کد خبر : 103814 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - 00:00
گزارش در اردوگاه اصلاح‌طلبان چه می‌گذرد؟ اشاره: حدود چهارماه دیگر تا انتخابات سال 1400 مانده و گروه‌های سیاسی در هر دو طیف تلاش می‌کنند به انتخاب نامزد موردنظرشان نزدیک شوند. به نظر می‌رسد برجام، کمبود مشارکت و مشکلات جامعه مسائلی است که گروه‌های سیاسی را تاکنون برای معرفی نامزد منتظر نگه داشته‌است. در این بین آن طور که مشخص است اصلاح‌طلبان روی نامزدی ظریف بیشتر توافق دارند تا دیگر نامزدها. البته انتخاب نامزد تنها مسئله اصلاح‌طلبان نیست. امیدآفرینی و تشویق جامعه به مشارکت و رسیدن به یک ساختار حزبی مناسب از دغدغه‌های اخیر اصلاح‌طلبان بوده‌اند. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

ستاره صبح-

کاندیداتوری ظریف
سیدمحمد صدردر مصاحبه‌ای با جماران درباره کاندیداتوری ظریف گفت: به نظر من آقای ظریف و آقای جهانگیری خوب هستند. هر دو اینها از من جوانتر هستند. شما هیچ آدمی را پیدا نمی‌کنید که نقطه ضعف نداشته باشد. هرکسی یک سری نقاط مثبت و یک سری نقاط منفی دارد. ما آدم خوب و قابل قبول به کسی می گوییم که مثلاً 70 درصد مثبت و 30 درصد منفی باشد. چنین چیزی اصلاً وجود ندارد که بگوییم کسی را قبول داریم که 100 درصد مثبت باشد. ما که معصوم نداریم. بنابر این در این زمینه هرکسی را مطرح کنید حتماً یک نقاط ضعفی دارد؛ اما احزاب، گروه‌ها و افراد خبره بررسی و انتخاب می‌کنند. در شرایط فعلی نظر خود آقای ظریف برای آمدن چیست؟ تا حالا که در موضع گیری‌ها کاملاً رد کرده و گفته من شایستگی برای این چیزها ندارم و قصد آمدن ندارم. ما بارها شنیده‌ایم که افراد گفته‌اند نمی‌آییم و شاید واقعاً در باطن قصدشان نیامدن بوده ولی لحظه آخر آمدند؛ یعنی شما فکر کنید که 31 حزب عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان روی یک نفر به اجماع برسند. چه آقای ظریف و چه بقیه، فرقی نمی‌کند. خیلی طبیعی است که ممکن است روی تصمیم طرف تأثیرگذار باشد. یا آدم‌هایی را که آن فرد قبول دارد می‌تواند مؤثر باشد. همین خواسته مردم، احزاب، گروه‌ها، افراد صاحب نظر و کسانی که آن فرد قبولشان دارد، طبیعتاً می‌تواند مؤثر باشد که آقای ظریف احساس تکلیف کند و بیاید.
ظریف  دیپلمات خوب 
یا رئیس‌جمهور؟
علی مطهری، نماینده سابق مجلس، در مصاحبه با خبرآنلاین و درباره کانیداتوری ظریف گفته است: آقای ظریف به درد وزارت خارجه می‌خورد نه ریاست جمهوری. آقای ظریف هم استقامت لازم در برابر دخالت‌های خارج از دولت را ندارد. کسی باید بیاید که محکم و مقتدر در مقابل این دخالت‌ها بایستد تا هرکسی کار خود را انجام بدهد. امروز برخی اصول قانون اساسی کنار گذاشته شده و اجرا نمی‌شود و برای همین است که می‌بینیم همه در کار هم دخالت می‌کنند. شما نگاه کنید مثلاً رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای اداری استان سمنان که یک کار اجرایی است شرکت می‌کند؛ این یعنی چی؟

نیاز به دولت مقتدر
علی مطهری در ادامه گفت: مگر رئیس قوه قضائیه می‌تواند در کار اجرایی دخالت کند؟ یا می‌بینیم یک کارخانه‌ای که تعطیل شده است رئیس قوه قضائیه از آن کارخانه بازدید می‌کند و می‌گوید ببینیم چه کاری می‌شود انجام داد. این‌ها همه از وظایف قوه مجریه است گرچه ممکن است ارتباطی هم با قوه قضائیه داشته باشد. متاسفانه همه در کار هم دخالت می‌کنند. می‌بینیم افتتاح یک پالایشگاه یا یک مجتمع مسکونی توسط یک نظامی انجام می‌شود، در حالی که همه اینها باید زیر مجموعه دولت باشد و اگر هم می‌خواهند کمک کنند باید زیر مجموعه دولت باشند نه اینکه هر کسی برای خودش کار کند. یک دولت مقتدر نیاز است که در برابر این دخالت‌ها بایستد.

اشکال سیستم حزبی اصلاحات
صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مصاحبه با خبرآنلاین درباره اصلاح‌طلبان و انتخابات گفته‌است: حزب ندای ایرانیان دو سال قبل پیشنهاد خود را برای دموکراتیک کردن ساز و کار تشکیل نهاد عالی اصلاح طلبان ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد که رسماً به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارسال شد پیشنهاد کردیم بخشی از اعضای نهاد عالی مستقیماً با رأی بدنه جریان اصلاحات در تهران و سایر استانها انتخاب شوند. نمی‌شود که شما به آن دانشجو یا به آن کسی که قرار است صدای این جریان باشد بگویید تو فقط باید دنباله رو باشی. این حرف شوخی است. در جامعه جوان و تحصیلکرده امروز ده‌ها هزار جوان داریم که قدرت تحلیل به مراتب قوی‌تر و دقیق‌تر و به روز تری از آقایانی دارند که از دهه شصت در حال تصمیم گیری هستند و جایشان را به افراد جوان‌تر نمی‌دهند. اگر این افراد می‌توانستند تصمیمات درست بگیرند که جریان اصلاحات امروز در این وضعیت قرار نداشت.

برگ برنده اصلاح‌طلبان
مصطفی معین در مصاحبه با خبرآنلاین درباره برگ برنده اصلاح‌طلبان گفته است: تا برگ برنده را چگونه تعریف کنیم و در چه چیزی ببینیم؛ ازنظر من برگ برنده واقعی عبارت است از تلاش و برنامه‌ریزی برای جلب اعتماد توده ناراضی، اعاده حیثیت از تفکر اصلاحی مبتنی بر رفع تبعیض و فساد، نقد مشفقانه ناکارآمدی موجود در مدیریت کشور و نیز کمک به بالا رفتن آگاهی و امید اجتماعی و توانمندی شهروندان و جوانان، فارغ از اینکه در این مقطع بتوانند یا نتوانند دولت را در اختیار بگیرند. باید به آفاق امیدبخش حاکمیت خرد جمعی جوانان و مدیریت علمی آنان در آینده کشور اندیشید و کمک کرد که زمینه‌های آن به‌تدریج فراهم شود.