کد خبر : 103556 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - 00:00
در مراسم احداث نخستین طرح تولید «پلی‌پروپیلن» از گاز طبیعی عنوان شد درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی در سال آینده ۲۵000000000 دلار اشاره: صنعت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مقایسه با دولت‌های نهم و دهم به روایت آمارها و واقعیت‌ها دستاوردهای چشمگیری داشته است. درحالی‌که ایالات‌متحده از 18 اردیبهشت 97 خرید نفت ایران را تحریم کرد و کوشید تا فروش نفت ایران را به صفر برساند با این وجود وزارت نفت توانست از محل صادرات فراورده‌های نفتی نیازهای ضروری ارزی کشور را تأمین کند. روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی در کشور آغاز شد در این مراسم وزیر نفت گفت: استان کرمانشاه با اجرای این طرح به سومین قطب پتروشیمی کشور پس از بوشهر و خوزستان تبدیل خواهد ‌شد. بیژن نامدار زنگنه تأکید کرد: این طرح، یک طرح ملی است. پتروشیمی اسلام‌آباد غرب یک پتروشیمی عظیم با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلاری است که هزاران شغل جدید ایجاد خواهد ‌کرد. همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: کشورها برای توسعه خود به صنایع پیشران تکیه می‌کند در ایران و در شرایط تحریم‌ها درآمد ارزی از صنعت پتروشیمی تأمین‌شده و می‌شود.وی همچنین گفت که تحریم‌های نفتی که علیه ایران اعمال‌شده است باعث شد تا 100 میلیارد دلار از درامدهای ارزی کشور کاسته شود در همین حال روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که صادرات نفت ایران در 6 ماهه نخست امسال 47 درصد کاهش داشته است این در حالی است که عده‌ای از اصولگرایان بر این عقیده‌اند که تحریم فرصت بوده و تأثیر چندانی بر زندگی مردم نداشته و ندارد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

صنعت پتروشیمی 
از صنایع پیشران است
معاون اول رئیس ‌جمهوری گفت: هر کشوری برای توسعه خود به صنایعی تکیه می‌کند که به اصطلاح صنایع بشران هستند و می‌توانند نقش لوکوموتیو داشته باشند و با حرکت آن ده‌ها و صدها واگن را با خود به حرکت درآورند، صنعت پتروشیمی ایران چنین جایگاهی دارد.
به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، روز شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی در کشور گفت: مردم کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب در دوران دفاع مقدس با ایستادگی، مقاومت و با تقدیم بیش از ۱۰ هزار شهید نام کرمانشاه را همواره برای ملت ایران اطمینان‌بخش کردند. طرح GTPP اسلام‌آباد غرب، طرحی مهم است. جهانگیری افزود: صنعت پتروشیمی در دولت‌های گذشته و در این دولت به نقطه‌ای مطلوب رسیده به‌گونه‌ای که تولیدات آن در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که ارزش این ۱۰۰ میلیون تن بیش از ۲۵ میلیارد دلار است. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اگر شاهرگ نفت را قطع کنند، می‌توانند ایران را از پای دربیاورند، خیلی هم تلاش کردند صادرات نفت را به صفر برسانند، اما همت، شجاعت و ریسک‌پذیری مسئولان وزارت نفت، آمریکایی‌ها را ناکام گذاشت، البته صادرات نفت کاهش یافت و ما تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست دادیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد این شرایط اقتصادی برای مردم به وجود نمی‌آمد.

اتکا کشور به درآمد صادرات محصولات پتروشیمی
جهانگیری تصریح کرد: زمانی که ما نیاز به ارز داشتیم تا بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم، صنعت پتروشیمی سالانه میلیاردها دلار در این شرایط تحریم مواد پتروشیمی صادر کرد، ارز آن در اختیار کشور قرار گرفت و با اتکا به این درآمدها نیازها برطرف شد. وی بابیان اینکه در این مقطع کارخانه‌ای به دلیل آنکه مواد اولیه موردنیازش باید از خارج تأمین می‌شد تعطیل نشد، گفت: باید از مدیران صنعت پتروشیمی که در روزهای سخت ریسک پذیرفته‌اند و برای خدمت به کشور کارکردند قدردانی و حمایت شود. خوشبختانه طرح‌های پتروشیمی با وجود تحریم‌ها یکی پس از دیگری در دست اجراست که یکی از مهم‌ترین آنها همین طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب است. وی با اشاره به شروع ساخت این کارخانه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵۴۵ میلیون دلار، گفت: تمامی مراحل ساخت اعم از طراحی و تجهیزات توسط فرزندان کشور انجام می‌شود و آشکارا نشان از کارآمدی نظام دارد.

