کد خبر : 103688 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۸ - 23:58
نعمت‌الله ایزدی دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با ستاره صبح: توافق دولت با آژانس هوشمندانه‌ بود اشاره: نعمت‌الله ایزدی،آخرین سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی بود. او یکی از مبارزین در رژیم گذشته بوده و دیپلمات با سابقه و کارکشته به حساب می‌آید.ایزدی در گفتگو با ستاره صبح درباره توافق هقته گذشته ایران با آژانس نقطه‌نظرهایش را بیان کرد و گفت: توافق دولت با آژانس هوشمندانه بود و در عرصه بین الملل بهترین ابزار برای دستیابی به منافع ملی گفتگو است که در ادامه می‌خوانید:

ستاره صبح-

اعتمادسازی راهکار‌ حل اختلافات
نعمت‌الله ایزدی، آخرین سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی، درباره تنش‌های بین ایران و آمریکا و راه‌حل خروج از مجادلات بین‌المللی گفت: یک دیوار بی‌اعتمادی وجود دارد که ممکن است پایین‌آوردن آن به همین راحتی نباشد و بازیابی این اعتماد دوطرفه کاری نیست که به سهولت و سرعت انجام شود و کار مداوم و گسترده‌ای می‌طلبد. من تصورم این است که اگر در قالب هایی شبیه برجام و همکاری با گروه پنج بعلاوه یک که در گذشته وجود داشت و ممکن است در آینده هم وجود داشته باشد، بتوان روی اختلافات عام بین دو طرف بحث و مذاکره کرد و به تدریج این اختلافات را از بین برد همین می‌تواند برنامه‌ای باشد برای بهبود روابط. البته معتقدم حضور کشورهای دیگری که زوایه کمتری با ما دارند(مانند کشورهای اروپایی) در این فرآیند می‌تواند فضا را به سمتی ببرد که بتوان بیشتر روی اشتراکات تمرکز کرد و در راه حل مجادلات قدم برداشت و با بازسازی اعتمادها حتی بتوان روی اختلافات بزرگتر و خاص نیز مباحثه کرد. به نظر من در عرصه بین‌الملل هیچ راهی جز همکاری در جهت رسیدن به راه‌حل های برد برد وجود ندارد.

توافق با آژانس هوشمندانه بود
توافق دولت با آژانس ابتکار خیلی‌خوبی بود. اعطای چنین فرصتی به آمریکا لازم بود چرا که هنوز تیم بایدن و ریاست جمهوری جدید درست مستقر نشده و حتی بعضی از انتصابات تا امروز انجام نشده‌است. زمان مشخص شده در مصوبه مجلس برای اینکه مجموعه دولت آمریکا بتواند به یک تصمیم واحد در خصوص روابط فی‌مابین برسد کافی نبود. اقدام دولت در توافق با آژانس هم حسن‌نیت و تمایل ایران به همکاری را ثابت کرد و هم فرصتی به دولت آمریکا داد که بتواند تصمیم درستی بگیرد. از نظر منطقی توپ در زمین آمریکاست و حالا آمریکا باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد به وعده‌های خود عمل کرده و آن اقدامات خلاف قانون رئیس‌جمهور قبلی، دونالد ترامپ، در بازگرداندن و وضع تحریم‌های جدید را پاک و جبران کند و به شرایط قبل برگردد یا نه. این توافق در واقع راه میانه هوشمندانه‌ای بود که هم اهداف سیاسی محقق شوند و هم مصوبه مجلس اجرا شود.

مجلس درباره سیاست خارجی ذهنیت غلطی دارد
ذهنیتی در مجلس وجود دارد که تصور می‌شود راه‌حل های دولت در عرصه سیاست خارجی تا اینجا غلط بوده است و باید راه‌های دیگری در پیش گرفت و البته به این توجه نمی‌کند که تصمیم‌گیرنده در مسائل کلان دولت نیست بلکه هسته مرکزی و شورای عالی امنیت ملی است و مجلس باید درایت به خرج می‌داد و باعث برهم خوردن آرامش مردم نمی‌شد و اگر اختلافی هم بود در سطوح بالاتر حل می‌شد. تبلیغاتی و جناحی شدن تصمیمات این‌چنینی به نفع ملت نیست.

تعامل
دنیا، دنیای تعامل است و دوره‌ی برخوردهای آنی، دور از منطق و غیردیپلماتیک گذشته است. مسیر غیردیپلماتیک می‌تواند هزینه‌های غیرقابل‎‌جبرانی در بر داشته باشد. راهی که در این کمتر از 8 سال طی شده و سعی شد که با دنیا تعامل شود و اعتماد‌ها بازساخته شوند راه درستی بوده است. اهدافی که ایران از ورود به صنعت هسته‌ای دارد از جمله تامین سوخت نیروگاه یا استفاده پزشکی با راه‌حل های بعضی مخالفین دولت نمی‌خواند. هدف ایران استفاده صلح‌آمیز است و این تنها با تعامل و مدارا با دنیا محقق خواهد شد.