کد خبر : 103876 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۶ - 19:13
سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ستاره صبح هشدار داد هزینه تک‌صدایی برای کشور اشاره: سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. بر اساس قانون، حسن روحانی پس از دو دوره، دیگر نمی‌تواند کاندیدای انتخابات شود. تاکنون چند چهره نظامی برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. به نظر می‌رسد این اعلام حضور مورد استقبال واقع نشده، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود نظامیان حضور پررنگ در انتخابات نخواهند داشت. درهمین‌حال نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان، هنوز نامزد نهایی واحد خود را برای انتخابات معرفی نکرده‌اند. در چنین شرایطی نگرانی‌ از فضای سرد انتخاباتی در فاصله کمتر از دو ماه مانده به‌روز انتخابات، وجود دارد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مراسم رونمایی از اطلس انتخابات گفته بود: «هنوز فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و افکار عمومی نسبت به انتخابات حساسیت و بازتاب و انعکاس خاصی را نشان نداده است.» دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر سیدمحمود میرلوحی، معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای پنجم شهر تهران را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ستاره صبح با اشاره به فضای سرد انتخاباتی گفت: «مدت‌هاست که سایه انتخابات ریاست جمهوری بر همه مسائل افتاده است. اگر در انتخابات اردیبهشت ۹۶ آن شور و هیجان و آن میزان بالای مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق صندوق رأی اتفاق افتاد، برای این بود که همه ملت آمدند و در انتخابات شرکت کردند و رأی دادند. بالطبع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم همان شور و هیجان را پیدا کرد و دیدیم که چه نتیجه درخشانی رقم خورد؛ اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که بااینکه تنها دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله‌داریم، اما همچنان فضای انتخاباتی یخبندان است و یخ انتخابات هنوز آب نشده و این سردی ادامه دارد و همچنان دغدغه همه فعالان است.»

دیوار حاشا بلند است!
این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه به مقایسه عملکرد شورای پنجم با دوره‌های پیشین پرداخت و افزود: «من یکی دو شب در بحث‌های مردم در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس شرکت کردم و دوستان آمدند و سوا لاتی داشتند؛ می‌توان این‌طور برداشت کرد که دوستان می‌گویند شورای پنجم کارهایی قابل‌توجهی انجام داده ولی گله‌دارند که اطلاع‌رسانی این فعالیت‌ها کافی نبوده است. برخی دوستان هم اعلام دغدغه می‌کردند که چه خواهد شد و آیا این سیاست‌ها و برنامه‌ها ادامه پیدا می‌کند یا مجدداً مثل کشی که اگر رهایش کنید همه‌چیز را به سابق برمی‌گردد. من آنجا گفتم این به مردم ما بستگی دارد؛ اگر مردم خانه‌نشین شوند، افرادی با ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار رأی در شورا می‌نشینند و ممکن است همین تصمیمات را هم بگیرند. البته دیوار حاشا بلند است و افراد قبلی هنوز قبول ندارند که چه کرده‌اند و شواهد نشان می‌دهد امروز در مجلس همان کارها را انجام می‌دهند و همان پرداخت‌ها و همان استخدام‌ها و... همچنان به راه است. روش‌های آنان همچنان همان روش‌های قدیمی است و نمی‌توان انتظار دیگری هم از اصولگرایان داشت! بنابراین اگر مردم می‌خواهند آن روش‌ها ادامه پیدا نکند، راهش شرکت در پای صندوق‌های رأی و اصرار بر ادامه شیوه جدید است من نمی‌توانم پیشنهاد دیگری بدهم جز این‌که مردم در خانه ننشینند و پای صندوق‌های رأی بیایند.»

