کد خبر : 103798 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - 23:59
هشدار کاهش 30 درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی! اشاره: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور بنا بر اعلام وزارت بهداشت به پایین‌ترین میزان خود در چهار ماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، هم‌زمان با گردش و افزایش ویروس جهش‌یافته در 28 استان و سفر، مهمانی‌ها و دورهمی ها در نوروز، زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری را به صدا درمی‌آورد. به گفته سخنگوی ملی ستاد مقابله با کرونا تاکنون حدود یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده که برای واکسیناسیون کادر درمان استفاده می‌شود. دکتر رئیسی هشدار داد که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی که در ماه‌های دی و بهمن به 90 درصد نیز رسیده بود اکنون در بسیاری استان‌ها به 50 تا 70 درصد رسیده است. در این ارتباط لازم است مردم برای حفظ جان خود و دیگران همچنان بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

ستاره صبح-

کرونا جان ۷۳ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۷۳ نفر از مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران گفت: تا ظهر روز ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هفت هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۸۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۶۰ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۴۸۵ هزار و ۱۷۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۱۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هرگونه سهل‌انگاری به‌گونه‌ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم‌خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

وضعیت پایدار اما شکننده 
کرونا در ایران
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه ویروس جهش‌یافته را باید جدی گرفت، گفت: این ویروس جهش‌یافته در ۲۸ استان کشور شناسایی‌شده و در حال گردش است.
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور درباره وضعیت ویروس کرونا در دنیا گفت: هنوز ویروس کرونا در دنیا تاخت‌وتاز می‌کند. در کشوری مثل برزیل با ویروس جهش‌یافته میزان ابتلا و مرگ‌ومیر دارد افزایش می‌یابد؛ همان‌طوری که این تجربه در انگلستان بود و ویروس جهش‌یافته انگلیسی باعث شد تعداد بیماران زیاد شده و در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه بستری شوند و تعداد زیادی هم فوت کردند.

خروج چند شهرستان 
در خوزستان از وضعیت قرمز
رئیسی گفت: خوشبختانه با رعایت خوبی که در استان خوزستان اتفاق افتاده، در برخی شهرستان‌های این استان امید می‌رود که به زودی بتوانیم شاهد باشیم مردم عزیز بر این ویروس فائق آیند. اقداماتی که در شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان اتفاق افتاد و باعث شد از وضعیت قرمز خارج شدند و به سمت نارنجی حرکت می‌کنند و بعضی از شهرستان‌ها نیز از وضعیت نارنجی به سمت زرد حرکت کردند و این موضوع جای خوشحالی است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: البته میزان رعایت پروتکل‌ها همچنان باید افزایش یابد و باید مراقب باشیم که پیک و خیز جدیدی اتفاق نیفتد.

سفر نروید
رئیسی همچنین ضمن تبریک فرارسیدن سال نو، گفت: امیدواریم مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند و بر اساس توصیه متخصصین، مقام معظم رهبری، وزیر بهداشت و… تا حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند تا بدون ایجاد خیز جدید بیماری عید و سال نو را پشت سر بگذاریم. ان‌شاءالله روند واکسیناسیون کامل می‌شود و مطمئن هستیم سال آینده از مهرماه به بعد پس‌ازاینکه واکسیناسیون قسمت اعظمی از مردم انجام شود وضعیت خیلی بهتری داشته باشیم.

سفر در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع
رئیسی افزود: مقرر شد تا در شهرهای قرمز و نارنجی سفر صورت نگیرد. در شهر قرمز حتی برای خروج با هواپیما، قطار و اتوبوس نیازمند آزمودن منفی کرونا است تا اجازه سفر داشته باشند. در مورد خودروهای شخصی نیز ورود پلاک‌های غیربومی در شهرهای قرمز و همچنین پلاک بومی شهر قرمز به سایر شهرها ممنوع است.

ورود یک‌میلیون و 200 هزار دوز واکسن تاکنون
وی در مورد میزان واردات واکسن‌های خارجی، اظهار کرد: تاکنون ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی، ۲۴۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از بهارات هندوستان تاکنون ۱۲۵ هزار دوز به دستمان رسیده و قرار است ۳۷۵ هزار دوز دوشنبه برسد و ۱۰۰ هزار دوز نیز واکسن کوبایی به دستمان رسیده است. در مجموع حدود یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن به دستمان رسیده است و در این هفته برنامه گسترده‌ای برای واکسیناسیون کادر درمان و گروه آسیب‌پذیر داریم تا بر اساس قولمان پیش از سال نو گروهی را که اعلام کرده بودیم واکسینه کنیم.هرچند کرونا در کشور ثباتی نسبی به خود گرفته است، اما شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی و البته روند افزایشی و تند بیماری در برخی استان‌ها مانند خوزستان هنوز پابرجاست و به گفته وزارت بهداشت شرایط همچنان شکننده است. از طرفی متأسفانه در آستانه بهار، میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور کاهش‌یافته است.
یک نشریه انگلیسی اعلام کرد تا عید پاک به همه افراد بالای ۴۰ سال این کشور واکسن کرونا تزریق خواهد کرد. به گزارش شفق‌ها به نقل از رویترز، روزنامه تلگراف اعلام کرد همه افراد بالای ۴۰ سال در انگلیس تا روز عید پاک (۱۵ فروردین) حداقل یک‌بار واکسن کرونا دریافت خواهند کرد. این در حالی است که طبق گفته مقامات بهداشتی و درمانی انگلیس ذخیره واکسن کرونای این کشور دو برابر شده و در هفته جاری ۱ میلیون دوز واکسن به مردم تزریق خواهد شد. انگلیس بدترین آمارها را در ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در اروپا دارد.

