کد خبر : 114100 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۲۷ - 23:57
دستاورد جدید صنعت نفت اشاره: صنعت نفت در دولت‌های احمدی‌نژاد دچار رکود بود به‌گونه‌ای که بنزین آلوده تولید و عرضه می‌شد. کشور از نظر تولید بنزین خودکفا نبود و بنزین از خارج وارد می‌شد. اکنون علاوه بر اینکه کشور از نظر تولید بنزین خودکفا شده بنزین مازاد نیز به خارج از کشور صادر می شود. مهم‌تر اینکه تولید بنزین داخلی که قبلاً غیراستاندارد و آلوده بود اکنون با استاندارد یورو 4 و 5 عرضه می شود. تازه‌ترین دستاورد صنعت نفت هدف‌گذاری برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان‌ مشترک است که اقدامی بی‌سابقه به شمار می‌رود. در این ارتباط روز گذشته قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی» به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، بین شرکت ملی نفت (کارفرما) و شرکت پتروپارس (پیمانکار) به امضا رسید. زنگنه در حاشیه مراسم امضای این قرارداد هشدار داد و گفت: «در آستانه انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می‌خواهند در بین مردم بد بینی نسبت به دولت ایجاد کنند. من به مردم اطمینان می‌دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگر گران نخواهد شد.» وزیر نفت از تحقق چشم‌اندازها خبر داد و گفت: «پرونده میدان‌ها مشترک بسته می شود. در غرب کارون ظرفیت تولید نفت از ۷۰ هزار به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و تولید نفت از این میدان‌ها مشترک در هشت سال گذشته ۶ برابر شده است.» گزارش پیشرو به این موضوع پرداخته است.

 شرافت حرفه‌ای را نفروشید
«بیژن زنگنه» در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی ادامه داد: امیدوارم رسانه‌ها راست بگویند و همه راست را بگویند. به ویژه در آستانه انتخابات، جوان‌ترها توجه کنند که شرافت حرفه‌ای خود را نفروشند زیرا به هر قیمتی که بفروشند ارزان است.

خیرخواهی ترکان
وی از زنده‌یاد اکبر ترکان یادکرد و گفت: وی انسان خودساخته‌ای بود و هر کاری که انجام می‌داد با جهد و تلاش خود انجام می‌داد. وی آدم وطن‌دوستی بود و هیچ نیت شری نداشت. ترکان خیرخواهانه صحبت می‌کرد و همواره در پی حل مشکلات نفت بود. امیدوارم به دو برادر شهید خود بپیوندد. ما از این افراد که بی‌منت در جهت اعتلای ایران عزیز تلاش کنند کم داریم.

هندی‌ها به دلیل تحریم نیامدند
زنگنه تأکید کرد: امروز روز مهمی است و مدت‌ها دنبال این کار بودم. سناریوهای زیادی را شرکت ملی نفت بررسی کرد و ابتدا قرار بود هندی‌ها بیایند و گاز را آل. ان. جی کنند. حدود ۲ میلیارد دلار هزینه اصل اجرای این قرارداد است و با آنکه گاز تولیدی از فرزاد بی معادل یک‌فاز پارس جنوبی است اما توسعه آن به‌اندازه ۲ فاز پارس جنوبی هزینه دارد. همچنین میعانات گازی آن یک‌هشتم فاز پارس جنوبی است و این موضوع بازپرداخت طرح را سخت می‌کند.وی تأکید کرد: بنابراین بازپرداخت اصل و فرع طرح با میعانات گازی قابل بازپرداخت نیست و این در حالی است که اصل و فرع پول باید از خود طرح تأمین شود. وزیر نفت با اشاره به اینکه هندی‌ها یک‌بار که بحث تحریم اول بود رفتند، اعلام کردند آل ان جی قابل‌اجرا نیست، گفت: هندی‌ها دوباره به دلیل تحریم نیامدند این در حالی است که حتی از رئیس‌جمهوری مجوز گرفتیم که بازپرداخت از محل گاز صادراتی انجام شود، با این حال هندی‌ها نیامدند.

تلاش برای رفع تحریم‌ها
وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، گفت: با این حال اجرای این طرح ۱.۸ میلیارد دلار هزینه دارد و تأمین مالی آن هنر می‌خواهد. زنگنه افزود: گزینه‌های مختلف بررسی شد و درنهایت تصمیم گرفته شد گاز تولیدی از فرزاد بی به سایت ۲ پارس جنوبی بیاید و از امکانات موجود پالایشی استفاده کنیم تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. پارس جنوبی البته ظرفیت بالاتری نیز دارد. وی گفت: در این مدت مشکل تحریم داشتیم. فرصت فاینانس وجود نداشت و صندوق توسعه ملی نیز منابع نداشت. باید امیدوار باشیم تحریم نباشد تا از صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت، تأمین مالی شود.

