کد خبر : 114049 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۲۶ - 00:18
ستاره صبح در گفت‌وگو با دو تحلیلگر بررسی کرد آرایش‌ سیاسی انتخابات 1400 اشاره: روز گذشته ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری پایان یافت و نامزدها با یکدیگر جنگ لفظی را آغاز کردند. از آن جا که 20 چهره اصولگرا و 8 چهره نظامی ثبت‌نام کرده‌اند و در مقابل اسحاق جهانگیری،مسعود پزشکیان ،عباس آخوندی و همچنین محمد شریعتمداری ثبت نام کرده‌اند به نظر می‌رسد رقابت از یک سو در میان اردوگاه اصولگرایان شکل خواهد گرفت و از سوی دیگر کاندیدای نهایی اصولگرایان با اسحاق جهانگیری یا مسعود پزشکیان (کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان) روبرو خواهد شد. ستاره صبح این موضوع انتخاباتی را با دو صاحب نظر و تحلیلگر سیاسی در میان گذاشته است که در ادامه می‌خوانید:

عاملان وضع موجود؟
علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات، در رابطه با طعنه لاریجانی به نامزدهای نظامی و رئیسی گفت: جمله‌ای که لاریجانی گفت در واقع جوابیه‌ای به طعنه‌ی رئیسی بود. (رئیسی پس از ثبت‌نام در وزارت کشور و در جواب خبرنگاران گفته بود: بانیان وضع موجود نمی‌توانند تغییر دهنده وضع موجود باشند. آن‌هایی که ناامید هستند در انتخابات شرکت کنند. من خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می‌دانم. رقیب گروه‌های سیاسی نیستم. حضور بنده در انتخابات مستقل است و نافی حضور کسی نیست.  از مردم می‌خواهم که خانه خود را یک ستاد انتخاباتی کنند، چون من امکان مالی تشکیل ستاد‌های انتخابات آنچنانی ندارم. قوه اجرایی اهمیت بیشتری نسبت به قوه قضائیه دارد. در دستگاه اجرایی بستر‌های فساد ایجاد می‌شود. اگر ناکارآمدی‌ها به کارآمدی‌ها تبدیل شود، ناهنجاری‌ها را نخواهیم داشت. در حضورم به دنبال جایگاه قدرت نیستم و نمی‌خواهم با این مسئولیت به قدرت خودم بیافزایم. برنامه من این بود که به صحنه نیایم، اما وضعیت و عرصه به نحوی پیش رفت که احساس کردم اگر بخواهم شانه خالی کنم، فرار از مسئولیت است.) آقای رئیسی در زمان ثبت‌نام طعنه‌ای زده بود که کسانی که در این فساد و وضع بغرنج نقش و عاملیت دارند نمی‌توانند حالا به اصلاح آن بپردازند و مدعی باشند. ایشان به کسانی چون لاریجانی، جهانگیری و اعضای دولت و مجلس قبلی (مثلا آقای عارف) طعنه زد. در واقع ایشان گفت که این افراد در شکل‌دهی وضع موجود عاملیت داشته‌ و شریک‌اند اما من نقشی نداشته‌ام و حالا آمده‌ام برای اینکه فساد را از بین ببرم و به اصلاح امور بپردازم. اما به نظر می‌رسد آقای رئیسی فراموش کرده‌اند که ایشان هم از ابتدا تا الان مسئولیت‌های تاثیرگذار و قابل‌توجهی داشته‌اند. ایشان در دوره‌ای حتی رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. همان دوره که من وزیر تعاون جناب خاتمی بودم ایشان در آن مسند قرار داشت و البته عملکرد بدی هم نداشت. اما به هر حال ایشان می‌توانست بیشتر از آن تاثیر بگذارد و حتی بعد هم ایشان می‌توانست در قوه قضاییه تاثیرگذار باشد و به مقابله با فساد بپردازد. چیزی که اینجا اهمیت دارد آن است که امروز هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند از اشکال و نقش در وضع موجود مبراست و هیچ تاثیری در شکل‌گیری مشکلات امروزه کشور نداشته است و بی‌تقصیر است. امیرالمونین(ع) می‌فرمایند که کسی که راضی به کار یک قومی باشند در گناه آن‌ها شریک است. پس افرادی که فساد و مشکلات را دیدند و به دلیل محافظه‌کاری و حفظ سمت حاضر به مداخله یا فریاد نشدند در این وضع شریک‌اند. کسی نمی‌تواند ادعا کند در خارج روند شکل‌گیری وضع موجود است.

چه کسانی تایید یا رد خواهند شد؟
این فعال سیاسی همچنین درباره ردصلاحیت‌ها و نامزدهای احتمالی گفت: خیلی از کسانی که از جناح اصولگرا به انتخابات آمده‌اند در مناصب یا موقعیت‌هایی قرار دارند که من احتمال نمی‌دهم شورای نگهبان بتواند آن‌ها را ردصلاحیت بکند. به طور مثال آقای رئیسی خود از مقام‌های نظارتی انتخابات است. آقای قالیباف هم در صورت کاندیداتوری تایید می‌شد. می‌شود گفت تقریبا تمام کاندیداهای جناح راست تایید خواهند شد. اما کسانی که از جناح اصلاح‌طلب نامزد شده‌اند به احتمال زیاد رد خواهند شد. تلاش خواهد شد که از هر دو طرف افرادی تایید شوند. اگر اشخاصی مانند جناب پزشکیان تایید صلاحیت شوند به نفع جناح اصلاح‌طلب خواهد بود چرا که ایشان هم ثابت‌قدم و پاک‌دست است و هم برنامه مناسبی دارد.