سبد رأی اصلاح‌طلبان
میرلوحی همچنین به توجه ویژه اصلاح‌طلبان بر شفافیت و مقابله با فساد تأکید کرد و گفت: «اگر مردم پای صندوق رأی آمدند، تجربه نشان می‌دهد که اصلاحات با حضور مردم سهم قابل‌توجهی در سبد رأی انتخاباتی دارد و آن دوران برنمی‌گردد، حتی اگر شورایی ترکیبی تشکیل شود و تعدادی از اصلاح‌طلبان باشند، باز می‌توان انتظار داشت که مسائل به پستوها نرود و به شیوه‌های سابق غیرشفاف نباشد. امروز ده‌ها سامانه برای شفافیت در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد و حتی یک قرارداد بالای ۴۵ میلیون در شهرداری بسته نمی‌شود که رقابتی نباشد و رانتی باشد. این نکات درگذشته معمول نبود؛ بنابراین اگر مردم‌دوست دارند روش این است که در انتخابات حاضر شوند؛ وگرنه همان گروه‌ها می‌آیند و کارهای انجام‌شده را منکر می‌شوند. در چهار سال گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد برای خط ۶ و ۷ هزینه کردیم و هنوز دوسوم ایستگاه‌های این دو خط راه افتاده است. هنوز هم ده ایستگاه باقی‌مانده ساخته نشده یعنی نه ریل داشته و نه کار عمرانی آن شروع‌شده بود. ولی آن‌ها گفته بودند ما افتتاح کردیم و هنوز هم این ادعاها رادارند. آن‌ها امکانات و تریبون‌های فراوان دارند و می‌آیند و انکار می‌کنند. اگر شورای پنجم را سیبل قرار داده‌اند، دلیلش این است که شورای پنجم کارکرد و انضباط مالی برقرار کرد و طرح تفضیلی را وارد میدان عمل کرد و واسطه‌ها را حذف کرد و شهرفروشی را ملغی کرد و افراد شایسته را بر سرکارها گمارد. این دیگر بستگی به مردم دارد.»

چالش احراز صلاحیت‌ها
معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به نزدیکی انتخابات و چالش‌های مهم اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات، گفت: «شاید یکی از مهم‌ترین چالش‌های اصلاح‌طلبان همین مسئله احراز صلاحیت‌ها باشد که در دوره‌های سابق نیز شاهد آن بودیم و دیدیم که بخش زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند و این باعث شد که رقابت‌ها خیلی برابر نباشد و ما درنهایت نیز شاهد این مسئله بودیم که مجالس عموماً با اکثریتی از اصولگرایان تشکیل شد. یکی از تبعات مهم این مسئله، کاهش میزان مشارکت مردمی در انتخابات است. این در حالی است که پیش‌تر رهبری بارها و بارها بر حضور سلایق مختلف در انتخابات تأکید کرده بودند ولی ما در عمل شاهد آن هستیم که یک جریان سیاسی بزرگ در کشور به نام اصلاح‌طلبان از چنین فرصتی در مقایسه با اصولگرایان محروم است.»

سلایق مختلف در انتخابات
سیدمحمود میرلوحی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به‌ضرورت ایجاد فضای باز انتخاباتی توسط شورای نگهبان گفت: «من اعتقاددارم که هرچه سلایق بیشتری در انتخابات حضورداشته باشند، اولاً رقابت در انتخابات شکل جدی‌تر و بهتری می‌گیرد و در ادامه مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا می‌کند و درنهایت مجالس و شوراها متشکل از آرا و نظرات مختلف تشکیل‌شده که این تضارب آرا در نحوه مدیریت کشور کارایی به‌مراتب بهتری در مقایسه با مجالسی دارد که به‌نوعی تک‌صدا یا یکدست هستند. فکر می‌کنم که در انتخابات پیش رو، بهتر است شورای نگهبان اجازه بدهد که سلایق مختلف در انتخابات حضورداشته باشند و این اطمینان وجود دارد که در این صورت ما به نتایج بهتری در انتخابات دست پیدا می‌کنیم. این خوب نیست که یک جریان سیاسی با خیالی آسوده فهرست‌های انتخاباتی خود را آماده کند و در مقابل یک جریان سیاسی با نگرانی لیست تهیه‌کرده و در کنار آن به گزینه و فهرست‌های دیگری فکر کند تا بعد از ردصلاحیت لیست اولیه، گزینه‌های بعدی را در نظر بگیرد. بدتر آنکه در برخی مواقع ما شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها، اصلاً نماینده یا نامزدی برایشان باقی نمانده است و مجبور شدند که در آن انتخابات و حوزه شرکت نکرده یا به نامزدهای ائتلافی و غیر اصلاح‌طلب روی بیاورند.»