پرونده میدان‌ها مشترک بسته شد
زنگنه با تأکید بر اینکه پرونده میدان‌ها مشترک بسته می شود، گفت: سال ۹۶ اعلام کردیم که کار میدان‌ها مشترک بسته می شود. کار در پارس جنوبی در فاز اول تمام‌شده و باید وارد فاز نگاهداشت و فشار افزایی شویم که نیازمند ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی است که به دولت بعد می‌رسد البته برای فشار افزایی قرارداد بسته‌شده است. میدان‌ها مشترک دریایی همه قراردادها تمام‌شده است. وی افزود: در غرب کارون ظرفیت تولید نفت از ۷۰ هزار به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و تولید نفت از این میدان‌ها مشترک در ۸ سال گذشته ۶ برابر شده است. وزیر نفت تأکید کرد: از این به بعد چنین اتفاقاتی در کشور نخواهد افتاد زیرا این فرصت بزرگی بود و از این به بعد باید تولید را حفظ کنیم.
تحقق چشم‌انداز
زنگنه ادامه داد: در شرایط تحریم قراردادها نمایشی نبوده و تأمین مالی دیده‌شده است. به زودی نیز قراردادی برای توسعه آزادگان بسته خواهد شد. وی تأکید کرد: مهم این است که کشور ما سربلند وزنده باشد و همیشه آرزوی من تحقق چشم‌انداز بوده است. وزیر نفت با اشاره به اینکه در این سند ایران باید مقام اول را از نظر اقتصادی و فناوری داشته باشد و ایرانی به ایرانی بودن خود مفتخر باشد، گفت: با این حال از روزی که چشم‌انداز را شروع کردیم از چشم‌انداز دورتر شدیم. زنگنه افزود: تلاش کردیم در حد توان برای تحقق چشم‌انداز تلاش کنیم تا مردم بتوانند از برکات این تلاش‌ها برخوردار شوند البته همه دست بخش اقتصادی نیست و همه بخش‌ها باید باهم جلو بروند.
افزایش صادرات نفت
بیژن زنگنه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا تا پایان مذاکرات وین و مشخص شدن نتیجه برای امضای این قرارداد منتظر نماندید، گفت: این موضوع باعث ایجاد تأخیر در کار می‌شد. اکنون نیز بر این اساس قرارداد امضاشده مشکلی برای حضور شریک خارجی وجود ندارد و در صورت تمایل، شرکت‌های خارجی می‌توانند در این قرارداد وارد شوند. زنگنه درباره آخرین وضعیت خط لوله گوره- جاسک ادامه داد: لوله‌گذاری این طرح تمام‌شده و در روزهای آینده نفت به این خط لوله تزریق خواهد شد و در خردادماه اولین محموله از جاسک صادر می‌شود.

سیاسی می‌مانم
وزیر نفت در مورد اینکه آیا در دولت بعدی نیز حضور خواهد داشت، تأکید کرد: حتی پیشنهاد ریاست جمهوری را هم قبول نمی‌کنم و از مقام دولتی بازنشسته می‌شوم. با این حال همچنان در سیاست می‌مانم زیرا سیاست مانند زندگی است اما کار و پست دولتی نخواهم داشت. پس از بازنشستگی باید روزی ۱۲ ساعت کارکنم تا زندگی زن و بچه بگذرد. وی در موردقرارداد ۲۵ ساله با چین و حضور این شرکت در توسعه میدان‌ها نفت و گاز ایران، گفت: دو طرف برای همکاری ابراز علاقه کردند اما نامی مشخص نشده است.
جزییات قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی»
قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی» به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به یک شرکت ایرانی واگذار شد. مدت زمان اجرای این قرارداد پنج سال در نظر گرفته‌شده و هدف از اجرای این قرارداد که در قالب قرارداد بیع متقابل است، دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز غنی (۲۸ میلیون مترمکعب و معادل یک‌فاز استاندارد پارس جنوبی) است. میزان گاز درجای میدان فرزاد بی در حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است که میزان میعانت گازی آن حدود پنج‌هزار بشکه درازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود. گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود تا کاهش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌های بعد را جبران کند. در تأسیسات خشکی ابتدا میعانت گازی از گازترش تفکیک‌شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد. گاز خروجی از تأسیسات خشکی طرح فرزاد بی نیز برای فراورش بین پنج پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع می‌شود. این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سر چاهی فرعی واصلی، ساخت تأسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک‌رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ به‌طور تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال‌ترش از سکوی اصلی به تأسیسات خشکی، احداث یک‌رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانت به خشکی، ساخت یک‌رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول سه کیلومتر، احداث تأسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال‌ترش تولیدی بخش فرا ساحل و جداسازی میعانت به همراه تأسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گازترش و میعانت به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه پارس ۲ است. میدان مشترک گازی فرزاد بی در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع‌شده است. هدف از این قرارداد که به صورت بیع متقابل اجرا می‌شود دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گازترش طی پنج سال است.گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود، در تأسیسات خشکی ابتدا میعانت گازی از گازترش تفکیک و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد.گاز خروجی از تأسیسات خشکی طرح فرزاد «ب» نیز برای فراورش میان پنج پالایشگاه موجود در منطقه پارس-۲ توزیع می‌شود.میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع‌شده که بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای آن حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است و مقدار میعانت گازی آن حدود ۵ هزار بشکه درازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.