پتروشیمی در کرمانشاه
وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه به سومین استان کشور از نظر ظرفیت تبدیل می‌شود. به گزارش شانا، بیژن زنگنه روز شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه پیش از آیین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب (GTPP) به عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی در کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آغاز این طرح برای من روزی به‌یادماندنی است، سال‌ها به دنبال اجرای این طرح در کشور بودم؛ به دلیل اینکه صاحب فناوری ویژه که شامل گاز طبیعی به پلاستیک‌های باارزش هست، می‌شویم. وی بابیان اینکه پتروشیمی اسلام‌آباد غرب یک پتروشیمی عظیم با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلاری است و هزاران شغل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: با اجرای این طرح سطح فناوری استان به‌طور جدی بالا می‌رود. وزیر نفت با اشاره به اینکه با اجرای طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب ده‌ها کارخانه پایین‌دست پتروشیمی هم تأسیس می‌شود، تصریح کرد: کرمانشاه با بهره‌برداری از این طرح صاحب چهارمین پتروشیمی خود و پس از بوشهر و خوزستان سومین استان کشور از نظر ظرفیت پتروشیمی می‌شود. وزیر نفت با اشاره به اینکه این طرح طی سه سال تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح، این استان به عنوان یک‌قطب پتروشیمی می‌تواند از نظر فناوری، اشتغال و تولید در کشور ایفای نقش کند.

آغاز طرح توسعه میدان‌های  گازی کرمانشاه
وزیر نفت اعلام کرد: تلاش داریم توسعه میدان گازی بابا قیر که ظرفیت برداشت از آن روزانه ۶ تا ۷ میلیون مترمکعب گاز غنی برآورد شده است را به همراه دیگر میدان‌های کوچک استان کرمانشاه در دولت دوازدهم آغاز کنیم.

فرصت‌های طلایی کرمانشاه
بیژن زنگنه در نشست اقتصاد مقاومتی در محل استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه با اجرایی شدن طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به عنوان چهارمین طرح پتروشیمی این استان به سومین قطب پتروشیمی کشور می‌شود، اظهار کرد: ما چند کار برای کرمانشاه در نظر گرفتیم که فرصت‌های طلایی برای استان به شمار می‌آید. وی بابیان اینکه اجرای ۲ میلیارد دلار پروژه در منطقه گیلان غرب و سرپل‌ ذهاب در نظر گرفته‌شده است، توضیح داد: توسعه میدان‌های گازی ازجمله امام حسن، بابا قیر، بیستون و... برنامه‌ریزی‌شده است. وزیر نفت با اشاره به اینکه تلاشمان این است توسعه میدان گازی بابا قیر با ظرفیت برداشت روزانه ۶ تا ۷ میلیون مترمکعب گاز غنی را در این دولت آغاز کنیم، تصریح کرد: ظرفیت برداشت گاز از میدان بیستون روزانه حدود یک‌میلیون مترمکعب برآورد می‌شود، همچنین تلاش داریم گازهای همراه نفت در میدان‌های نفتی نفت شهر، سومار، دلاوران و سامان را جمع‌آوری و در یک پالایشگاه گازی نزدیک گیلان غرب شیرین‌سازی و جداسازی کنیم تاگاز متان به شبکه سراسر گاز کشور تزریق و بقیه برای خوراک پتروشیمی مصرف شود. وزیر نفت ضمن اشاره به توسعه بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی در استان کرمانشاه گفت: هلدینگ خلیج‌فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) قرار است برای بخشی از طرح‌های پایین‌دست پتروشیمی ازجمله طرح‌های اتیلن اکساید مورداستفاده در صنعت تولید لاستیک‌های مصنوعی در این استان ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. وزیر نفت با اشاره به اینکه ۹۵ درصد استان کرمانشاه از نعمت گاز بهره‌مند هستند که البته توزیع گازرسانی یکسان نیست، افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی در استان هزینه شده و اندکی منابع دیگر نیاز است تا تعادل گازرسانی در شهرستان‌های مختلف استان برقرار شود، گازرسانی امکان بزرگی برای توسعه صنعتی و حفظ محیط‌زیست فراهم کرده است.