کد خبر : 103882 تاریخ : ۱۴۰۰/۱/۳۱ - 23:57
معرفی دو نامزد اصلی انتخابات پارلمانی آلمان آیا یک زن، جانشین مرکل می‌شود؟ (مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار) -- صدراعظم آلمان به‌طورمعمول با رأی‌گیری در انتخابات فدرال پارلمانی مشخص می‌شود که دور بعدی آن قرار است روز ۲۶ سپتامبر (4 مهر) امسال برگزار شود. آنگلا مرکل، صدراعظم کنونی آلمان که شانزده سال در این مقام بوده، در سال 2015 به‌عنوان شخصیت سال مجله تایم و در سال 2016 به‌عنوان قدرتمندترین زن جهان از سوی مجله فوربس برگزیده شده بود؛ او پیش‌تر اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۱ هم‌زمان با پایان دوره فعلی صدراعظمی خود از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند. همین موضوع، اهمیت انتخابات آتی آلمان را بیش‌ازپیش پررنگ کرده است. دو حزب اصلی آلمان یعنی «سوسیال مسیحی» و «دموکرات مسیحی» همیشه یک کاندید برای انتخابات معرفی می‌کنند. اما امسال اختلاف و جدال بین این دو حزب بر سر معرفی نامزد بالا گرفت و به کاهش محبوبیت آن‌ها انجامیده است. درنتیجه یکی دیگر از احزاب به نام «حزب سبز» ممکن است بتواند بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف جدید باشد و بنابراین بیش از هر زمان دیگری نقش محوری در انتخابات و تعیین دولت بعدی را داشته باشند. حزب سبز آلمان روز دوشنبه (۱۹ آوریل) اعلام کرد که خانم «آنالنا بائربوک» ۴۰ ساله، نامزد این حزب برای گرفتن قدرت از آنگلا مرکل در انتخابات سپتامبر خواهد بود. این اولین بار در عمر چهل‌ساله این حزب است که گزینه‌ای برای صدراعظمی معرفی کرده است. ضمن آن‌که خانم بائربوک که دانش‌آموخته علوم سیاسی و حقوق عمومی است، احتمالاً تنها نامزد زن در این رقابت خواهد بود. بسیاری او را با رهبران زن جوان در کشورهای نیوزیلند و فنلاند مقایسه می‌کنند. بائربوک با تأکید بر این‌که مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی مسائلی نیستند که بتوان به آن‌ها به‌گونه‌ای محدود پرداخت، گفته برنامه اصلی او در صورت پیروزی در انتخابات، تعیین سیاست‌های مخصوص برای محدود کردن جدی گاز‌های گلخانه‌ای است.

حزب سبزها و همچنین حزب دموکرات مسیحی آلمان کاندیدهای خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور تعیین کردند. آنالنا بائربوک، نامزد حزب سبزها است و آرمین لاشت از سوی مسئولان حزب دموکرات مسیحی کاندید شده است. به گزارش دویچه‌وله، کسب توافق بر سر کاندید شرکت در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر آلمان، بوندس‌تاگ، در ائتلاف دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو بود. حزب سوسیال مسیحی در ایالت بایرن، مارکوس زودر را به‌عنوان نامزد برگزیده بود و حزب دموکرات مسیحی آلمان آرمین لاشت، دبیرکل خود را نامزد کرده بود.  هر دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی همیشه یک کاندید برای انتخابات معرفی می‌کنند. از حزب سوسیال مسیحی در ایالت بایرن به‌عنوان "شعبه"ای از حزب دموکرات مسیحی یاد می‌شود. درحالی‌که در بدنه حزب دموکرات مسیحی، مارکوس زودر از محبوبیت بیشتری برخوردار بود، رهبران و مسئولان این حزب در نخستین ساعات بامدادی در همایش مجازی خود رأی به نامزدی آرمین لاشت دادند.

