کد خبر : 103635 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲ - 00:10
روند بازارها در بهمن‌ صعود دلار و بورس؛ سقوط طلا اشاره: روند رو به رشد قیمت ارز در روزهای پایانی بهمن در بازار محسوس بود. هر دلار آمریکا در پایان هفته سوم بهمن‌ماه به قیمت ۲۴ هزار و ۶۹۰ تومان معامله شد اما در پایان هفته چهارم نرخ دلار در صرافی‌های بانکی به ۲۵ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. همچنین در آخرین روز بهمن‌ماه هر دلار در بازار آزاد از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کرد. قیمت هر دلار با ثبت بازدهی ۱.۹ درصد در صدر بازارهای سودده در اقتصاد تورمی ایران قرار دارد. بازار طلا و سکه در پی ریزش بی‌سابقه قیمت انس جهانی طلا در 8 ماه گذشته به 1750 دلار رسید و سرمایه‌گذاران طلا در جهان زیان کردند. البته کارشناسان اقتصادی در ایران پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال به دلیل افزایش تقاضا قیمت‌ها بالا خواهد رفت. شاخص بورس اوراق بهادار در هفته پایانی بهمن بازدهی 1.9 درصد را ثبت کرد.

ستاره صبح-

نزول فلزات گران‌بها در جهان
قیمت طلا در جهان در روزهای پایانی هفته گذشته به کمترین سطح قیمت خود در ۸ ماه اخیر رسید. روز پنج‌شنبه طلای آتی آوریل با ۰.۳۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۷۳ دلار در هر اونس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۵ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۰۶ دلار معامله شد. بازارهای جهانی سهام روز پنج‌شنبه روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی مسیر نزولی در پیش گرفت، تحلیل‌گران معتقدند مسیر نزولی کنونی روند اصلاحی ناشی از ثبت رکوردهای پی‌درپی در سال ۲۰۲۱ بوده است. در بازارهای کلیدی خارجی روز پنج‌شنبه شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس هم‌روند نزولی در پیش گرفت و در حدود ۶۰.۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد. بلومبرگ در گزارشی نوشت: با ادامه روند خاموشی در تگزاس برای چهارمین روز، به نظر می‌رسد بازار انرژی در دنیا با یک مشکل بین‌المللی مواجه می‌شود. با ادامه روند بی‌سابقه سرما تقریباً ۴۰ درصد از تولید نفت خام در ایالات متحده متوقف‌شده که این امر خود به افزایش قیمت نفت خام برنت در بازارهای آسیایی به بیش از ۶۵ دلار در هر بشکه کمک کرده است. از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای آوریل روز گذشته پایین‌ترین سطح ۸ ماه گذشته خود را حفظ کرد. نمودارهای روزانه همچنان از یک روند نزولی شش‌هفته‌ای طلا خبر می‌دهند.

بررسی وضعیت بازار ایران 
در هفته پایانی بهمن
بازارهای ایران در آخرین هفته بهمن‌ماه در شرایط خاصی قرار گرفتند. بسیاری از معامله‌گران معتقدند خاص بودن این شرایط به سردرگمی بازار ارز در روزهای پایانی بهمن‌ماه بازمی‌گردد. در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار مدام در حال نوسان بین سقف ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان و کف ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود و یورو هم در محدوده ۳۱ هزار ۶۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان داشت. بازار ارز در حالی بهمن‌ماه را به سرانجام رساند که در این ماه برخلاف دی‌ماه، قیمت‌ها در مجموع روندی صعودی را تجربه کردند. در این ماه قیمت دلار از ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان به محدوده ۲۶ هزار تومان رسید و یورو نیز از کف کانال ۲۶ هزار تومان به میانه کانال ۳۱ هزارتومانی صعود کرد.
  
