کد خبر : 103557 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - 00:00
شهردار تهران خبرداد آغاز به کار اتوبوس و مینی‌بوس نو در پایتخت اشاره: رئیس شورای شهر و شهردار تهران چندی پیش اعلام کردند که در طول 7 سال گذشته اتوبوس یا تاکسی جدیدی برای ناوگان شهری خریداری‌نشده است. این در حالی است که بر اساس آمار بیش از 70 درصد وسایل حمل‌ونقل عمومی کشور فرسوده و از رده خارج است. بنا بر اعلام سازمان حسابرسی دیوان محاسبات کشور منشأ 80 درصد آلودگی هوا منابع متحرک فرسوده شامل وسایل حمل‌ونقل عمومی، کامیون‌ها و ... است. معاون اول رئیس‌جمهور پیش از این اعلام کرد که مبلغ یک میلیارد دلار به شهرداری تهران اختصاص داده‌شده تا در توسعه حمل‌ونقل عمومی هزینه شود. در همین حال ستاد ملی کرونا اعلام کرده که حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که احتمال ابتلا به کرونا را بالابرده است. روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نو و همچنین تحویل تاکسی‌های نوسازی شده ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: در کشور مشکل تأمین منابع مالی پایدار وجود دارد که بدون حل کردن آن در شهر با مشکلات مواجه بوده و خواهیم بود. وی از رونمایی قطار ملی تا پایان هفته و سفارش ساخت 100 قطار خبر داد. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

بی‌انضباطی، فساد و تولید 
رانت در شهر
شهردار تهران گفت: چنین شرایطی ما را با این موضوع مواجه می‌کند که به شهرداران می‌گوییم شهر را آن طور که می‌توانید اداره کنید نه آن طور که باید! بر همین اساس دو لایحه در مجلس شورای اسلامی برای همین موضوع در دست بررسی است که امیدواریم زودتر به تصویب برسد. اگر تصویب نشود بابی انضباطی، فساد و تولید رانت در شهر مواجه هستیم.

توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها 
از دستور کار خارج‌شده است 
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه جامع کاهش آلودگی اشاره کرد و افزود: در این برنامه ۱۹ دستگاه باید با یکدیگر همکاری کنند اما در آذر و دی‌ماه که وارونگی هواداریم همه زحمات فراموش می‌شود و تنها این ایام کوتاه به چشم می‌آید، درحالی‌که نمودار ۱۰ ساله تهران حاکی از کاهش آلودگی است. اگر به درستی این برنامه را دنبال کنیم می‌توانیم به این مشکل فائق شویم. برای انجام این مأموریت توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها خارج از برنامه جامع است و از دستور کار نیز خارج‌شده است. به تعبیری مسیر بیشتر یعنی تقاضای سفر بیشتر و این یعنی ترافیک و آلودگی بیشتر. بی‌تردید برای زیست پذیر کردن شهر باید روش‌های دیگری همچون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مسیر دوچرخه را دنبال کنیم.

استفاده حداکثری از خودروهای برقی نقشه راه ماست
وی افزود: استفاده حداکثری از خودروهای برقی نقشه راه ماست که در این راه باید به اقدامات ملی دست بزنیم. در شرایط اقتصادی فعلی همان‌طور که برای بهداشت و آموزش هزینه می کنیم باید برای حمل‌ونقل نیز هزینه کنیم. تا پیش از کرولا روزانه دو میلیون و ۲۰۰ نفر از طریق مترو و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس‌رانی مدیریت سفر آن‌ها کنترل می‌شد. لذا موضوعی که روزانه پنج میلیون نفر با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی است و باید با منابع عمومی حداکثر امکان برای آن فراهم شود.

