کد خبر : 103755 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - 23:59
گزارش خبری - تحلیلی سیگنال مثبت بازارها به آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده اشاره: تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی، افزایش احتمال پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق ازجمله مهم‌ترین عوامل افت نرخ دلار در روزهای اخیر محسوب می‌شود. در این راستا روز گذشته قیمت دلار به 23 هزار و 500 تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی به 10 میلیون و 200 هزار تومان سقوط کرد. از سوی دیگر شاخص کل در بازار بورس پنج هزار و ۸۶۱ واحد رشد کرد و به رقم یک‌میلیون و ۱۷۵ هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد که جلوگیری از صدور قطعنامه در شورای حکام و احتمال مذاکره ایران و امریکا در غالب 4+1 می‌تواند به گشایش تدریجی اقتصاد منجر شود. این اتفاق باعث خوشحالی مردم و ضربه به مافیای ثروت خواهد بود.

ستاره صبح-

سقوط دلار به کانال ۲۳ هزار تومان
نرخ انواع ارز در ادامه روند نزولی خود با کاهش بیشتری مواجه شد، به طوری که دلار به کانال ۲۳ هزارتومانی عقب‌نشینی کرد، هر دلار روز گذشته در صرافی‌های بانکی ۲۳ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۸ هزار و ۸۷۳ تومان رسید. به گزارش ایرنا، قیمت دلار نسبت روز کاری گذشته حدود ۴۶۲ تومان کاهش یافت. قیمت فروش یورو دیروز با کاهش ۶۶۳ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری شنبه به ۲۸ هزار و ۸۷۳ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۵۷۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۰۶ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۷۵۳ تومان و قیمت فروش آن ۲۳ هزار و ۹۹۰ تومان است.
«احمد مجتهد» استاد دانشگاه و رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی درباره تأثیر این آزادسازی بخشی از ارزهای مسدود شده کشور بر بازار ارز می‌گوید: ازآنجاکه تحقق دسترسی ایران به این یک میلیارد دلار، چشم‌انداز مثبتی را برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود بازار ارز نیز آرامش پیدا کند و دیگر شاهد روندی افزایشی قیمت‌ها در این بازار نباشیم. دسترسی دولت به این منابع همچنین امکان مدیریت بهتر بازار را برای بازار ساز فراهم خواهد کرد. علاوه بر کره جنوبی، توافق‌هایی نیز با عراق برای آزادسازی منابع ارزی انجام‌شده است. «سید حمید حسینی»، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دراین‌باره گفت: به دنبال سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق به کشورمان بحث آزادسازی منابع ایران از سوی عراقی‌ها مطرح شد.

بازگشت رشد به معاملات بورس
شاخص کل در بازار بورس روز یکشنبه، ۱۷ اسفندماه پنج هزار و ۸۶۱ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۷۵ هزار واحد رسید. به گزارش ایرنا، بر اساس معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۵۵۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۱ واحد کاهش به ۴۳۰ هزار و ۸۵۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۹ واحد افت به ۲۸۱ هزار و ۴۳۴ واحد رسیدند. شاخص بازار اول چهار هزار و ۷۷۹ واحد و شاخص بازار دوم ۱۰ هزار و ۱۶۲ واحد افزایش داشتند.
وضعیت شاخص فرابورس
دیروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۰ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۶ هزار و ۹۴۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۹۶ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴۵ هزار و ۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

ورود فروشندگان طلا به بازار 
از ترس ریزش قیمت
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از احتمال بالای کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی روز‌های آینده خبر داد و گفت: در پی افت قیمت طلا و سکه و ترس از ادامه این روند، فروشندگان وارد بازار شدند. ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین از کاهش قیمت طلا و سکه همپای روند نزولی نرخ ارز خبر داد و اظهار کرد: روز یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات اونس و همچنین ادامه روند کاهشی نرخ ارز قیمت طلا و سکه در دومین روز متوالی ارزان شد. این فعال بازار طلا با اشاره به افت قیمت‌ها، درباره وضعیت معاملات دیروز توضیح داد: روند نزولی بازار طلا از اواخر هفته گذشته آغازشده و ادامه آن منجر به نگرانی دارندگان طلا و سکه و هجوم به سمت فروش تحت تأثیر ترس از تشدید ریزش قیمت‌ها و زیان بیشتر شده است. به گفته محمدولی، در مقابل افزایش حجم فروش سطح تقاضا برای طلا و سکه به‌شدت پایین آمده و خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، همچنین گفتنی است که در همین راستا حباب سکه نیز در بازار به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسید.  رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با نگاه به روند بازار ارز پیش‌بینی کرد: ازآنجاکه ارزش اونس جهانی طی روز‌های گذشته پایین آمده و روند بازار ارز هم نزولی شده، احتمال ادامه کاهش قیمت طلا تا کانال ۹۰۰ هزار و سکه محدوده ۹ میلیون تومان وجود دارد.

طلا در یک‌قدمی تغییر کانال
محمدولی در پایان با اشاره به قیمت‌های طلا بیان کرد: در جریان معاملات ساعت (۱۴: ۳۰) بازار تهران، قیمت هر قطعه سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۴۳۰ هزار و سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون تومان کاهش‌یافته است. رئیس اتحادیه طلا اضافه کرد: نیم‌سکه با قیمت پنج میلیون و ۹۵۰ هزار، ربع‌سکه سه میلیون و ۸۰۰ هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود؛ همچنین ارزش هر مثقال طلای ۱۷ عیار در بازار دیروز به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار و قیمت طلای ۱۸ عیار به گرمی یک‌میلیون و ۴ هزار تومان رسید.