کد خبر : 114033 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۲۵ - 00:37
تفسیرروز خطر جمعیتی شهروندان عرب برای اسرائیل در آینده

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران ، اولین بار در سال 2015 طی اظهارنظری گفتند که: «رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید.» و تا آن زمان روحیه مبارز ، قهرمانانه و جهادی لحظه‌ای آرامش را برای صهیونیست‌ها باقی نخواهد گذاشت.” این سخنان در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  که در اوایل همان سال بین تهران و 1 + 5 امضا شد ، بیان گردید که ازنظر تئوری قرار بود در مدت‌زمان 25 سال منقضی شود.
25 سال از برخی جهات تبدیل به یک ترجیع‌بند و شعار شده است. موضوعی که در سال 2016 به‌طور رسمی در وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای بازنشر شد و سرلشکر عبدالرحیم موسوی ، فرمانده کل ارتش ایران نیز، در سال 2017 طی مراسم بزرگداشت مبارزین جنگ ایران و عراق به آن اشاره کرد. همچنین  خبرگزاری‌های ایران به نقل از موسوی ، در مورد ناآرامی‌های فلسطین اشغالی گزارش دادند: “ نشانه‌های سقوط رژیم کودک کش و نامشروع صهیونیستی  بیش از گذشته آشکارشده است.”
بااین‌حال ، با توجه به اوضاع سیاسی فعلی بین اسرائیل و فلسطینیان ، با محوریت حمله و هتک حرمت به مسجدالاقصی و اخراج اجباری فلسطینی‌ها از شیخ جراح و درگیری که هرچه بیشتر به انتفاضه سوم (قیام) نزدیک می‌شود ، به نظر می‌رسد پیش‌بینی آیت‌الله خامنه‌ای تحقق یابد. درواقع ، رهبر ایران اولین کسی نخواهد بود که سقوط  دولت اسرائیل در آینده را پیشگویی می‌کند. هنری کیسینجر ، دولتمرد و پیشکسوت یک‌صد ساله آمریکایی ، که اصالتاً یهودی است در پیش‌بینی خود درباره سرنوشت کشور یهود پیش‌بینی کمتری داشت. وی در سال 2012 اظهار داشته بود که “10 سال دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت.” گرچه این موضوع حتی توسط هاآرتص نیز تأیید شد ، اما روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یكی از كارمندان كیسینجر نوشت که وی منکر چنین صحبتی شده است. چنین ایده‌هایی در مورد توانایی بقای اسرائیل نزدیک‌تر از آن است که اسرائیل و حامیان آن باور داشته باشند. یووال دیسکین رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت)، در اظهارنظری در نشریه یدیعوت  آهارونوت گفت که اسرائیل نمی‌خواهد برای نسل بعدی باقی بماند.  دیسکین توضیح داد ، “من در مورد تهدید هسته‌ای ، موشک‌های حزب‌الله یا بنیادگرای افراطی صحبت نمی‌کنم. من در مورد گرایش‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی صحبت می‌کنم که از قبل باعث تغییر ماهیت دولت شده و قرار است در قالب یک نسل اسرائیل را به خطر بیندازد. “ وی نوشت: “در حدود 40 سال دیگر ، حدود نیمی از شهروندان این کشور ارتدکس های افراطی و عرب خواهند بود.” این‌یک نگرانی امنیتی آشکار برای دولت است ، خصوصاً اینکه هر دو از ارتش معاف هستند و همان‌طور که دیسکین اعتراف کرد ، “هر دو در گرایشات ضد صهیونیستی دست برتر رادارند.” نظریه بمب ساعتی جمعیتی در طول این سال‌ها موردبحث و بررسی قرارگرفته است ، به‌ویژه هنگامی‌که فردی در نظر دارد جمعیت ترکیبی غزه و کرانه باختری اشغالی را در کنار جمعیت عرب اسرائیلی  که 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد ، موردتوجه قرار دهد.  مایکل پترو روزنامه‌نگار ، در سال 2008 ، چنین استدلال کرد که اسرائیل نمی‌تواند با اکثریت یهودی باشد ، “که در اینصورت ، رویای صهیونیستی که اسرائیل بر آن بنا شده پایان می یابد.” آنچه سال‌ها موردبحث قرارگرفته است ، سیستم دفاعی معروف گنبد آهنین اسرائیل می‌باشد که در طول این درگیری نقطه‌ضعف آن روشن گردید. از اولین هفت موشک شلیک‌شده از غزه ، فقط یک موشک ره‌گیری شد. ایلان گلدنبرگ ، مدیر امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکایی نوین CNAS مستقر در واشنگتن دی سی روز گذشته خاطرنشان کرد که “به نظر می‌رسد حماس نسبت به گذشته در عبور از گنبد آهنین موفقیت بیشتری داشته است.  بااین‌حال اگر معترضان عصبانی برای جلوگیری از ترمز در برابر صحبت کردن  کافی باشند، این مسئله سؤالات جدی در مورد آمادگی اسرائیل در کنترل موشک‌های حماس پیش می‌آورد، چه برسد به دشمنی قدرتمندتر و فراگیر در مرز شمالی - حزب‌الله که تاکنون درگیر آن نشده‌اند ، هرچند که این امر می‌تواند تغییر یابد. اعلامیه رهبر جنبش انصار الله ، عبدالمالک الحوثی ، مبنی بر اینکه آن‌ها “شانه‌به‌شانه” با فلسطینی‌ها در مبارزه ایستاده‌اند حکایت از اثبات بیشتر بر هماهنگی و همکاری محور مقاومت علیه اسرائیل دارد. 

تارنمای میدل ایست مانیتور
برگردان و کوتاه‌سازی علی‌اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com
وزیر کشور: اختلافی با شورای نگهبان نداریم
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با حضور در ساختمان این وزارتخانه از ستاد انتخابات کل کشور و روند کار در سومین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بازدید کرد و سپس در نشست خبری کوتاهی با حضور نمایندگان رسانه‌ها حضور یافت و در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره اختلاف مصوبه اخیر شورای نگهبان و ابلاغیه رئیس‌جمهور به وزارت کشور، گفت که بین این دو، ابهامی وجود ندارد و اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان نیست.