دو کاندیدای احتمالی اصلاحات 
بعد از ثبت‌نام چه گفتند؟
جهانگیری پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهارداشت: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبهه  ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از‌ جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌‌‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم. آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آن‌جا که ارزشها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند،‌ دریغ نمی‌کنم. می‌دانم که چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم. امروز خوشبختانه زمینه  احیای مجدد برجام و رفع تحریم‌ها که مقدمه‌ای برای گشایش در وضعیت کشور و معیشت مردم است فراهم شده است و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنند. گشودن گره‌های ناشی از تحریم‌های شدید سه ساله که ضربات سنگینی بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است کاری بسیار دشوار و سنگین است. ادامه  مسیر رفع عزتمندانه  تحریم‌ها را باید مدبرانه پی گرفت و البته بعد از پایان تحریم‌ها نیز بازسازی اقتصاد کشور دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها و الزامات زیادی دارد. لاریجانی هم پس از ثبت‌نام گفت: عده ای اداره کشور از مسیر حکمت و عقل خارج کرده اند و با سوار شدن بر موج احساسات و با پناه بردن به مسیر های انحرافی و یا فراموشی از آرمان‌های امام هزینه های گزافی را برای زندگی مردم ایجاد کرده اند و با صدای بلند اداره‌ کشور را از مسیر عقلانیت خارج و همبستگی ملت را مخدوش کردند و به تعبیر شهید مطهری فرصت طلبان انقدر تند و افراطی شعار می دهند تا انقلابیون را کنار بزنند. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. مسئله امروز ایران با اقدامات نمایشی و پوپولیستی قابل حل نیست .کلید جادویی وجود ندارد و یا با سوپرمن بازی نمی‌توان به راه حل رسید . عده‌ای با صدای بلند، اداره‌ کشور را از مسیر عقلانیت خارج کردند.

استراتژی‌های انتخاباتی
جوادی حصار، فعال اصلاح‌طلب در رابطه با استراتژی انتخاباتی اصلاحات و رقیبان آن به خبرنگار ستاره صبح گفت: به نظر من هنوز زود است که با یک و دو حرکت و اطلاعات کم موجود تصمیم خاصی بگیریم و قضاوت درستی داشته باشیم. جریان اصولگرا تمام تلاشش را می‌کند که جناب رئیسی جزو نامزدها باشد و تا آخر بماند. یکی از مهم‌ترین و موثرترین گزینه‌های جریان اصولگرایی یعنی آقای قالیباف اعلام کرد که چون جناب رئیسی به میدان آمده دیگر به میدان نخواهد آمد که اینخود اهمیت جناب رئیسی برای جریان اصولگرایی و برنامه‌ریزی آن‌ها را نشان می‌دهد. فعلا حرف‌ها بیشتر به یک گفت‌وگوی دپلماتیک می‌ماند تا کارزار انتخاباتی و باید بیشتر منتظر ماند.البته از صحبت‌های جناب رئیسی می‌توان این‌طور برداشت کرد که طعنه صحبتشان به قوه مجریه است و معتقدند که مسبب وضع موجود دولت است. چون خود ایشان هم در قوه قضاییه و هم در قوه مقننه یا خودشان یا دوستانشان حضور داشته‌اند.

برتری لاریجانی؟
جعفری ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس، در گفت و گو با اعتماد و درباره کاندیداتوری لاریجانی گفت: در مناظرات قطعا کمتر کسی حریف آقای لاریجانی خواهد بود و احتمال آنکه فضا را بسیار بسیار به نفع خودش بچرخاند خیلی زیاد است و معتقدیم مردم براساس وزانت، شخصیت، علم و اطلاعات آقای لاریجانی رغبت بسیار زیادی به او نشان خواهند داد. هم اکنون براساس مشاوره هایی که به او دادند، دیدیم در ستاد وزارت کشور چقدر خوب مصاحبه کرد و گفت «کشور به سوپرمن نیاز ندارد». فعال سیاسی اعتدالگرا درباره پایگاه رأی علی لاریجانی با وجود عدم اقبال اصلاح طلبان از او یادآور شد: آقای لاریجانی مستقل آمد، وابستگی به هیچ جریان و گروه سیاسی ندارد، نه دولت روحانی است و نه اصلاح طلب و اصولگرا. آقای لاریجانی بر پایه شخصیتی خودش در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. وی افزود: مردم هم این دوره از همه این داستان ها گذشته اند این طور نیست که یک کسی فرمانی دهد و همه به تبعیت از او حرکت کنند. کسی که برای اقتصاد کشور برنامه داشته باشد به او رأی می دهند. ما معتقدیم که  لاریجانی یک نامزد با برنامه و کاملی برای ریاست جمهوری است بنابراین مردم کف خیابان در بین همه کاندیداها از لاریجانی حمایت خواهند کرد.