کد خبر : 103541 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ - 23:59
گزارش خبری- تحلیلی چراغ سبز به خرید نفت ایران اشاره: قیمت جهانی نفت در هفته گذشته به بالاترین در یک سال گذشته صعود کرد. قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) دیروز به ۵۹ دلار و ۳۶ سنت و ۵۶ دلار و ۷۲ سنت به ازای هر بشکه رسید. خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در جهان از یک‌سو و نگرانی‌ها نسبت به تنگ‌تر شدن حلقه عرضه نفت به بازار جهانی از سوی دیگر، دلایل رشد قیمت نفت در بازار جهانی بوده‌اند. همچنین انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و تصمیم اوپک برای پایین نگه‌داشتن عرضه نفت به بازار جهانی، روند صعودی قیمت نفت را در روزهای گذشته رقم زد. خبر خوش اینکه هند که پس از چین بیش‌ترین واردات نفت را قبل از تحریم‌ها از ایران داشت، اعلام کرده که در صورت بهبود روابط ایران و امریکا خریدار نفت این کشور خواهد بود. در همین حال معاون وزیر نفت دیروز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ایران در بین اعضای اوپک بیش‌ترین تولیدکننده بنزین و اولین صادرکننده نفت در منطقه است. وی از مصرف بیش از حد انرژی به خصوص بنزین در کشور انتقاد کرد و گفت: باید از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری کرد تا بتوان ظرفیت صادرات را حفظ کرد.انتظار می‌رود با کاهش تنش میان ایران و آمریکا و همچنین تلاش برای بازگشت آمریکا به برجام بستری فراهم شود تا دوباره ایران بتواند روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت صادر کند.

ستاره صبح-

آماده خرید نفت از ایران هستیم
رئیس هیات مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم (HPCL) اعلام کرد اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کند، پالایشگاه‌های هندی واردات نفت ایران را ازسرخواهند گرفت. به گزارش ایسنا، هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود، واردات نفت ایران را از اواسط سال ۲۰۱۹ پس از تشدید تحریم‌ها از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا متوقف کرد. ام کی سورانا، رئیس هیات مدیره شرکت هندوستان پترولیوم در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: نفت ایران در سبد واردات پالایشگاه‌های هندی بوده و ما خوشحال خواهیم شد که این نفت رازمانی که شرایط فراهم شد، خریداری کنیم. سورانا گفت: ایران پیش از این شرایط مطلوبی برای پرداخت و تخفیف حمل بار عرضه می‌کرد که خرید نفت ایران را نسبت به پایه‌های نفتی دیگر گزینه ممتازی می‌کرد. سورانا گفت: پس از تحریم‌ها، گزینه های جدید اضافه شدند و نفت آمریکا به هند وارد شد. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند اواخر سال گذشته اظهار کرده بود هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، مایل است واردات نفتش را متنوع کند و وارداتش شامل واردات نفت ایران و ونزوئلا باشد. بر اساس گزارش رویترز، سورانا گفت: پالایشگاه‌ها گزینه های موجود در بازار و ارزشی که در درآمد حداکثری آنها دارند را ارزیابی می‌کنند اما اگر نفت ایران در بازار موجود باشد، قطعاً به عنوان گزینه خرید موردبررسی قرار خواهد گرفت. در این بین، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در اظهارات جداگانه‌ای هشدار داد افزایش قیمت‌های نفت ممکن است به احیای اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری کووید ۱۹ آسیب بزند. قیمت جهانی نفت هفته جاری به بالاترین حد در حدود یک سال اخیر صعود کرد و به موازات آن، قیمت بنزین در هند که سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت جهان است، افزایش یافت.

قیمت نفت به مرز ۶۰ دلار رسید
بازار جهانی انرژی روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال را با افزایش بیش از یک‌درصدی تجربه کرد. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، در معاملات روز پنج‌شنبه‌بازار جهانی نفت، هر بشکه نفت برنت دریای شمال، 59.45 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به پنج‌شنبه 61 سنت افزایش داشته است. قیمت نفت آمریکا هم 56 سنت رشد کرد و به 56.79 دلار در هر بشکه رسید. به گزارش رویترز، خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در جهان از یک‌سو و نگرانی‌ها نسبت به تنگ‌تر شدن حلقه عرضه نفت به بازار جهانی از سوی دیگر اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت نفت در بازار جهانی بوده‌اند. انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و تصمیم اوپک برای پایین نگه‌داشتن عرضه نفت به بازار جهانی، روند صعودی قیمت نفت طی روز جاری را رقم زد اما افزایش ارزش دلار در بازار جهانی باعث شد تا روند افزایش قیمت نفت محدودتر شود. بازار نفت باخبر برداشتن نخستین قدم‌ها برای اجرای بسته کمک 1.9 تریلیون دلاری پیشنهادی دولت آمریکا در کنگره نیز روند صعودی بهتری را در پیش گرفت.

