کد خبر : 103795 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - 00:01
تفسیر روز دفاع آیت‌الله خامنه‌ای از حضور منطقه‌ای ایران

ستاره صبح-هیات تحریریه- رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی تند و انتقادی علیه ایالات‌متحده ، از سیاست‌های منطقه‌ای کشور خود دفاع و واشنگتن را به “وارونه‌سازی حقیقت” متهم کرد. رهبر عالی ایران در این سخنرانی گفت حضور جمهوری اسلامی در کشورهایی مانند عراق و سوریه برای کنترل نظامی نیست ، بلکه جهت کمک “مشورتی” است.
وی بارد تعریف آمریكا از نقش ایران به‌عنوان یك عامل “بی‌ثبات كننده” گفت: “ما به دعوت خودشان آنجا هستیم تا از دولت‌های مستقل ایشان حمایت كنیم.” . آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از ارتش آمریكا به دلیل حضور “بدون اجازه” و ایجاد پایگاه در دو كشور عراق و سوریه انتقاد كرد.
موضوع نفوذ ایران در منطقه در هسته اصلی تنش با غرب بوده است و آخرین اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای به نظر می‌رسد پیام تند دیگر و بیان صریح این نکته است که این موضوع جایی برای مذاکره ندارد. در عوض ، وی گفت که این ایالات‌متحده است “که باید عراق و سوریه را ترک کند”.
رهبر ایران در اشاره به مصادیق دیگری از وارونه‌سازی دولت آمریکا گفت :  «آن‌ها ادعا می‌کنند که مخالف سلاح‌های کشتارجمعی هستند در حالیکه خود بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی را در اختیار دارند» و در حمله به دو شهر ژاپن باعث کشتار بیش از ۲۲۰ هزار نفر به‌وسیله بمب اتم شده‌اند .
در پاسخ به نگرانی‌های غربی‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران ، جمهوری اسلامی بارها و بارها به یک حکم فتوایی از آیت‌الله خامنه‌ای اشاره می کند که بر اساس آن دنبال کردن چنین سلاح‌هایی را شرعاً حرام کرده است.. آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی همچنین روابط واشنگتن با ریاض ، رقیب تهران در منطقه را هدف قرارداد. ایشان در مورد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و نقش او در قتل روزنامه‌نگار برجسته مخالف جمال قاشقمی در سال 2018 گفت: «حمایت آمریکا از دولت سعودی که مخالفان خود را با ارّه تکه‌تکه می‌کند و درعین‌حال ادعای طرفداری از حقوق بشر را دارد گویای وارونه نمائی‌های این کشور است». تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی در حال افزایش است ، به‌ویژه از سال 2015 که ائتلاف تحت رهبری سعودی برای دفاع از دولت یمن و مهار نفوذ  حوثی‌ها به یمن حمله کرد. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که ایران در حال فاصله گرفتن از درگیری‌های یمن می‌باشد. وی ضمن دفاع از یمنی‌ها ، هرگونه دخالت ایران در آنجا را انکار کرد. ایشان همچنین اظهار داشت “یمنی‌ها افراد بااستعدادی هستند. آن‌ها موفق شده‌اند به‌تنهایی ابزار دفاع از خود را تولید و پاسخگوی بمباران‌های شش‌ساله باشند. “
11 مارس 2021
تارنمای المانیتور
برگردان علی اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com