تحولات شهرداری تهران 
از سال 90 تاکنون 
حناچی تأکید کرد: ما در بودجه شهرداری در سال ۹۰، ۷.۷میلیارد دلار معادل ۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم برای سال ۹۹ این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به سیاست‌های اعمال‌شده و وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم همچون عدم ارائه پروانه دستی و خارج از طرح تفصیلی و عدم اجازه ساخت بدون پروانه در کنار شرایط اقتصادی فعلی ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.  
وی ادامه داد: در سال ۹۰ در حوزه صدور پروانه‌ها بیش از ۲۸ هزار پروانه یعنی معادل ۱۸ میلیون مترمربع در سال ۹۱، ۲۵ هزار و ۶۰۸ پروانه معادل ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع، در سال ۹۲، ۲۱ هزار و ۹۸ پروانه معادل ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع و در سال ۹۸، ۹ هزار و ۳۲۲ پروانه معادل ۶.۵ میلیون مترمربع صادرشده است.
وی ادامه داد: در سال ۸۹ ساخت هر کیلومتر مترو ۵۲ میلیارد تومان هزینه داشته که این رقم در سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۹ برابر افزایش را داشته است. همچنین هر رام قطار ۸.۴ میلیون دلار در سال ۸۹ هزینه داشته که معادل ۸.۷ میلیارد تومان است اما این رقم امروز به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: در سال ۸۹، ۵۸ رام قطار معادل ۴۰۶ واگن در تهران مشغول فعالیت بوده که امروز به ۱۷۲ رام قطار معادل یک هزار و ۱۹۷ واگن افزایش پیداکرده است.

بهره‌برداری از ۱۰ ایستگاه مترو
وی تأکید کرد: برابر وعده داده‌شده همه موارد خط ۶ و۷ مترو به اتمام می‌رسد و برای چندین خط اصلی نیز پایانه مترو ایجاد خواهد شد. ۱۰ ایستگاه دیگر از مترو ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. قراردادی که در تیرماه به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان با ایران‌خودرو بستیم امروز پارت دوم آن به بهره‌برداری رسید و خوشحالیم که ایران‌خودرو به تعهدات خود عمل کرد. همچنین ۶۳۰ واگن وارداتی از چین مشکلات حقوقی در چین دارد که پیگیر حل آن هستیم.

رونمایی از قطار شهری ملی 
در هفته جاری 
به گفته وی، از سوی دیگر شرایط تحریم برای ما به جهت واردات سختی‌هایی را به همراه داشت لذا در داخل کشور پروژه قطار شهری ملی را آغاز کردیم. وعده داده بودیم که در بهمن‌ماه این قطار رونمایی شود که در هفته جاری اولین بخش این قطار رونمایی می‌شود و سفارش بیش از ۱۰۰ واگن با حمایت دولت‌خواهیم داشت. تولید این واگن‌ها در داخل کشور امر مهم و تأثیرگذاری خواهد بود. وی ادامه داد: به زودی ۳۱ رام قطار اعتبار اورهال آن‌ها تأمین‌شده و این کار انجام خواهد شد و برای اولین بار استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ و ۱۹ برای تأمین واگن در حال پیگیری است.

تهران به 3000 اتوبوس جدید نیاز دارد
رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم بابیان اینکه تهران نیازمند ۳ هزار اتوبوس جدید است، گفت: «دولت مصوبات خوبی در زمینه خرید اتوبوس دارد که تاکنون محقق نشده و امیدواریم باهمت وزارت کشور این مصوبات به نتیجه برسد و اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شوند تا وضعیت ناوگان اتوبوس‌رانی تهران که فرسوده است بهبود یابد.» محمد علیخانی خاطرنشان کرد: «امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم؛ هرچند همان‌طور که می‌دانید نیاز ناوگان اتوبوس‌رانی شهر تهران بسیار فراتر از این تعداد است اما باز هم تحویل همین تعداد را باید غنیمت شماریم چراکه این تعداد اتوبوس ،در شرایط سخت ناشی از شیوع کرولا و تحریم‌ها، تحویل داده‌شده است.البته ما انتظار داریم دولت با توجه به مصوبات خوبی که در زمینه خرید اتوبوس داشته به این مصوبات جامه عمل بپوشاند. اخیراً هم در ستاد ملی کرولا تحویل ۵ هزار اتوبوس به شهرها مصوب شد که امیدواریم سهم شهر تهران هم از این تعداد داده شود.» پس‌ازاین که دولت به تعهدات خود در زمینه توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی عمل نکرد، شورای شهر تهران رؤسا وارد شد و با پیگیری‌های صورت گرفته و تصویب اعتبارات لازم، قراردادی میان شهرداری و ایران‌خودرو دیزل منعقد شد تا۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی اضافه شود. در سری اول از این قرارداد  ۱۰۰ دستگاه و امروز نیز ۱۱۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد ناوگان حمل‌ونقل تهران شد.