انتخاب آرمین لاشت
یکی از سخنگویان حزب دموکرات مسیحی اعلام کرده است که از ۴۶ شرکت‌کننده صاحب حق رأی در این همایش فوق‌العاده آرمین لاشت موفق به کسب ۳۱ رأی شده است. این در حالی است که تنها نه نفر از اعضای کادر رهبری حزب دموکرات مسیحی به نامزدی مارکوس زودر رأی داده‌اند. شش نفر نیز رأیشان ممتنع بوده است. رأی‌گیری به شکل مخفی صورت گفته است. این جلسه فوق‌العاده بیش از شش ساعت ادامه داشت. مارکوس زودر، رهبر حزب سوسیال مسیحی آلمان پیش از آن، اعلام کرده بود که به رأی حزب دموکرات مسیحی گردن می‌نهد و آن را خواهد پذیرفت. پیش از شروع رأی‌گیری آرمین لاشت گفته بود: «موضوع بر سر یافتن بهترین پاسخ برای پرسش‌های مبرم آینده است. من برای کاندیداتوری در این انتخابات آماده هستم.»

حزب سبزها و نامزدی بائربوک
برخلاف مناقشه بین رهبران دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی برای انتخاب نامزد اصلی خود، موضوع تصمیم‌گیری بر سر کاندیدای حزب سبزهای آلمان در آرامش و به‌دوراز جنجال‌های رسانه‌ای پیش رفت. حزب سبزها که اخیراً آرایش افزایش قابل‌ملاحظه داشته است، برای نخستین بار در تاریخ خود، فردی را به‌عنوان کاندید این حزب برای انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر برگزید. حزب پیروز در انتخابات پارلمانی آلمان می‌تواند صدراعظم را تعیین کند. رقابت بین آنالنا بائربوک و روبرت هابک، رهبران حزب سبزها به سود آنالنا بائربوک به پایان رسید. بائربوک دو سال پیش، در همراهی با روبرت هابک، هدایت حزب سبزها را برعهده گرفت.

برنامه برای تغییرات اقلیمی
خانم بائربوک، در سال ۱۹۸۰ متولدشده است. دقیقاً همان سالی که حزب سبز تأسیس شد. پدر و مادرش او را با خود به تجمعات مخالف استفاده از انرژی هسته‌ای می‌بردند. خانم بائربوک فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه هامبورگ و رشته علوم سیاسی و حقوق عمومی دانشگاه اقتصاد لندن (ال‌اس‌ای) است. از سه سال پیش خانم بائربوک به‌طور مشترک با روبرت هابک رهبری حزب سبز آلمان را برعهده دارند. بائربوک در سخنرانی خود پس از کاندیداتوری حزب سبزها اعلام کرد که «موضوع بر سر تغییر است و نه بر سر وعده.» او تأکید کرد که مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی مسائلی نیستند که بتوان به آن‌ها به‌گونه‌ای محدود پرداخت. به باور او پرسش‌های ناظر بر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، پاسخ‌های جامع و قطعی را طلب می‌کنند. بائربوک بر پیشبرد برنامه دیجیتالی کردن آلمان تأکید کرد و خواستار محدود کردن بیش‌ازپیش گاز‌های گلخانه‌ای شد.

انتخابات پارلمانی و احزاب
انتخابات پارلمانی آلمان قرار است روز ۲۶ سپتامبر سال جاری برگزار شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، شانس پیروزی ائتلاف دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بیش از احزاب دیگر است. حزب سبزها نیز در مقام دوم قرار دارد. این در حالی است که اختلاف بین رهبران دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و همچنین پرونده فساد مالی برخی از اعضای این حزب در ارتباط با سفارش ماسک باعث کاهش محبوبیت‌شان در بین مردم شده است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب سبز ۲۲ درصد آرا را در اختیار دارد یعنی بعد از دو حزب محافظه‌کار حاکم دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در جایگاه دومین حزب قرار دارد.