پیش‌بینی افزایش بیماران کرونایی 
در پی مسافرت‌های نوروزی
رئیس بیمارستان شهدای تجریش گفت: تا امروز حدود ۸۰ نفر از پرسنل بیمارستان را واکسینه کردیم، واکسن‌ها هرچند به کندی اما به صورت تدریجی وارد تمام بیمارستان‌ها می‌شوند و واکسیناسیون در حال انجام است.
«رضا جلیلی خشنود» رئیس بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به افزایش ورودی بیمارستان طی روزهای گذشته، بیان کرد: متأسفانه طی چند روز گذشته با افزایش نسبی در ورودی بیماران کرونایی مواجه بودیم و در ورودی بیماران از نظر میرایی و گیرایی در طی روزهای گذشته یک افزایشی را داشتیم. وی ادامه داد: همچنان بیش‌ترین رنج سنی بیماران، افراد بالای ۵۰ سال هستند، البته نسبت به ماه‌های اول شیوع کرونا ابتلای سن و سال‌های پایین‌تر را هم مشاهده می‌کنیم، ولی شرایط هنوز به آن مرحله نرسیده تا بخش‌های غیرکرونا را برای خدمات کرونایی تعطیل کنیم.
خشنود افزود: ولی اگر وضعیت مسافرت‌های درون‌شهری، برون‌شهری نوروزی و گردهمایی‌های شبانه کنترل نشود و به آن پروتکل‌های اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت و ستاد کرونا عمل نشود، به خصوص که در نزدیکی عید نوروز هستیم، قطعاً در هفته‌های آتی با افزایش چشمگیر بیماران در بخش‌های بیمارستانی مواجه خواهیم شد که در این شرایط بخش‌های جدید بیمارستانی را دوباره باید برای کرونا در نظر بگیریم.

مخلوطی از ویروس جهش‌یافته‌ی انگلیسی و ویروس قدیمی و ...
وی در مورد تشخیص ویروس جهش‌یافته‌ در بیمارستان‌ها، گفت: ما قدرت شناسایی تشخیص ویروس جهش‌یافته از ووهان را در همه‌ی بیمارستان‌ها نداریم ولی قطعاً یک مخلوطی از ویروس جهش‌یافته‌ی انگلیسی، ویروس قدیمی و یک تعدادی ویروس جهش‌یافته‌ی دیگر وجود دارد، اما خوشبختانه واکسن کرونا روی همه‌ی آنها تأثیر دارد.

کاهش میزان رعایت 
پروتکل های بهداشتی
سخنگوی وزارت بهداشت، چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا، از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر داد و گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به کمترین حد خود از آبان ۹۹ تاکنون رسیده و این در آستانه عید نوروز هشدار مهمی است. با توجه به نمودارهای منتشرشده از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، در حال حاضر میانگین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور تا بیستم اسفندماه به ۶۰.۴۲ درصد رسیده است. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شش شهر آذربایجان غربی، گیلان، ایلام، همدان، چهارمحال بختیاری و سیستان و بلوچستان بین ۳۶ تا ۶۲ درصد است. همچنین در هفت شهر  کردستان، لرستان، گلستان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و خراسان رضوی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بین ۵۳ تا ۵۹ درصد بوده است. درعین‌حال میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا بیستم اسفندماه در شهرهای آذربایجان شرقی، سمنان، کرمانشاه، زنجان، مرکزی، قم، مازندران، البرز، اصفهان، خراسان شمالی، بوشهر، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی بین ۶۰ تا ۶۶ درصد بوده است. همچنین در شهرهای اردبیل، قزوین، تهران و یزد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۷ تا ۷۳ درصد بوده است. همان‌طور که بارها اعلام‌شده است، بین کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و به دنبال آن افزایش در موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد.طبق اعلام معاونت بهداشت، در حال حاضر استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری و آذربایجان غربی کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها را داشته و در مقابل قزوین، یزد و تهران بیش‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده‌اند.