کد خبر : 113941 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۱۸ - 00:12
گزارش خبری تحلیلی دلواپسان نگران کاهش قیمت دلار اشاره: نرخ دلار در ایران از اواخر سال ۹۶ و با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام روند افزایشی به خود گرفت و روز 18 اردیبهشت 97 که آمریکا از برجام خارج شد دلار خیز برداشت و تا 32 هزار تومان بالا رفت. به‌طوری‌که در تابستان سال 99 قیمت دلار در کانال 32 هزار تومان قرار گرفت. پس از روی کار آمدن بایدن، نرخ دلار به‌تدریج روند کاهشی به خود گرفت و به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 4+1 در وین که روز گذشته هم ادامه داشت باعث شد قیمت دلار روز پنج‌شنبه به زیر ۲۰ هزار تومان برسد. بر این اساس هفته گذشته بازدهی بازار‌های سرمایه‌گذاری منفی بود. قیمت دلار ۱۱.۸ درصد، یورو ۱۱.۵ درصد، طلا ۹.۵ درصد و سکه ۷.۴ درصد کاهش‌یافته است که خبر خوش برای مردم به شمار می‌رود. همچنین هفته گذشته کمترین کاهش ارزش مربوط به شاخص بورس با بازدهی منفی ۲.۹ درصد بوده است. کارشناسان و صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌کنند چنانچه مذاکرات وین به نتیجه برسد قیمت دلار به کانال 15 هزار تومان خواهد رسید. در همین حال به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری دلواپسان از کاهش قیمت ارز نگران‌اند. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

رکورد ریزش قیمت ارز شکسته شد
بازارهای ایران دومین هفته اردیبهشت یکپارچه زیان ده بود و دلار در این مقطع زمانی تحت تأثیر واقع‌بین المللی پرچم‌دار ریزش در میان بازارها بود.
به گزارش خبر آنلاین، بازگشت نرخ دلار به ۱۰ ماه قبل، پس‌ازآن رخ داد که سیگنال‌هایی مثبت از مذاکرات وین مخابره شد. بهای دلار تا سطح بیست هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد و درست وقتی زمزمه رسیدن بهای دلار به کمتر از بیست هزار تومان به گوش می‌رسید، برخی با استناد به منابع آگاه تلاش کردند روند ریزشی قیمت در بازار ارز را در آخرین روز هفته متوقف کنند. توییت معنادار معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری اما نکاتی تازه را در این میان روشن کرد. علیرضا معزی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: این بار منبع آگاه به کمک دلالان ارز آمد. منبع آگاه صدای رسای همه دلواپسان مذاکرات وین است.

دلارهای خانگی راهی بازار شد
دلار هفته اول اردیبهشت را با نرخ ۲۳ هزار و ۲۳۱ تومان به پایان رساند. در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار درمجموع ۲ هزار و ۲۶۷ تومان کاهش یافت و از قیمت ۲۲ هزار و ۹۱۰ تومان در شروع هفته به ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان کاهش یافت که رکود جدید محسوب می‌شود. تلاش دلالان ارز البته هرچند به بازپس‌گیری کانال ۲۱ هزار تومان در بازار آزاد منجر شد اما نتوانست بازار دلار را از صدر بازارهای زیان ده خارج کند و نرخ دلار در صرافی‌های بانکی نیز در محدوده ۲۰ هزار تومان باقی ماند. هم‌زمان با دلار، یورو از کاهش نرخ در امان نماند و از قیمت ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۲۴۹ تومان عقب‌نشینی کرد و در طول هفته و درمجموع قیمت این ارز ۲ هزار و ۴۲۱ تومان کاهش یافت.

مقاومت سکه در برابر تغییر کانال
با توجه به تأثیرگذاری نرخ ارزبر بازار فلزات گران‌بها، با هر تغییر نرخ دلار در بازار سکه و طلا نوسان قیمتی رخ داد و سکه نیز مسیر کاهشی پیش گرفت به‌طوری قیمت سکه از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان ریزش کرد و حتی در روزی که دلار به کانال ۲۰ هزار تومان وارد شد، سکه امامی ۸ میلیون تومان و ۹۹۰ هزار قیمت خورد اما رشد بهای طلا در بازارهای جهانی ورق را در این بازار برگرداند.
وضعیت طلا نیز همانند سایر همتایان خود بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۹۷۲ هزار تومان به ۹۳۹ هزار تومان برگشت نرخ نشان داد. هر گرم طلای ۱۸ عیار در روز چهارشنبه در کانال هشت‌صد هزار تومان قیمت خورد. قیمت طلا و سکه نیز کاهشی بیش از ۴ درصد ۴ درصد را در این مقطع زمانی تجربه کردند.

