کد خبر : 103736 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - 00:13
گزارش خبری تحلیلی چراغ سبز محسن رضایی به مذاکره با آمریکا اشاره: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، آذر 99 در مصاحبه‌ای با انتخاب گفته بود: بعضی دوستان می‌روند و به امریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کارکنید. ما که سکوت می‌کنیم، دلیل نمی‌شود که متوجه این چراها نیستیم. من کسی را متهم نمی‌کنم، ولی می‌دانم و خبرش را به هم می‌دهند که گفته‌اند این‌ها در قدرت نمی‌مانند و قدرت این‌ها چندروزه است. بسیاری از موافقان برجام نیز معتقد بودند مشکل اصولگرایان مخالف برجام با اصل مذاکره و رابطه دیپلماتیک با آمریکا نیست بلکه مشکل آن‌ها با دولت تدبیر و امید است. مخالفان برجام این اتهام این رد می‌کردند تا اینکه دیروز محسن رضایی، از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات سال 1400، در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت که اگر آمریکا اطمینان دهد تحریم‌ها لغو می‌شوند مذاکره ممکن است. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

ستاره صبح-

گرای محسن رضایی
محسن رضایی در گفتگویی با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اظهار داشته است که ایران آماده‌ی از سر گرفتن مذاکرات بر سر برجام با آمریکا و سایر قدرت‌های اروپایی است، البته مشروط به اینکه آن‌ها «سیگنال مشخصی» ارسال کنند که تحریم‌ها در عرض یک سال لغو می‌شود.
به گزارش سرویس بین‌الملل «انتخاب»؛ محسن رضایی گفته است: آن‌ها می‌توانند اعلام کنند و به ما اطمینان دهند که تمام تحریم‌های اعمال‌شده پس از برجام در عرض کمتر از یک سال لغو می‌شود و به بگویند بروید و پروسه این اتفاق را مذاکره کنید. وی در بخش دیگری افزود: هرماه در طول مذاکرات، باید برخی تحریم‌های که ضروری است لغو شوند. مثلاً تحریم علیه مبادلات مالی و محدودیت‌هایی که بر بانک‌های اروپایی اعمال‌شده باید در ماه اول برداشته شود. صادرات نفت نیز در بین اولویت‌های نخست ما است. رضایی که فایننشال تایمز از او به‌عنوان کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری یادکرده در ادامه تصریح کرده است که دیگر اقدامات امریکا مثل کمک به رفع مسدودی پول‌های ایران به‌عنوان مشوقی برای آغاز مذاکرات، مثل دادن یک «آب‌نبات» می‌ماند. محسن رضایی در حالی اظهارات فوق را به زبان آورده است که جایگاهی در سیاست خارجی کشور ندارد. مضاف بر اینکه سیگنال‌های او برخلاف سیاست‌های اعلامی کشور مبنی بر لغو یک‌باره‌ی تمام تحریم‌ها است.

نظرات مقامات، نظرات دستگاه دیپلماسی نیست
ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در واکنش به اظهارات محسن رضایی در توئیتی نوشت: عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند.اما آن نظرات نباید باسیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. وی افزود: من، به‌عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به‌زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی  فایننشال تایمز تصریح کرده بود که ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که سیگنال روشنی دریافت کند. وی در این مصاحبه گفته است:آن‌ها باید به ما اطمینان خاطر دهند که همه تحریم‌های اعمال‌شده پس از برجام [توافق هسته‌ای 2015] در عرض یک سال لغو می‌شود و به ما می‌گویند برای این روند مذاکره کنید.

وزارت خارجه مسئول اعلام سیاست خارجی است
سعید خطیب‌زاده روز جمعه در واکنش به اظهارات «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فایننشال تایمز اظهار کرد: مصاحبه و نظرات مطرح‌شده در این مصاحبه شخصی می‌باشد. وی تصریح کرد: کلیه امور مرتبط با حوزه سیاست خارجی صرفاً از طریق وزارت خارجه و به‌صورت نهادی و از مجاری خودش منتقل می‌شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز تصریح کرد که ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که سیگنال روشنی دریافت کند. وی در این مصاحبه گفته است: آن‌ها باید به ما اطمینان خاطر دهند که همه تحریم‌های اعمال‌شده پس از برجام [توافق هسته‌ای 2015] در عرض یک سال لغو می‌شود و به ما می‌گویند برای این روند مذاکره کنید.