کد خبر : 103674 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۶ - 00:02
گزارش خبری - تحلیلی دلارهای بلوکه‌شده در راه ایران اشاره: بازار ارز روز گذشته به دعوای دولت و مجلس بر سر توقف اجرای پروتکل الحاقی و حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، واکنش منفی نشان داد و قیمت دلار با 1.43 درصد افزایش نسبت به‌روز دوشنبه به ۲۵ هزار تومان رسید. همچنین روز دوشنبه قیمت دلار تحت تأثیر سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافق بر سر ارائه مهلت دوباره ایران به آمریکا تا ۲۴۵۰۰ تومان کاهش یافت اما قیمت دلار در معاملات پشت خطی تحت تأثیر اخبار سیاسی به ۲۴۷۰۰ تومان افزایش یافت. موج‌سواری دلار روی اخبار مثبت و منفی علاوه بر پس گرفتن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا و مهلت سه‌ماهه ایران برای لغو تحریم‌ها و نیز انتشار خبر تأیید نشده ملاقات پنهانی مقامات ایرانی و آمریکایی که همه رنگ‌بندی توافق می‌داد، جلسه روز دوشنبه رئیس بانک مرکزی با سفرای کره جنوبی و ژاپن پیرامون موضوع تعیین تکلیف منابع بلوکه‌شده ایران هم مزید بر علت شد تا بازار ارز وارد مدار کاهشی شود و قیمت دلار به نیمه کانال ۲۴ هزار تومان برسد. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که یک میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود و با عراق و عمان نیز مذاکره شده تا بتوان از منابع بانک مرکزی برای تأمین نیاز‌های ضروری کشور استفاده کرد. اما دو موضوع باعث خنثی شدن تأثیر این اتفاقات مثبت بر قیمت دلار شد. مهلت دوباره به آمریکا برای لغو تحریم‌ها با مخالفت شدید مجلس رو‌به‌رو شد؛ در پی این اختلاف روز گذشته دولت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر مجلس قصد دارد توافق را از بین ببرد مسئولیت و عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه‌های مترتب بر آن باشد. در پی افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت انس جهانی طلا روز گذشته قیمت طلا نیز افزایش یافت و بورس در مدار نزولی قرار گرفت. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

رئیس‌کل بانک مرکزی در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز گذشته تشکیل شد از مذاکره اخیر خود و توافق‌های به‌دست‌آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها خبر داد.
به گزارش «انتخاب»، رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی از توافق انجام‌شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه‌های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام‌عیار دشمن به ثمر نشسته است. روحانی افزود: ازجمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به‌ناحق و غیرقانونی بلوکه‌شده ایران است که بی‌تردید گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می‌کند. روحانی تصریح کرد: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت باهدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است. بر اساس گزارش وزارت صمت در این جلسه، صادرات ایران به منطقه اوراسیا، به دنبال اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، 30 درصد افزایش‌یافته است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تغییر رفتار دولت‌هایی که منابع مالی کشور را مسدود کرده‌اند، گفت: احساس می‌کنم روزها و ماه‌های امیدوارکننده در پیش است. به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری دیروز در مراسم بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز با تشکر از همه خیرین بابت کار مهمی که انجام می‌دهند، اظهار کرد: ما در مقطعی با شش قدرت بزرگ دنیا توافق کرده و برجام امضا شد و تحریم‌ها لغو شد، اما آمریکایی‌ها کار ضد انسانی و غیر عقلایی کردند و از برجام خارج‌شده و هدف خود را اعمال فشار بر مردم ایران قراردادند تا به مردم درد وارد شود. آنها دارو را تحریم کردند ما برای خرید تجهیزات پزشکی به مبلغ ۷۰ میلیون دلار با سازمان بهداشت جهانی به توافق رسیدیم اما بعد یک سال هنوز امکان وارد این تجهیزات فراهم نشده است. وی با اشاره به تصویب قانونی برای مقابله با اقدامات آمریکا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در دولت در آن مقطع نظرات خود را مکتوب به مجلس و شورای نگهبان اعلام کردیم اما پس از تأیید قانون، ما پذیرفتیم که قانون را باید اجرا کنیم اما قانون را به روشی اجرا کردیم که آمریکا نتواند فشار خود را به ایران افزایش دهد. جهانیان از نحوه برخورد ما در اجرای این قانون شوکه شدند. ما با آژانس انرژی اتمی توافق کردیم و الآن توپ در زمین آن‌هاست. وی در پایان گفت: احساس می‌کنم روزها و ماه‌های امیدوارکننده در پیش است. کشورهایی که منابع ما را مسدود کرده‌اند مثل کره و ژاپن اعلام می‌کنند منابع شما را آزاد می‌کنیم. امیدوارم دوران سختی و تلخی برای ملت ما زودتر تمام شود.

