کد خبر : 113894 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۱۱ - 00:34
امروز محموله جدید واکسن وارد کشور می‌شود ۲۹۸۵ مرگ و ابتلا ۱۴۳۹۰۰ نفر به کرونا در یک هفته اشاره: رئیس‌کل بانک مرکزی از پرداخت ارز موردنیاز برای تأمین یک‌میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد. عبدالناصر همتی، در یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت: «ارز واردات فوری یک‌میلیون دوز واکسن کرونا پرداخت شد. هفته گذشته اعلام کردم که بانک مرکزی حداقل 100 میلیون دلارارز، برای واردات واکسن کرونا تخصیص داده است. بنا به درخواست وزارت بهداشت، اولین پرداخت ارزی برای واردات فوری یک‌میلیون دوز واکسن از یک مجموعه چند میلیون دوزی واکسن کرونا انجام شد. طبق اطلاع این محموله شنبه در دسترس خواهد بود. محموله واکسن مورداشاره علاوه بر سفارش‌های قبلی در حال واردات به کشور است.» درحالی‌که خرید واکسن به‌طور قطره‌چکانی انجام می‌گیرد متأسفانه روند فوت و ابتلا هم‌وطنان به کرونا ادامه دارد که مسئولان باید درباره علت رتبه سوم ایران در مرگ‌ومیر در جهان به مردم توضیح دهند.

موج سیاه کرونا هفته گذشته در کشور به قله خود رسیده است. در اوج این موج در هفته قبل ۲۹۸۵ نفر از مبتلایان کرونا فوت، ۱۴۳۹۰۰ نفر مبتلا و ۲۲۹۹۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند. این اعداد وحشتناک نتیجه شیوع سریع ویروس پس از تعطیلات نوروز هستند. در یک هفته اخیر به‌طور میانگین هرروز ۴۲۶ زندگی در اثر ابتلا به کروناویروس پایان یافتند و حتی در روز شش اردیبهشت‌ماه تعداد جان‌باختگان کروناویروس در کشور به نزدیک ۵۰۰ نفر هم رسید. این ششمین هفته متوالی است که آمار جان‌باختگان بیماری در ایران یک‌روند صعودی را طی می‌کند، به‌طوری‌که از اولین هفته سال ۱۴۰۰ تاکنون آمار جان‌باختگان بیماری در کشور بیش از ۵ برابر شده است.

کرونا در ایران
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ۴۰۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و با این احتساب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. بر این اساس تا روز ۱۰ اردیبهشت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۲۰۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. شمار بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۹۵۴ هزار و ۳۲۱ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین پنج هزار و ۳۹۸ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۱۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۷۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که تاکنون ۸۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۰۹ هزار و ۸۲۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به یک‌میلیون و ۶۸ هزار و ۱۲۳ دُز رسید. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.