پیش‌بینی آینده قیمت‌ها
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو باخبر آنلاین با اشاره به اینکه قیمت طلا و سکه در داخل کشور از دو عامل قیمت جهانی و نرخ ارز تبعیت می‌کند؛ گفت: با توجه به شرایط موجود و وضعیت مذاکرات و نشست‌های وین تا این لحظه در جهت مثبت پیگیری شده و اگر اتفاق خوبی بیافتد در درجه نخست دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد می‌شود و پس‌ازاین اتفاق شاهد درآمد و دریافتی ارز بالایی از محل مطالبات و منابع بلوکه‌شده ایران، به داخل کشور خواهیم بود.
محمد کشتی آرای معتقد است: با حصول نتیجه در وین، شمارش معکوس برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در جهان آغاز می‌شود و این امر منجر به تقویت ارزش پول ملی خواهد شد و درنتیجه بازهم بهای ارز کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.
وی پیش‌بینی کرد: اگر قیمت دلار به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برسد، قیمت سکه در محدوده ۸ تا ۸.۵ میلیون تومان قرار خواهد گرفت.
بورس بازهم زیان داد
بر اساس داده‌های سازمان بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه هفته گذشته را با شاخص یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۵۰ واحد به پایان رسانده است. تا پایان این هفته شاخص ۳۵ هزار و ۵۸۶ واحد ریزش کرده و به سطح یک‌میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۶۲ واحد رسیده. به‌این‌ترتیب بازار سرمایه که بیش از ۱۰ ماه است در لیست بازارهای زیبنده جا خوش کرده در هفته دوم اردیبهشت‌ماه نیز ریزشی ۲٫۹ درصدی را تجربه کرده است.

نرخ طلایی دلار در اقتصاد ایران
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید درصورتی‌که شوک جدید و شدیدی به اقتصاد ایران وارد نشود، بهبود در وضعیت برخی شاخص‌ها در سال ۱۴۰۰ ممکن خواهد بود. عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش قابل‌توجه میزان صادرات ایران در فروردین سال جاری و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: صادرات ما در سال جاری به دو علت عمده توانایی افزایش دارد و هرچند این اعداد در قیاس با استانداردهای کلان، هنوز فاصله‌ای قابل‌توجه را نشان می‌دهد اما می‌توان امیدوار بود که لااقل بخشی از دغدغه‌های سال ۹۹ دیگر به چشم نمی‌آید. عضو اتاق بازرگانی تهران بابیان اینکه جهان تا حدی زندگی زیر سایه کرونا را آموخته است، بیان کرد: جدا از امیدواری‌هایی که پس از آغاز واکسیناسیون در نقاط مختلف دنیا آغازشده و احتمال کاهش میزان شیوع این ویروس در ماه‌های آینده را افزایش داده، در حال حاضر گمرک‌ها، مسئولان مرزی و بازرگانان نیز تلاش کرده‌اند با حفظ پروتکل‌ها، تجارت را ادامه دهند که نتیجه آن را در آمار تجارت فروردین می‌بینیم و این امید وجود دارد که در ماه‌های آینده نیز همین روند حفظ شود.
آرگون با تأکید بر اینکه شرایط تحریم و سیاست‌های داخلی دو عامل مهم بر وضعیت صادرات و تجارت ایران خواهند بود، بیان کرد: خوشبختانه با رفتن ترامپ، وضع تحریم‌های جدید یا جوسازی علیه ایران تا حد زیادی متوقف‌شده و اگر مذاکرات وین نیز به نتیجه برسد، می‌توان به کاهش فشارها امیدوار بود اما درعین‌حال، اصلاح سیاست‌های داخلی و کاهش فشار بر تولیدکنندگان اهمیت فراوانی دارد که می‌تواند مسیر اقتصاد ایران و نحوه استفاده از فضای پس از تحریم را معین کند.
وی با اشاره به اهمیت نحوه تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران، توضیح داد: ما در سال‌های پیش از برجام نیز بارها تذکر داده بودیم که با ارزپاشی بانک مرکزی و پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ دلار، تنها واقعیت‌ها پنهان می‌مانند و در عمل زمانی که ترمز دلار برداشته شود، با یک جهش قیمت مواجه می‌شویم که نتیجه این موضوع را نیز در سال‌های گذشته دیدیم. عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در صورت کاهش تحریم‌ها، ممکن است ناگهان نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان برسد، صادرکننده و تولیدکننده را با فشاری مواجه می‌کند که بیرون آمدن از زیر بار آن کار ساده‌ای نیست. ازاین‌رو خطر مهمی که این روزها اقتصاد ایران را تهدید می‌کند پایین آوردن عمدی قیمت دلار با اهداف سیاسی است. آرگون خاطرنشان کرد: قطعاً روند آزاد اقتصاد می‌تواند نرخ اصلی و واقعی دلار را پیداکرده و بدون مداخله دولت در بازار اجرایی کند اما همان‌طور که بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز به ایجاد مشکل برای مردم و اقتصاد ایران منجر شد، رها کردن این نرخ باهدف گاهش ناگهانی نیز نه‌تنها به صلاح نیست بلکه می‌تواند در شرایط تولید و صادرات ایران، محدودیت ایجاد کند. ازاین‌رو گزینه‌هایی چون ارزپاشی در بازار یا پایین آوردن نرخ دلار با اهداف سیاسی به‌هیچ‌عنوان به صلاح نخواهد بود.