کد خبر : 113931 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۱۴ - 23:55
برنامه‌ تازه دولت برای کنترل بازار مسکن ساخت ۸۱ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن اشاره: بر اساس گزارش مرکز آمار قیمت مسکن در فروردین‌ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته 3 درصد کاهش‌یافته است، اما قیمت مسکن نسبت به فروردین سال 99 بیش از 100 درصد افزایش‌یافته است. به همین دلیل صاحب‌خانه شدن همچنان برای قشر زیادی از مردم سخت و دشوار است. بنا بر اعلام دولت بیش از 35 درصد مردم مستأجر هستند و هزینه اجاره‌بها نیز بالاست. در این ارتباط فعالان کارگری پیشنهاد می‌کنند که اسامی کارگران بدون خانه استعلام شود و صنوف کارگری در جهت خانه‌دار شدن آنها فعالیت کنند. از سوی دیگر به دلیل کاهش نرخ ارز و طلا قیمت مسکن به رکورد رفته است. البته کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند امسال بازار ساخت‌وساز رونق گیرد. هرچند برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی شامل تهیه مسکن ملی، گرفتن مالیات از خانه‌های خالی و ... تاکنون تأثیر چندانی در کاهش قیمت مسکن و خانه‌دار شدن مردم نداشته است، اما وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ساخت ۸۱ هزار واحد مسکن ملی به بنیاد مسکن خبر داد. بر اساس اعلام مقامات حدود 3 میلیون خانه خالی در شهرها وجود دارد که صاحبان آنها حاضر به اجاره و فروش نیستند و تلاش می‌کنند قیمت مسکن و اجاره‌بها را افزایش دهند. انتظار می‌رود که دستگاه قضایی به این موضوع ورود کند و واحدهای مسکونی را با ضوابط قانونی به افراد نیازمند ارائه دهد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ۸۱ هزار واحد مسکونی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای احداث مسکن ملی خبر داد.به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی «محمد اسلامی» با اشاره به اینکه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح اقدامی ملی تولید و عرضه مسکن پیش‌بینی‌شده است، بیان داشت: تاکنون زمین ۸۱ هزار واحد مسکونی در اختیار این بنیاد قرارگرفته است. وی با اشاره به میزان متقاضیان تحت پوشش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: ۵۶ هزار متقاضی واجد شرایط ثبت‌نام کرده و پول واریز کرده‌اند. در فرآیند تعیین تکلیف و تحویل پروژه به مردم، نیازمند آن هستیم که مردم آورده خود را به ۴۰ میلیون تومان برسانند که بتوانند به پروژه‌ها متصل شوند و کار در یک روال طبیعی قرار بگیرد. اسلامی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این فاز برای ما این بوده که زمین را متناسب با برنامه تأمین کنیم. با تمهیداتی که در نظر گرفته‌شده است، واگذاری زمین برای ساخت ۱۰۰ هزار و احد مسکونی پیش‌بینی‌شده است. وی ادامه داد: در بعضی از شهرها کسانی که طرف قراردادشان بنیاد مسکن است، قسط دوم را نیز واریز کرده‌اند و در بعضی از شهرها هنوز آورده اول خود را نیز تکمیل نکرده‌اند. ما امیدوار هستیم که مردم تأمین آورده خود را تسریع کنند که پروژه با سرعت مطلوب پیش برود.

سال پررونقی در حوزه ساخت‌وساز
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اقداماتی همچون طرح اقدام ملی، طرح جهش تولید مسکن و همچنین تسهیلات مناسبی که مجلس تعیین کرده، سال پررونقی در حوزه ساخت‌وساز خواهیم داشت. به نقل از ایسنا، محمود زاده اظهار کرد: دولت برای کنترل بازار مسکن برنامه‌هایی را به‌طور هم‌زمان در دستور کار دارد؛ یکی از اقدامات، مالیات بر خانه‌های خالی است. اقدام دیگر تکمیل سریع‌تر مسکن مهر است که تقریباً تمام‌شده است. سومی ارائه تسهیلات به واحدهای نیمه‌تمام خواهد بود که چندین بار اعلام کردیم هرکسی واحد نیمه‌کاره دارد که به لحاظ کمبود نقدینگی نتوانسته تمام کند ما در قالب طرح اقدام ملی به او تسهیلات می‌دهیم تا پروژه خود را به اتمام برساند. وی افزود: از طرف دیگر در قالب طرح اقدام ملی، پروژه‌های متعددی به تعداد بیش از ۵۳۰ هزار واحد در حال اجرا است. محمود زاده خاطرنشان کرد: امسال همچنین مجلس در قانون بودجه اعتبار خوبی برای تسهیلات مسکن تعیین کرده که با همراهی نظام بانکی سال پررونقی در حوزه تولید مسکن خواهد بود. قانون جهش تولید مسکن نیز که مصوب مجلس است والان در شورای نگهبان قرار دارد ریل‌گذاری لازم را ایجاد می‌کند تا بتوان تولید مسکن را افزایش داد و در حد نیاز سالیانه احداث کرد. وی درباره آمار خانه‌های خالی گفت: تا زمانی که آمار جدیدی از تعداد خانه‌های خالی نداشته باشیم تعداد ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ملاک خواهد بود. البته امسال آمار جدید ارائه می‌شود.

زمین رایگان و تسهیلات ارزان، راه خانه‌دار شدن کارگران
یک کارشناس حوزه کار به منظور خانه‌دار شدن کارگران پیشنهاد کرد گروه‌های کارگری در صنوف مختلف، کارگران فاقد مسکن را شناسایی کنند و لیست اسامی آنها را در اختیار وزارت مسکن قرار دهند و ساخت مسکن کارگران را از طریق واگذاری زمین، ساخت‌وساز انبوه‌سازان و اعتبارات و تسهیلات ارزان‌قیمت دنبال کنند. حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا موضوع ساخت مسکن برای طبقات فرودست همواره موردنظر دولت‌ها بوده و بر همین اساس طرح مسکن مهر یا مسکن ملی به جریان افتاده است، منتها در دو سه سال گذشته که تورم خیلی گسترده شده جمعیت بزرگ‌تری از کشور دچار مشکل مسکن شده‌اند و طبق برآوردهایی که خود دولت داشته ۳۵ درصد مردم مستأجر هستند که عمدتاً نیروهای کار و کارگران را شامل می‌شوند. حاج اسماعیلی ادامه داد: خوب است که در بحث تولید مسکن ملی، ساخت مسکن برای کارگران از طریق واگذاری زمین و ساخت‌وساز انبوه‌سازان با اعتبارات و تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی صورت گیرد، یعنی کارگران از طریق سازمان خود بتوانند مذاکراتی را با انبوه‌سازان انجام بدهند و دولت زمین رایگان در اختیار آنها بگذارد و درعین‌حال تسهیلات ارزان را از طریق بانک‌ها و با پشتوانه دولت دریافت کنند. وی پیشنهاد کرد: نهادها و گروه‌های کارگری در صنف‌های مختلف، کارگران فاقد مسکن را رصد کنند و لیست آنها را در اختیار وزارت مسکن بگذارند و با برآوردی که انجام می‌دهند به‌طور اختصاصی برای کمک و حمایت از نیروی کار و کارگران کشور طرح‌های این‌چنینی را دنبال کنند. دولت هم مدیریت کند و حوزه کارگری به کمک بیاید تا طی یک برنامه یک‌ساله یا دوساله و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بخش زیادی از کارگران از این مسیر صاحب‌خانه شوند.