کاهش مصرف و افزایش صادرات بنزین
معاون وزیر نفت بابیان اینکه توسعه CNG کوتاهترین‌ و به‌صرفه‌ترین راه‌حل کاهش مصرف و افزایش صادرات بنزین است، گفت: پیش‌بینی من این است که متوسط مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ به ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد. علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در ایران، شدت مصرف انرژی بالاست و مصرف بنزین نیز مستثنا نیست؛ پس باید اقداماتی را اجرایی کنیم تا روند مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی اصلاح شود. وی افزود: یکی از راهکارهای مؤثر در جهت اصلاح روند مصرف بنزین، جایگزینی این سوخت با سوخت مناسب دیگری است که در این زمینه CNG بهترین گزینه جایگزینی با سوخت بنزین است.

ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده 
بنزین در اوپک
معاون وزیر نفت بابیان اینکه اگر توسعه CNG از رشد مصرف بنزین کم نکند، رشد مصرف این فرآورده نفتی از حجم صادرات آن می‌کاهد، گفت: ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه است؛ ما مهم‌ترین تأمین‌کننده بنزین کردستان عراق هستیم، به افغانستان و پاکستان بنزین صادر می‌کنیم، اخیراً صادرات بنزین به آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را آغاز کرده‌ایم و همچنین صادرات دریایی بنزین ما به مقصد بسیاری از کشورهای منطقه صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: باافتخار اعلام می‌کنم که بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک هستیم و این یک ظرفیت عظیم برای کشور است؛ باید این ظرفیت را حفظ کنیم و مهم‌ترین اقدام برای حفظ این ظرفیت، جلوگیری از رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در کشور است.
توسعه CNG سریع‌ترین راه برای 
حفظ ظرفیت صادراتی بنزین
صادق آبادی با بیان اینکه توسعه CNG سریع‌ترین راه برای حفظ ظرفیت صادراتی بنزین کشور است، گفت: ما باید با هر منش و رویکرد سیاسی، موضوع CNG و ضرورت توسعه آن را به عنوان یک اقدام مهم ملی و مصلحت کشور، موردتوجه و حمایت قرار دهیم. وی افزود: در حال حاضر بین 23 تا 25 میلیون مترمکعب در روز مصرف CNG در کشور داریم که به همین مقدار از مصرف بنزین با مصرف CNG جایگزین شده است، می‌توانیم با هزینه کم تا 20 میلیون لیتر دیگر از مصرف روزانه بنزین کشور را در طول دو سال با CNG جایگزین کنیم.

افزایش مصرف بنزین
معاون وزیر نفت تصریح کرد: اگر می‌خواستیم برای این 20 میلیون لیتر، پالایشگاه بسازیم، نیاز داریم یک پالایشگاه با ظرفیت پالایشی روزانه 700 هزار بشکه احداث کنیم که هزینه احداث چنین پالایشگاهی با حداقل هزینه احداث 20 هزار دلار به ازای هر بشکه، 14 میلیارد دلار خواهد بود؛ حتی با فرض اینکه این میزان سرمایه را در اختیار داشتیم، اجرای این پالایشگاه در بهترین حالت 4 سال زمان می‌برد. وی ادامه داد: در بهترین حالت، 4 سال زمان صرف کنیم و 14 میلیارد دلار هزینه کنیم تا پالایشگاهی بسازیم که بتوانیم 20 میلیون لیتر در روزبه تولید بنزین کشور اضافه کنیم؛ درحالی‌که در این 4 سال، رفته‌رفته از صادرات بنزین کشور کاسته شده و حتی امکان تبدیل شدن ما به واردکننده بنزین وجود دارد؛ حال اگر این راهکار را یک کفه ترازو قرار دهیم و در کفه دیگر، جایگزینی 20 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین با مصرف CNG را قرار دهیم؛ مشخص است که توسعه CNG یک راهکار اولویت دار برای کشور خواهد بود.

احتمال بازگشت مصرف 100 میلیون لیتری بنزین در سال 1400
صادق آبادی تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که متوسط مصرف بنزین در سال 1400 به 95 تا 100 میلیون لیتر در روز برسد که این به معنای کاهش ظرفیت صادراتی بنزین کشور خواهد بود و در صورت ادامه این روند در سال 1401، ممکن است دوباره به واردکننده بنزین تبدیل شویم.