کد خبر : 103815 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - 00:00
دعوای درون‌جناحی اشاره: چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 هنوز هیچ‌یک از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی نامزد واحد معرفی نکرده‌اند. اختلاف در اردوگاه اصولگرایان عمیق است و به نظر می‌رسد اجماع بر روی یک کاندیدا کار سختی باشد. با اینکه تا چند ماه قبل رئیسی و قالیباف به عنوان مهم‌ترین نامزدهای اصولگرایان مطرح بودند، اما سردار سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) با استعفا و اعلام نامزدی نظرها را به سمت خود جلب کرد؛ اما حالا و با گذشت زمان به نظر می‌رسد بزرگان اصولگرا او را به عنوان نامزد منتخب نخواهند پذیرفت. پرسش این است آیا او از سپهر انتخابات حذف خواهد شد؟ یا می‌ماند و با سرداران دیگری مثل محسن رضایی، قالیباف و دهقان رقابت خواهد کرد؟ گزارش پیش رو به این موضع می‌پردازد:

ستاره صبح-

استعفا یا برکناری به دلیل تخلف؟
اعتماد نوشت: سعید محمد هفته پیش با حکم فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء کنار رفت. متن منتشر شده درباره حکم فرمانده سپاه گمانه‌زنی‌های متعددی را برانگیخت اما او گفته صرفاً به این خاطر که حضورش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء شائبه انتخاباتی نداشته باشد، از این سمت کناره‌گیری کرده است. همزمان در شرایطی که تا همین دیروز هم همچنان شایعه‌هایی درباره برکناری سعید محمد مطرح بود، حمیدرضا ترقی از اعضای ارشد حزب موتلفه در این باره صحبت کرد و به نوعی به این گمانه‌زنی‌ها رسمیت بخشید. حمیدرضا ترقی دیروز درباره سعید محمد گفت: «کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعاً این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.» این عضو ارشد حزب موتلفه البته توضیح نداده که تخلف سعید محمد چه بوده است.

موتلفه مخالف سعید محمد
در همین حال ترقی در بخش دیگری در صحبت‌هایش درباره سعید محمد گفته است: «ایشان اصلاً در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده است.» جالب آنکه ترقی از اولین افرادی بود که اعلام کرد سعید محمد در حال رایزنی با احزاب اصولگرا برای جلب اعتماد آنان است و حال به عنوان اولین چهره اصولگرا اعلام کرده سعید محمد به خاطر تخلفاتی برکنار شده است. به این ترتیب می‌توان گفت حزب موتلفه اسلامی احتمالاً از مخالفان سرسخت سعید محمد خواهد بود.

نقش محسن رضایی
به نظر می‌آید خودداری سعید محمد از ائتلاف با محسن رضایی در مخالفت‌های اصولگرایان با او نقش داشته باشد. جهان‌نیوز نوشت: حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی در رابطه با استعفای سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا و اعلام حضور رسمی وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، یادآور شده: بنده خودم با آقای سعید محمد بعد از جدی شدن شایعه حضور وی در زمینه انتخابات صحبت کردم و پیشنهاد ائتلاف با آقای محسن رضایی را ارائه دادم، قرار شد که آقای محمد قبل از اینکه حضورش را به طور رسمی اعلام کند، با آقای رضایی صحبتی را انجام دهد، اما با این اقدام اخیر، عملاً او پیشنهاد ائتلاف را نپذیرفت و قصد حضور مستقل را دارد.

تکذیبیه سعید محمد
فرمانده پیشین قرارگاه خاتم حواشی ایجاد شده درباره برکناری‌اش از قرارگاه خاتم به دلیل تخلف را تکذیب کرد. به گزارش خبرآنلاین، سعید محمد سخنان حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه را مبنی براینکه سعیدمحمد بدلیل تخلفات متعدد برکنارشده است، کذب خواند.

وضعیت اصولگرایان در انتخابات 1400
محسن مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با اعتماد سلسله تحلیل‌هایی از وضعیت اصولگرایان در سال 1400 ارائه کرده است. او درباره کاندیداتوری رئیسی گفت: با کاندیدا شدن رییسی اجماعی نسبی بوجود می‌آید حتی در مورد جبهه پایداری تکلیف کاملاً مشخص است و جبهه پایداری کاندیدایی معرفی نمی‌کند. او افزود: بخشی از جناح سنتی اصولگرا از جمله حزب موتلفه و بخش‌های قدیمی‌تر جامعه روحانیت نیز از رییسی حمایت خواهند کرد و با آمدن او، تکلیف اصولگرایان روشن‌تر از سایر جریانات است؛ اما اگر رئیسی نیاید انتخاباتی چند قطبی پیش روی ما خواهد بود. انتخاباتی که می‌تواند مثل سال ۸۴ باشد و چندین کاندیدا با هم رقابت کنند و تکلیف انتخابات در دور دوم، روشن شود.

 هیاهوی احمدی‌نژاد و باخت سیاسی قالیباف
مهاجری در رابطه با حضور احمدی‌نژاد در انتخابات و حواشی اخیر او عنوان کرد: احمدی‌نژاد در انتخابات بیشتر یک اکتر سینمایی است. او دوست دارد فعالیت سیاسی داشته باشد و این موضوع هم دلایل مختلفی دارد. او گفت: برخلاف برخی از دوستان که فریفته نظرسنجی‌های دروغین می‌شوند احمدی‌نژاد هرگز پایگاه مردمی قابل‌اعتنایی ندارد و آنچه مطرح می‌شود، فقط هیاهوست. این چهره اصولگرا با اشاره به دیگر کاندیدهای اصولگرا ۱۴۰۰ اظهار کرد: قالیباف تمام‌شده، درواقع جنگیدن او امروز برای تمام نشدن است، برای اینکه کرسی ریاست مجلس را حفظ کند و نه چیز دیگری.