تخصیص ارز موردنیاز برای خرید 
واکسن کرونا از هند
همتی در یادداشتی نوشت: معاملات حواله‌های ارزی در سامانه نیما در یک ماه گذشته به صورت روان و باثبات قابل‌توجهی در جریان بوده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین، همتی در اینستاگرام نوشت: امروز هم به اتفاق وزرای ذی‌ربط، در دومین جلسه مشترک گروه‌های مجمع تشخیص مصلحت در خصوص مباحث FATF شرکت کردیم. در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شد، مطالب مهمی از طرف نمایندگان دولت در جلسه، در خصوص ضرورت و اهمیت پیوستن به کنوانسیون‌های مرتبط، ارائه شد. معاملات حواله‌های ارزی در سامانه نیما در یک ماه گذشته به صورت روان و باثبات قابل‌توجهی در جریان بوده است. در یک ماه منتهی به سوم اسفندماه، معادل ۱ / ۹ میلیارد دلار با میانگین نرخ ۲۳۵۰۰ تومان به ازای هر دلار معامله‌شده است. این رقم علاوه بر ارز تأمین‌شده توسط بانک مرکزی و نیز واردات در مقابل صادرات، در این مدت بوده است. نکته جالب‌توجه اینکه، همواره عرضه بیش از دو برابر معاملات انجام‌شده در این بازار هست.  میزان تسهیلات پرداخت‌شده توسط دستگاه بانکی در ۱۰ ماهه امسال به رقم حدود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. حجم مجموعه سپرده‌ها با ۴۴ درصد رشد نسبت به ابتدای سال در پایان دی‌ماه به حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسید. علاوه بر تأمین ارز واکسن های موردنیاز وارداتی از کشورهای اعلام‌شده قبلی، امروز ارز موردنیاز خرید واکسن از هند نیز تخصیص یافت.

افزایش قیمت طلا
دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به رشد مجدد قیمت طلا و سکه در بازار دیروز بیان کرد: به دلیل نوسانات قیمت حجم معاملات کاهش‌یافته و از ابتدای هفته مردم نظاره‌گر روند بازار هستند. نادر بذرافشان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار دیروز خبر داد و افزود: بهای اونس جهانی نسبت به‌روز دوشنبه با افزایش ۲۲ دلاری به ۱۸۰۶ دلار رسیده و نرخ ارز هم تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی نوسان صعودی داشته، از همین رو در بازار طلا شاهد رشد ۱۰ هزارتومانی قیمت طلا و ۱۵۰ هزارتومانی ارزش سکه هستیم. وی گفت: از ابتدای هفته در پی انتشار خبر‌های سیاسی و اقتصادی، حجم معاملات به حداقل رسیده و مردم مثل یک ماه پیش از خرید و فروش دست کشیده‌اند و نظاره‌گر روند بازار هستند. بذرافشان با پیش‌بینی قیمت‌ها اظهار کرد: تا زمانی که نرخ ارز نوسان داشته باشد قیمت طلا و سکه به ثبات نمی‌رسد، در حال حاضر هم قیمت دلار به شدت تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی است و برای پیش‌بینی روند بازار‌ها باید منتظر تصمیمات دولت در حوزه سیاست خارجی باشیم. این فعال بازار طلا در پایان به تشریح قیمت‌ها پرداخت و گفت: در جریان معاملات ساعت (۱۳: ۳۰) بازار تهران قیمت سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و سکه طرح امامی به ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده، ضمن اینکه در بازار امروز حباب سکه هم ۶۰۰ هزار تومان است. 

سفره‌ها کوچک‌شده اما تعداد نفرات دور آن با حضور فرزندان بیکار و نوه‌ها بیشتر شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شد، گفت: برای افزایش قدرت خرید کارمندان دولت در سال گذشته، ۵۰ درصد به حقوقشان اضافه شد و این باعث شکاف و تبعیض میان دریافتی شاغلین و بازنشستگان شد. به گزارش اقتصاد آنلاین، نمایندگان بازنشستگان غیرهیات علمی دانشگاه فرهنگیان و فنی حرفه‌ای در دیداری با معاون رئیس‌جمهور، ضمن تقدیر از وفای به عهد نوبخت و شجاعت در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ خواستار تشکیل کارگروهی برای نظارت بر اجرای این موضوع شده و رعایت عدالت در همسان‌سازی حقوق تمامی بازنشستگان شدند. آن‌ها عنوان کردند سفره‌هایشان کوچک‌شده اما تعداد نفرات دور آن با حضور فرزندان بیکار و نوه‌هایشان بیشتر شده است.