کد خبر : 103528 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - 23:59
رئیس‌جمهوری در مراسم تجدید میثاق با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی: خواست هر نسل با انتخابات رقابتی محقق می‌شود اشاره: فرارسیدن سالگرد انقلاب فرصتی است که شعارها و حرف های انقلاب بازخوانی و در معرض افکار عمومی به ویژه نسلی که در زمان انقلاب نبوده است قرار گیرد. امام خمینی روز 12 بهمن که به ایران وارد شدند در سخنرانی در بهشت‌زهرا (س) گفتند اجداد ما به چه حقی برای ما تصمیم گرفتند. نسل ما باید خودش برای خودش تصمیم بگیرد. (نقل به مضمون) حسن روحانی روز گذشته در مراسم تجدید بیعت با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به این سخن اشاره کرد و گفت: «امام گفت پدران ما اولیای ما نیستند، ما باید به دولت و نظامی که می‌خواهیم رأی دهیم.» گزیده‌ای از سخنان رئیس‌جمهور در ادامه می‌آید.

ستاره صبح-رئیس‌جمهور با استناد به سخنان امام (ره) گفت: آرای مردم در هر نسل و هر زمان، زمانی محقق می‌شود که ما یک انتخابات پرشور رقابتی پیش پای مردم بگذاریم. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل که دیروز در مرقد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: امام قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست و آنچه تلاش می‌کرد این بود که افکار و اذهان مردم اقناع شود برای مسیر و راهی که امام برای انقلاب انتخاب کرده بود؛ درواقع امام از سال‌ها پیش به خوبی می‌دانست که قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز خواهد شد و او آن قدرت نرم را برگزیده بود و انتخاب کرده بود. روز دوازدهم بهمن روزی بود که امام آن سرمایه‌ اجتماعی را به رخ جهانیان کشید. نطق امام در روز دوازدهم بهمن منشور جمهوریت و اسلامت ماست؛ آن نطق بعنوان پایه و اساس نظام ماست و ما تا زمانی که با کلام و منطق امام در ۱۲ بهمن ۵۷ در تماسیم، در کنار آن هستیم و مجری آن هستیم، ما همچنان پیروز خواهیم بود. نطقی که امام در کنار مرقد پاک شهیدان این سرزمین ایراد کرد و ارواح شهدا و همه ملت ایران و جهان را به گواه گرفت؛ او در آن نطق تنها از مشروعیت دینی حرف نزد، او در آن نطق از مقبولیت و رأی مردم و حتی از عقلانیت و معقولیت هم حرف زد؛ گفت رژیم سلطنت رژیم عقلانی نیست و هیچ عقلی این را نمی‌پذیرد که فردی زمانی حالا با کودتا یا بر فرض رأی و رأی آزاد، کاری ۵۰ سال پیش یا ۷۰ سال پیش انجام‌گرفته، چه ربطی به ما دارد؟ امام به صراحت گفت پدران ما اولیای ما نیستند، ما باید رأی دهیم به آن دولت و نظامی که می‌خواهیم برگزینیم.
 او از آرای مردم سخن گفت؛ او از خردورزی و عقلانیت سخن گفت؛ او از مشروعیت و اسلام سخن گفتن با این دلایل محکم مسیر و راه انقلاب آینده را برای ما مشخص کرد. امام در همان ۱۲ بهمن ۵۷ به ما گفت نظامی از دیدگاه امام مشروع است که آن نظام عقلانی، مورد رأی و نظر مردم و در چارچوب اساس و موازین اسلام باشد.
راه امام به آن معناست که امروز به خوبی از سیره و کلام او استنباط کنیم و راهمان را به خوبی برگزینیم. امام در آن نطق تاریخی بر آرای نسل حاضر تأکید کرد و حتی اشاره‌کرده که آرای نسل دیروز نمی‌تواند مبنا برای نسل امروز باشد؛ در هر مقطعی مردم باید با آرای خودشان نظام موردنظر خودشان را برگزینند؛ امام در همان نطق به‌قاعده سلطه اشاره کرد که مردم نسبت به سرنوشت خود می‌توانند تصمیم بگیرند؛ اینجا آن مسیر و راه درستی است که امام حاکمیت اسلام را با حکومت مردم در کنار هم تلفیق می‌کند و به ما می‌گوید چگونه باید مسیر را ادامه دهیم. اگر مردم بیش از ۷۰ و چند درصد پای صندوق آرا آمدند، آن منشور ۱۲ بهمن امام ادامه پیداکرده و آن راه را ما ادامه دادیم. هر جا ما در کنار مردم بودیم و هر جا مردم را قانع کردیم و هر جا مردم به صحنه آمدند و ما در هر مشکل و معضل جامعه توانستیم به پیروی برسیم. امروز هم معتقدیم تا مردم در کنار این نظام هستند و پذیرفته‌اند ما خادم مردم هستیم، می‌توانیم راه و مسیر امام را برای سال‌ها، دهه‌ها و قرن‌ها ادامه دهیم ان‌شاءالله.