کد خبر : 113883 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۸ - 00:11
هشدار کرونایی رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور درباره نبود واکسیناسیون ایران رتبه آخر!

 سیاست‌ و مدیریت نادرست بحران کرونا در ماه اسفند و تعطیلات نوروزی باعث شده تا کسب‌وکارها به مدت سه هفته تعطیل شوند و آمار مرگ‌ومیر هم دوباره رکورد بزند. کشور به دلیل تحریم و نپذیرفتن قوانین اف ای تی اف برای انتقال پول واکسن با مشکل روبروست. اکنون مردم هزینه تحریم‌ها و بی‌تدبیری را با ضررهای مالی و جانی پرداخت می‌کنند. در این ارتباط دکتر معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی از نحوه مدیریت کرونا انتقاد کرد و گفت: احراز آخرین رتبه‌ واکسیناسیون ایران در جهان و پولی کردن واکسن نشانه ناکارآمدی مدیریت است. ضد و نقیض و رفتارهای دوگانه نشانه ضعف و سستی و غلبه رویکردهای پوپولیستی توسط مدیران اجرایی است. معین تأکید کرد: مؤثرترین راه برای مهار کرونا خرید فوری و ده‌ها میلیونی واکسن‌های استاندارد و انجام واکسیناسیون عمومی رایگان است. این در حالی است که تعداد شهرهای قرمز به 198 و شهرهای نارنجی به 157 افزایش‌یافته است و خطر ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی و هندی در کمین جان مردم است.

 

ضعف مدیریت بحران کرونا
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان‌دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است. مصطفی معین، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به انتقادات وزیر بهداشت از ستاد کرونا درباره آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی و از سویی دیگر موافقت ایشان با برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر، بیان کرد: ضد و نقیض و رفتارهای دوگانه نشان‌دهنده‌ی ضعیف و سست بودن مبانی علمی و اخلاقی و غلبه رویکردهای پوپولیستی در یک مدیر اجرایی است که باعث بدآموزی برای جامعه و سلب اعتماد مردم از مسئولان و تصمیمات ایشان می‌شود. وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین راهبردهای مدیریت در بحران کرونا، ضرورت و توان بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های کشور در بخش‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی، بخش خصوصی و به ویژه هماهنگی در میان دستگاه‌های اجرای است. معین افزود: دلیل اصلی تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا با مسئولیت رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت نیز ایجاد هماهنگی و همکاری در بین وزارتخانه‌های عضو ستاد به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدام سریع برای کنترل همه‌گیری بوده است. وی خاطرنشان کرد: بنابراین طبیعی است که هر کدام از اعضای ستاد ملی علاوه بر وظایف و اختیارات قانونی خود، باید پاسخگوی تصمیمات ستادی که خود در آن مشارکت داشته است، هم باشند. رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: حال اگر تصمیمی در ستاد گرفته شود که در تعارض با وظایف و اختیارات قانونی وزیر بهداشت باشد و یا آن تصمیم از نظر کارشناسی نادرست تشخیص داده ‌شود، وزیر محترم باید تذکر می‌داد و از تصویب آن جلوگیری می‌کرد و اگر در موردی مصوبه ستاد برخلاف مصالح جامعه و مثلاً در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل‌شده بود، آقای وزیر می‌تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.

فساد و فقدان اخلاق در برخی مدیران
معین در واکنش به ماجرای واکسیناسیون برخی اعضای شورای شهر و عوامل شهرداری در برخی استان‌ها به جای پاکبان‌ها و همچنین روند واکسیناسیون، گفت: این مسائل نمونه‌ی بارز و مصداقی از فساد و فقدان اخلاق در مدیریت است که موجب تأسف و مستوجب برخورد قاطع قانونی است. وی افزود: عوامل زمینه‌ساز این‌گونه رفتارهای مشمئزکننده و غیراخلاقی، نبود منطق علمی، عدالت و شفافیت در تعیین اولویت‌های توزیع و تزریق واکسن و اعمال نظارت بر اجرای دقیق آنها است.
ضرورت خرید فوری واکسن استاندارد
معین ادامه داد: خوشبختانه در عصر اینترنت و فضای مجازی، حق نظارت عمومی بر عملکرد مسئولان بیش از پیش واقعیت خود را نشان می‌دهد و در شرایط وخیم مرگ‌ومیر روزانه صدها تن به علت کرونا، حداکثر تدبیر و برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت در قبال نجات جان شهروندان از سوی دولت و حاکمیت باید مشاهده شود که مؤثرترین راه آن خرید فوری و ده‌ها میلیونی واکسن‌های استاندارد و انجام واکسیناسیون عمومی به صورت رایگان است. وی در پایان گفت: احراز آخرین رتبه‌های واکسیناسیون در سطح جهانی و یا پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان‌دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی بحران این کشور و مردم است.

کرونا جان ۴۶۲ نفر دیگر را گرفت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۴۶۲ نفر دیگر از هم‌وطنان مبتلا به کووید-۱۹ تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید. پنج هزار و ۲۸۷ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی (آی سی بو) بستری هستند. به گزارش ایرنا، مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تا روز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۸۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۳ نفر رسید. وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک‌میلیون و ۹۰۷ هزار و ۱۹۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. پنج هزار و ۲۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۴۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.
وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۷۰۵ هزار و ۱۴۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۸۴ هزار و ۴۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۸۸۹ هزار و ۵۵۴ دوز رسید. عبدالمحمد خواجه‌ایان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دیروز خبردادکه ۲۰ نفر از اتباع هندوستان وارد استان بوشهر شده بودند که پس از بررسی از این افراد تست کرونا به عمل آمد که پاسخ آزمایش ۵ نفر از این افراد مثبت و ۳ نفر نیز مشکوک گزارش‌شده است. افراد مذکور در قرنطینه به سر می‌برند.