کد خبر : 103544 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ - 23:59
گزارش خیز موج چهارم کرونا اشاره: اعمال محدودیت‌های شدید دوهفته‌ای در ابتدایی آذرماه باعث شد تا شیب تند صعود کرونا نزولی شود، در حال حاضر پس از گذشت حدود دوماه شاهد روند دوباره صعودی ابتلا به کرونا هستیم. به‌طور که به گفته معاون وزیر بهداشت طی هفته گذشته تعداد شهرهای نارنجی دو برابر، تعداد شهرهای زرد بیشتر و تعداد شهرهای آبی 20 درصد کاهش‌یافته است. در همین حال واردات واکسن کرونا به کشور آغازشده و 2 میلیون دوز واکسن روسی وارد کشور شده است. شواهد علمی نشان می‌دهد که تزریق واکسن کرونا تأثیری در کاهش روند ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا نداشته است. سازمان بهداشت جهانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مداوم دست‌ها را مهم‌ترین شیوه مهار کرونا اعلام کرده است.

ستاره صبح-

کرونا در تهران، یزد و هرمزگان صعودی است
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند کرونا به تدریج در برخی شهرها رو به افزایش است، حداقل در سه استان تهران، یزد و هرمزگان این روند افزایشی مشهود است و افزایش تعداد شهرهای نارنجی در کشور نگران‌کننده است.
محسن فرهادی روز جمعه در گفت‌وگو با  ایرنا افزود:  مردم همچنان باید خود را ملزم به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، زدن مداوم ماسک در اماکن عمومی و شست و شوی مداوم دست‌ها بدانند، در غیر این صورت موج جدید بیماری برای همه مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و میزان مرگ‌ومیرها را افزایش می‌دهد.
به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به تازگی گفته است: تعداد شهرهای نارنجی کشور از ۱۸ شهر به ۳۶ شهر افزایش‌یافته و این زنگ خطر بزرگی است که در جامعه به صدا درآمده است. اگر مردم مانند گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند با وضعیت نگران‌کننده‌ای در روزهای آینده مواجه می‌شویم.
به گفته وی، در ۱۰ روز گذشته تعداد شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ افزایش پیداکرده و از طرفی شهرهای آبی که شیوع کمتر بیماری کووید۱۹ را داشتند رو به کاهش است. تعداد شهرهای آبی نیز از ۳۰۶ شهر به ۲۳۴ شهر کاهش‌یافته است و تعداد شهرهای آبی نیز حدود ۲۰ درصد کاهش‌یافته است.
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: وضعیت تردد مردم نیز نشان می‌دهد که تردد مردم در سطح کشور نسبت به قبل از شیوع بیماری در کرونا فقط حدود ۴ درصد کمتر شده است و این قابل‌قبول نیست. حریرچی از روند صعودی انتقال ویروس کرونا در کیش، قشم و هرمز خبر داد و گفت: این ۳ جزیره در وضعیت نارنجی قرار دارند و سفر مردم در روزهای اخیر به این ۳ جزیره بسیار افزایش‌یافته است. برابر اعلام پلیس راهور، با توجه به روند صعودی کرونا در برخی استان‌ها، تردد خودروهای غیربومی به شهرهای هدف شامل مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش به دلیل مسافر پذیر بودن از شنبه آینده ممنوع است.

واردات ۲ میلیون واکسن کرونا
رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح جزییات واردات اولین محموله واکسن روسی کرونا، درباره وضعیت تزریق این واکسن و میزان واردات آن توضیح داد و گفت: به‌طورکلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک وی دو میلیون عدد واکسن است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز درباره جزییات واردات واکسن کرونا از روسیه گفت: اولین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد و همکاران ما در گمرک فرودگاه حضرت امام (ره) آن را تحویل گرفتند. واردات این محموله به‌نوعی آغاز کار بود. اولین محموله واردشده و از این به بعد قراردادمان برای واردات سایر محموله‌ها  از کشور روسیه اجرایی می‌شود.

۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن شرکت استرازنکا به ایران می‌آید 
سفیر ایران در لندن گفت: هنوز ارتباط مستقیمی بین شروع واکسیناسیون در برابر کرونا با کاهش تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از این بیماری تثبیت نشده است. 
به گزارش ایسنا، حمید بعیدی نژاد در مطلبی در کانال تلگرامی خود  نوشت: در انگلیس آمار کسانی که واکسن زده‌اند از ده میلیون گذشته است اما تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان هنوز بالاست. وضعیت در امریکا و دیگر کشورهای اروپایی هم شبیه به همین است. وی ادامه داد:  واکسیناسیون تنها راه مقابله مؤثر با کروناست و کشورهای جهان به تدریج این مرحله را باید پشت سر بگذارند. اما این به معنای این نیست که تصور شود واکسیناسیون به سرعت تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان را کاهش خواهد داد. هنوز مؤثرترین شیوه در سراسر جهان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. حفظ این پروتکل‌ها هم‌زمان با واکسیناسیون مؤثرترین راه مقابله است.  وی تأکید کرد که هیچ کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند فقط با واکسیناسیون مردمش، خود را در این جهان پر از ارتباطات مردمی از تبعات شیوع بیماری حفظ کند. بر این اساس باید حرکتی همه‌گیر و جهانی وجود داشته باشد.  سفیر کشورمان در لندن گفت: خوشبختانه تهیه واکسن از سوی ایران هم در مسیر خوبی پیش می‌رود، چهار میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک(که واکسن بسیار خوب و مؤثری است)خریداری‌شده که اولین محموله روز پنجشنبه هفته جاری وارد شد، چهار میلیون و دویست هزار واکسن تولید شرکت استرازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری‌شده است که قرار است به زودی به ایران ارسال شود.