چرا بازار طلا زیان داد؟
 مهم‌ترین دلیل زیان سرمایه‌گذاران در بازار طلا و سکه کاهش قابل‌توجه قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بود. در آخرین هفته بهمن‌ماه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی کاهش ۵۰ دلاری را تجربه کرد و از محدوده ۱۸۴۷ دلار به محدوده ۱۷۸۹ دلار وارد شد.  فعالان بازار طلا معتقدند تحت تأثیر اتفاقات رخ‌داده در بازار جهانی و همچنین افزایش شمار کشورهایی که اقدام به واکسیناسیون کرونا کردند قیمت طلا روندی کاهشی را شاهد خواهد بود. به این ترتیب سرمایه‌گذاران در بازار سکه در هفته گذشته سود چندانی را نبردند.

 بورس به کدام سمت رفت؟
 بورس اوراق بهادار که چند ماهی است سرناسازگاری با سهامداران دارد. در هفته پایانی بهمن‌ماه شرایط متفاوتی را تجربه کرد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده آخرین روز معامله در هفته گذشته شاخص در سطح یک‌میلیون و ۲۱۴ هزار واحد قرار داشت. به این ترتیب شاخص بورس اوراق بهادار رشدی بیش از ۲۳ هزار واحد را تجربه کرد و در شرایط کنونی در سطح یک‌میلیون و دویست و سی‌وهشت هزار واحد ایستاده است. شاخص بورس اوراق بهادار در هفته پایانی بهمن بازدهی ۱.۹ درصدی را برای خود ثبت کرده است. با این حال اتفاقات رخ‌داده در فضای بین‌المللی و همچنین مواضع جدید آمریکا در قبال ایران نشان می‌دهد که بازارهای ایران در هفته پیش رو شرایط متفاوتی را در پیش خواهند داشت.

کاهش قیمت طلا و سکه 
در پی سقوط طلای جهانی
طبق اعلام یک عضو هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، هم‌زمان با سقوط ۵۰ دلاری بهای جهانی طلا طی هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه و طلا نیز در این مدت با کاهش مواجه شد؛ به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۳ هزار تومان و سکه نیز ۳۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته‌اند؛ این در حالی است با توجه به نزدیک شدن به سال جدید، تقاضا کمی در بازار بیشتر شده و نسبت به دو هفته گذشته و پیش از آن حباب سکه کمی بزرگ‌تر شده و در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قرارگرفته است. ایوب اکبری پور در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، بابیان اینکه در طول یک هفته اخیر، کاهش ۵۰ دلاری اونس جهانی و قرار گرفتن آن در کانال ۱۷۷۰ دلار که از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون، کمترین قیمت آن به‌حساب می‌آید، سبب کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی ما نیز شده است، اظهار کرد: کاهش قیمت اونس جهانی به دلیل رشد جهانی نرخ دلار بوده است که طبق روال، به نسبتی که قیمت جهانی دلار رشد پیدا کند، قیمت اونس جهانی طلا پایین‌تر خواهد آمد. وی گفت: طی هفته‌ای که گذشت، ریزش قیمت‌ سکه و طلا در داخل تنها تحت تأثیر ریزش قیمت اونس جهانی بوده است. اکبری پور علت افزایش مجدد حباب سکه را خروج بازار از رکود طی دو هفته اخیر دانست و گفت: طبق روال هرساله، هرچه به‌روزهای پایانی سال و سال جدید نزدیک می‌شویم، میزان تقاضا برای سکه یا مصنوعات طلا، بیشتر می‌شود و معمولاً یک ماه پایانی سال، به نسبت تقاضا بیشتر می‌شود. احتمال می‌رود که این حباب تا شب عید نیز مقداری رشد پیدا کند. این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با میزان کاهش قیمت‌ها در طول هفته اخیر و آخرین قیمت‌ها، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید نسبت به ابتدای هفته ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده و در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سکه تمام طرح قدیم نیز در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. وی افزود: در پایان هفته هر قطعه نیم‌سکه با کاهش ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتومانی، شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه با افت ۲۰۰ هزارتومانی، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز با حدود ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۳۳ هزارتومانی نسبت به آغاز هفته، به یک‌میلیون و ۱۳۶ هزار و ۹۳۶ تومان رسیده است.