کد خبر : 114116 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۲۹ - 00:35
وزیر بهداشت: واکسن ایرانی خرداد می آید

وزیر بهداشت بابیان اینکه در ایام کرونا روزهای مظلومانه‌ای را سپری کردیم، گفت: همان‌طور که طاعون تکلیف جهان را متفاوت کرد، کرونا نیز به عنوان معیار و شاخصی بسیار تعیین‌کننده، قدرت مدیریت کشورها را در ایام کرونا و پسا کرونانشان خواهد داد. آمریکایی‌ها به دروغ می‌گفتند که ما برای دارو و تجهیزات پزشکی محدودیتی قائل نیستیم. ما در روزهای جنگ می‌توانستیم چیزهایی را منتقل کنیم، اما در اینجا آن‌قدر هوشمندانه ما را قفل کرده بودند که یک ماسک، یک گان نمی‌شد جابجا کرد
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در بیست و پنجمین آیین پویش ره سلامت گفت: وی گفت: از پیک چهارم ویروس انگلیسی غافل نباشید. انگلیس در عرض یک هفته مرگ‌هایش افزایش یافت و فرانسه و آلمان هم زانو زدند. در پیک چهارم همه دنیا منتظر بودند که بیماران ما در پشت در بیمارستان‌ها بمانند و تیر خلاص را در اوج تحریم و در فشار کرونا بزنند. اما دیدند که جمهوری اسلامی ایران پیک چهارم را زیباتر از پیک سوم اداره کرد. کاری عظیم بود که یک بیمارمان در پشت در هیچ بیمارستان سرگردان نشد و حداقل ۵۰ درصد تخت خالی هم داشتیم و حداقل ۶۶ اکسیژن ساز طی دو هفته در کشور توزیع کردیم. وی ادامه داد: درعین‌حال مرگ‌های ما نسبت به جمعیت بستری نصف پیک سوم شد. یعنی ویروسی که قدرت سرایت به‌شدت بالاتر و قدرت کشندگی هم به مراتب بالاتر بود، نصف پیک قبلی برایمان مرگ‌آفرینی کرد. نمکی ادامه داد: خوشبختانه واکسیناسیون جمعیت ۷۵ سال را آغاز کردیم و اواخر هفته روی ۷۰ سال رفته و بعد روی ۶۵ سال و ۶۰ سال می‌آییم. تا پایان خردادماه و اوایل تیرماه ان‌شاءالله جمعیت بالای ۶۰ سال کشور را واکسینه می‌کنیم. در کنار آن بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را هم واکسینه می‌کنیم. وی گفت: ۸۷ درصد از مرگ‌های کرونا در این گروه اتفاق می‌افتد؛ یعنی افراد بالای ۶۰ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص. به سمت واکسیناسیون روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتا می‌رویم. سه چهار محموله هم در این هفته دریافت می‌کنیم. نمکی گفت: از خردادماه هم واکسن‌های ملی‌مان می آید و افتخار جدیدی برای کشور ثبت خواهد شد. امروز به جرئت می‌گویم که ایران در ماه‌های آینده یکی از بهترین، موفق‌ترین و نام‌آورترین تولیدکنندگان واکسن کووید-۱۹ خواهد بود و علاوه بر واکسنی که از بیرون می‌آوریم در تابستان سرعت واکسیناسیونمان چند برابر شده و جمعیت‌های بیشتری را واکسینه می‌کنیم.
وزیر بهداشت گفت: تا قبل از پایان ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی خواهد بود که واکسیناسیونش را کامل خواهد کرد وان زمان با دل راحت می‌گوییم که نماز جمعه و مراسمت برگزار شود و کسب‌وکار مردم رونق پیدا کند.

مدل موفق واکسیناسیون خودرویی
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، واکسیناسیون خودرویی را مدلی موفق خواند و گفت: روز دوشنبه در ۷۰ دقیقه ۵۰۰ نفر در خودروها با رعایت استاندارد بهداشتی در سرخه‌حصار واکسینه شدند. همه کسانی که واکسن را تزریق می‌کنند حرفه‌ای هستند و دقت فدای سرعت نخواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم آغاز به کار مرکز تجمیعی واکسیناسیون در ورزشگاه تختی، گفت: امروز گام پنجم طرح شهید سلیمانی با مؤلفه پررنگ واکسیناسیون با ممارست در سایه همگرایی در حال انجام است. هدف اصلی ما ایجاد رضایتمندی و افزایش سرعت واکسیناسیون است. وی گفت: مدل خودرویی واکسیناسیون مدل موفقی بود تا رفت‌وآمد فیزیکی زیادی صورت نگیرد. حتماً در روزهای آینده هم این اقدام در نقاط دیگر تهران برگزار خواهد شد و سرعت بالا خواهد رفت. وی افزود: در حال گذر از مراکز بهداشتی به مراکز تجمعی واکسیناسیون هستیم که اندکی زمان‌بر خواهد بود و من مراتب عذرخواهی خود را به مردم اعلام می‌کنم. از یار همیشگی خودم سردار حسن‌زاده تشکر می‌کنم که بسیار در کنار ما بودند و تمام ظرفیت بالقوه و بالفعل سپاه تهران را در اختیار ما قراردادند. مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شهر نباید ایجاد ترافیک کنند. امروز در مرکز تجمیعی ورزشگاه تختی میزبان گروه ۷۵ سال به بالا هستیم و به تدریج میزبان سایر گروه‌های سنی خواهیم بود. وی گفت: جمعیت بین ۳۰ تا ۳۵ سال ایرانی که کثیرترین جمعیت ایران است بالغ بر ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است، گروه بعدی ۲۵ تا ۳۰ سال ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و گروه ۳۵ تا ۴۰ سال حدود ۷ میلیون نفر است. در روزهای آتی با تأمین لجستیک کافی جمعیت فراوان‌تری باید واکسینه کنیم وان شاءلله این توفیق حاصل خواهد شد.