کد خبر : 103714 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - 00:02
علی بیگدلی در گفت‌وگو با ستاره صبح درباره حاشیه‌های انفجار کشتی اسرائیلی هشدار داد خطر درگیـری در منطقه اشاره: کشتی اسرائیلی «هلیوس ری» که از بندر دمام عربستان سعودی عازم سنگاپور بود، روز پنج‌شنبه ۷ اسفند (۲۵ فوریه) در دریای عمان دچار انفجار شد و حفره‌هایی در دو طرف کشتی ایجاد شد. از همان لحظات نخست انفجار، برخی رسانه‌های اسرائیلی با انتشار اخبار هدفمند مدعی شدند که مقامات صهیونیست، ایران را مسئول این حمله می‌دانند. دراین‌خصوص بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل مدعی شد «ایران در پشت هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در روز پنجشنبه قرار دارد». همچنین روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز به‌صورت صریح انفجار کشتی را به ایران منتسب نمود و در اظهاراتی تهدیدآمیز اعلام کرد که به این اقدام واکنش نشان می‌دهد.‌ به نوشته نورنیوز، این ادعاها از سوی نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که هیچ‌گونه سند و نشانه‌ای در خصوص اثبات این اتهام ارائه نشده است. روز گذشته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود به این موضوع واکنش نشان داد و‌ درباره انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان و اظهارات نتانیاهو گفت: «این اتهام‌زنی قویاً رد می‌شود.» این در حالی است که روزنامه کیهان روز یکشنبه تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «شرارت در سوریه و عراق، پاسخش را در یمن و دریای عمان گرفت». خطیب زاده به این موضوع هم واکنش نشان داد و گفت: «در این موضوع خاص، منشأ اتهام‌زنی خود بی‌اعتبار منبع است. اگر مبنای تنش‌آفرینی جدیدی قرار بدهند، این موضوع رصد و پیگیری می‌شود.» دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین‌الملل را جویا شده که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ستاره صبح با اشاره به رد شایعه دست داشتن ایران در انفجار کشتی اسرائیلی و ادعای روزنامه کیهان، گفت: «روزنامه کیهان ازآنجایی‌که یک روزنامه حاکمیتی است، می‌تواند ادعاهایش مورد استناد قرار گیرد. خبرگزاری فارس هم همین خبر را در همین قالب منتشر کرده است. البته من در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان هم گفتم که ممکن است خود اسرائیلی‌ها این کار را کرده باشند، اما وقتی روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس این موضوع را تأیید می‌کنند، قدری انگشت اتهام را به سمت ایران برمی‌گردانند و ممکن است شرایط را برای ایران دشوار کنند. یعنی موقعیت‌ها را سخت‌تر می‌کنند و فشار را بر ایران بیشتر خواهند کرد تا ایران موضع خود  را تغییر دهد. به‌هرحال آنچه مسلم است این است که اسرائیل نمی‌تواند و تهدیدی هم نمی‌تواند مستقیماً علیه ایران داشته باشد که بخواهد موقعیت‌های حساس ایران را موردحمله قرار دهد و به همان حملات به بلندی‌های جولان در سوریه اکتفا خواهد کرد. اگر بخواهد دست به اقدامات مستقیم علیه ایران بزند، وضعیت خراب خواهد شد، البته آمریکا اجازه چنین کاری را به اسرائیل نخواهد داد. خود آمریکایی‌ها مقداری فشار را بر ایران زیاد کرده‌اند. روزنامه کیهان هم برای این‌که کم نیاورد، دست به چنین اظهارنظری زده است.»

شرایط جدید منطقه
این کارشناس مطرح روابط خارجی در ادامه بابیان این‌که نباید بپذیریم که ایران دست به چنین اقدامی زده است، عنوان کرد: «اگر چنین اقدامی صورت گرفته باشد، ازآنجایی‌که رژیم اسرائیل تابع هیچ‌یک از مقررات بین‌المللی نیست، می‌تواند دست به اقدامات خطرناکی بزند؛ آن‌هم در شرایطی که مذاکراتمان با اروپا و آمریکا شکل نگرفته است و فشارهای بین‌المللی دیگری هم علیه ایران در حال افزایش است و آمریکا می‌خواهد فشار بیاورد تا شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند و پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد. بنابراین مجموعه‌ای از فشارها در حال وارد شدن بر ایران است و هر یک از این فشارها آزاردهنده و سخت خواهد بود و می‌تواند مسئله ایران را مشکل‌تر کند و فاصله ما را از اروپا و آمریکا بیشتر کند و بین ما یک گپ بزرگ‌تر به وجود بیاورد. این موضوع کاملاً به زیان ایران تمام خواهد شد، برخلاف روزهای اول که همه انتظار داشتند که بایدن بتواند راهگشایی در مشکلات ایران و آمریکا کند، این برداشت نادرستی بود که با این خاطرجمعی از آمدن بایدن سخن می‌گفتیم. ولی شرایط بسیار حساس است. البته مقامات ارشد ایران روی این نکته توجه دارند که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بازمان اوباما کاملاً تفاوت کرده و ما باید خودمان را با شرایط جدید منطبق کنیم. اسرائیلی‌ها به دنبال چنین بهانه‌هایی هستند تا در پناه آن با شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس یک اتحاد نظامی و امنیتی به وجود بیاورند و در برخی کشورها پایگاه نظامی ایجاد کنند. بنابراین مقامات ارشد ما با این موضوعات آشنا هستند و حتماً موضع مناسب را اتخاذ خواهند کرد.»

رد پیشنهاد مذاکره
بیگدلی همچنین به رد پیشنهاد مذاکره از سوی ایران هم اشاره کرد و گفت: «این‌که ایران پیشنهاد جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاسی اتحادیه اروپا برای انجام مذاکره را رد کرده، یک تصمیم غیردیپلماتیک بود که بگوییم ما احتیاجی به مذاکره نداریم. آمریکا به‌هیچ‌عنوان از تحریم‌های خود دست نخواهد کشید زیرا آن را به‌سختی به دست آورده و همیشه می‌تواند از طریق آن‌ها از ایران امتیاز بگیرد. بنابراین ایران باید این انتظار را از سر بیرون کند که آمریکا از تحریم‌هایش دست بکشد. مخصوصاً با صحبت‌های اخیر ترامپ علیه بایدن، فشار کنگره بر بایدن مبنی بر برنداشتن تحریم‌ها شدیدتر خواهد شد.»