کد خبر : 113906 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۱۲ - 00:44
متأثر از مذاکرات وین صورت گرفت دلار در کانال 22 هزار تومان اشاره: تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشت. نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران بابیان اینکه روند نزولی طلا ادامه دارد گفت: تا زمانی که سیگنال‌های مثبت از سمت برجام وجود داشته باشد طلا و سکه در شیب نزولی حرکت خواهند کرد و چنانچه توافقی صورت بگیرد سرعت کاهش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

طلا در ۷ ماه نیم میلیون ارزان شد
ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار در مقایسه با ۲۴ مهرماه ۹۹ یعنی زمان اوج قیمت‌ها حدود نیم میلیون تومان ارزان شده است. قیمت طلا در تاریخ مذکور به گرمی یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار تومان رسید و رکورد بالاترین قیمت را به ثبت رساند. حالا بعد از گذشت حدود هفت ماه قیمت روز آن با ۳۵ درصد کاهش معادل ۵۲۲ هزار تومان به گرمی ۹۶۷ هزار تومان سقوط کرده است. طی این مدت پایین‌ترین قیمت طلا در تاریخ ۲۹ دی‌ماه به ارزش ۹۱۷ هزار تومان بود که با قیمت امروز ۵۰ هزار تومان فاصله دارد.

دلار در آستانه کانال ۲۲ هزار تومان
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز شنبه در مقایسه با روز کاری پنجشنبه با ۲۰۲ تومان کاهش به رقم ۲۳ هزار و ۳۵ تومان رسید و در آستانه ریزش به کانال ۲۲ هزارتومانی قرار گرفت. قیمت فروش یورو نیز دیروز با کاهش ۱۰۷ تومانی نسبت به‌روز کاری گذشته (پنجشنبه) به رقم ۲۷ هزار و ۸۷۰ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۵۷۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۳۱۸ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۷۰۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۲ هزار و ۹۳۱ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۶۷۴ تومان اعلام شد.
کاهش ۲۱۰ هزارتومانی قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز شنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه با کاهش ۲۱۰ هزارتومانی قیمت نسبت به‌روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۹ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۶۴ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۷۶۹ دلار و ۴۹ سنت فروخته شد. کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود.

سکه در حال تخلیه حباب
نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران از ادامه روند نزولی قیمت‌ طلا و سکه خبر داد و گفت: انواع سکه در حال تخلیه حباب کامل هستند. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره روند قیمت طلا و سکه توضیح داد: با توجه به کاهش ۱۱ دلاری اونس جهانی و افت ۲۰۰ تومانی نرخ ارز نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته، قیمت طلا و سکه دیروز هم ارزان شد. این فعال بازار طلا از ادامه تعطیلی‌ بازار خبر داد و گفت: به دلیل وضعیت وخیم بیماری کرونا، تعطیلی بازار برای هفته چهارم تمدید شد و بر همین اساس نبود تقاضا روند نزولی قیمت طلا و سکه را بیشتر کرد.
او با اشاره به کاهش حباب سکه از ابتدای سال اضافه کرد: در سایه نبود تقاضا حباب انواع سکه در حال تخلیه کامل است به طوری که حباب سکه طرح جدید از ۶۰۰ هزار تومان ابتدای سال به ۱۵۰ هزار تومان رسید. کشتی‌آرای بابیان اینکه روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود تأکید کرد: تا زمانی که سیگنال‌های مثبت از سمت برجام ادامه داشته باشد طلا و سکه در شیب نزولی حرکت خواهد کرد و چنانچه توافقی صورت بگیرد سرعت کاهش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.