کد خبر : 103612 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - 01:01
رییس سازمان بورس خبر داد حمایت بازار سرمایه از فعالیت نوآوران

ستاره صبح-

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های جدید را انجام دهد. محمدعلی دهقان دهنوی، روز یکشنبه در مراسم آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه کارهایی که در حوزه بازار سرمایه انجام می شود، متعلق به مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوی است، زیرا بازار سرمایه یکی از حوزه و فضاهایی است که بحث نوآوری در آنجا مورد توجه قرار دارد. وی اضافه کرد: یکی از محورهایی که در پیشبرد کارهای حوزه علمی و فناوری کشور تاثیر دارد، آینده کشور و توسعه اقتصادی را رقم می زند و زمینه استفاده از ظرفیت و پتانسیل های عظیم نیروهای جوان و دانشمند کشور را فراهم می کند تامین مالی این فعالیت‌ها است. دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که در کنار معاونت علمی و فناوری به شکل همراه و هماهنگ بتواند تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های جدید را که در قالب ابزارها و نهادهای مختلفی راه اندازی می شوند، انجام دهد. معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بحث تامین مالی جمعی به گونه ای است که در سطح جهانی در مراحل رشد قرار دارند، گفت: کشورهای مختلف در حال ورود به این اقدام هستند و همچنین این بخش در هر کشوری که راه اندازی شده است در مرحله گسترش قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود تا شرکت های کوچک و متوسطی که زمینه تامین مالی آنها در بازار سرمایه وجود دارد بتوانند از طریق تامین مالی جمعی نیازهای خود را فراهم کنند. دهقان دهنوی اظهار داشت: این به معنای آن است که بازار سرمایه در حال ارائه خدمات به گروهی از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار در کشور است که در گذشته وجود نداشته است، بنابراین این فعالیت به عنوان فعالیتی ارزشمند تلقی می شود. دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: زمینه ای باید فراهم شود تا افراد مطلع شوند که با چه ویژگی هایی می توانند وارد این بازار شوند، همچنین از ریسک های آن مطلع شوند تا از این طریق بستر لازم برای گسترش این تامین مالی در کشور فراهم شود. دهقان دهنوی اظهار داشت: جای خوشحالی دارد که بازار تامین مالی صکوک به این حجم از انتشار اوراق صکوک و عمق رسیده است که می توان برای آن شاخص تعریف کرد و اطلاعات خوبی در اختیار سرمایه گذاران و تحلیلگران قرار می گیرد.  او خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم و ضمن نوآوری و ابزار جدیدتر، زمینه گسترش فضای تامین مالی در کشور و توسعه نقش بازار سرمایه و جایگاه آن را در کشور برای  تامین مالی بخش واقعی اقتصاد در همه حوزه ها فراهم کنیم.

رشد ۲ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل در بازار بورس روز یکشنبه دو هزار ۸۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد رسید.
به گزارش ایرنا، در معاملات دیروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۹۹۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۲ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۴۶۰ واحد افزایش به ۴۳۷ هزار و ۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۹۵۵ واحد رشد به ۲۸۵ هزار و ۸۵۳ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۶ هزار و ۹۵ واحد افزایش و شاخص بازار دوم ۱۱ هزار و ۷۴۱ واحد کاهش داشت. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۹۶ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.
وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز بیش از ۵۶ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۸۱۶ واحد ثابت ماند، در این بازار دو میلیارد و ۱۸۲ هزار برگه سهم به ارزش ۸۰ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

صندوق‌های دولتی سقوط کردند
دیروز ۹۸۰میلیارد تومان دارا یکم و هزار و ۵۳۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به سه هزار و ۵۶۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در این صندوق‌ها ۴۵میلیارد تومان بود. به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز گذشته به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش هزار و ۵۳۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت. حقیقی‌ها حدود ۳۴میلیارد تومان واحدهای صندوق «کمند» را از حقوقی‌ها خریدند (۱۲درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد) را به ارزش ۵۸میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند.(۳۰درصد معاملات) دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام ثروت آفرین پارسیان (ثروتم) رشد ۱.۹درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق آوای معیار (آوا) با زیان ۴.۴درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات دیروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۱۳.۴درصد) در رابطه با صندوق گروه زعفران سحرخیز (سحرخیز) در تابلو معاملات نقش ببندد. دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم بیش از دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۷۰درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت. از میان صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، اکثر توجهات به صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد «طلا» معطوف بود و بیشترین کاهش قیمت (۲.۴درصد) به نام صندوق‌های پشتوانه طلای زرافشان (زر) و پشتوانه طلای مفید (عیار) ثبت شد. کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم سه هزار و ۵۶۰میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی ۴۵میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش  بازار سهام در حدود ۱۱هزار و ۶۸۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی بیش از ۵۸۰میلیارد تومان بود.