کد خبر : 103490 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - 00:07
گزارش خبری - تحلیلی مسکن در رکود اشاره: هفته اول بهمن بازدهی همه بازار‌ها مثبت بود. در این هفته طلا با رشد ۶ درصدی در صدر جدول قرار گرفت و قیمت سکه ۲.۷ درصد بیشتر شد. در بازار ارز هفته گذشته خریداران دلار ۴.۲ درصد و یورو ۳.۶ درصد سود کردند. کمترین بازدهی هفته مربوط به بورس با رشد ۲ درصدی بود. به عقیده کارشناسان قیمت مسکن در سال‌های اخیر به‌طور غیرواقعی و نجومی افزایش‌یافته است و سود جویان سود کلانی را به جیب زدند. به گفته مقامات حدود 3 میلیون خانه خالی در شهرها وجود دارد و مالکان از فروش خودداری می‌کنند تا روزی آن خانه‌ها را به قیمت بالا بفروشند. کارشناسان می‌گویند قیمت مصالح ساختمانی ارتباط چندانی با قیمت دلار ندارد، اما سازندگان متأثر از قیمت دلار قیمت زمین و مسکن را بالا و پایین کرده و می‌کنند. پس‌ازآن که واکسن ویروس کرونا ساخته شد و ترامپ هم از کاخ سفید رفت و تنش بین ایران و امریکا کاهش یافت به تدریج قیمت دلار که تا 32 هزار تومان بالا رفته بود به مرز 20 هزار تومان نزدیک شد. این اتفاق بر ریزش قیمت کالاها اثر داشت و باعث شد از یک‌سو تعداد معاملات کاهش یافت و از سوی دیگر بازار مسکن به رکود رفته و قیمت آن روند نزولی پیداکرده است.

ستاره صبح-

آرامش در بازار مسکن 
تا سه سال آینده
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بابیان اینکه معاملات مسکن در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ٣٣ درصد رشد داشته است، گفت: اگر شوک ارزی نداشته باشیم بازار مسکن تا سه سال آینده آرام است. مصطفی قلی‌خسروی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و اجاره گفت: خرید و فروش ملک در کل کشور در ۱۰ ماهه ابتدای امسال رشد نسبی را نشان می‌دهد که البته در دو ماه اخیر بازار با افت مواجه شده است.

متقاضیان خرید مسکن اجاره‌نشین شدند
وی گفت: با وجود رکود معاملات در بخش خرید و فروش، قراردادهای اجاره در کل کشور در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۹۲ درصد رشد کرده که نشان می‌دهد به دلیل رشد قیمت‌ها تقاضای بالقوه خرید به سمت بازار اجاره رفته است.
قلی‌خسروی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۵۸۷ هزار و ۱۳۷ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به امضا رسیده که رشد ۳۳ درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. البته معاملات طی دو ماه گذشته کاهش‌یافته به‌طوری که در آذرماه و دی‌ماه به ترتیب ۳۲ و ۳۰ درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل افت کرده است.

تقاضای اجاره‌نشینی ٩٢ درصد افزایش یافت
وی افزود: در بخش اجاره از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا ۳۰ دی‌ماه ۹۶۴ هزار و ۵۷ اجاره‌نامه در کل کشور منعقدشده که رشد ۹۲ درصد را نسبت به همین زمان در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد. این بدان معناست که تقاضای بالقوه‌ای در بازار مسکن وجود دارد که از توانایی خرید برخوردار نیست و وارد بازار اجاره‌شده است.
وی گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد ۹۴ هزار و ۷۸۰ مبایعه‌نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) در تهران به امضا رسیده که از افزایش ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته حکایت دارد. در تهران همچنین از یکم فروردین تا ۳۰ دی‌ماه ۱۶۷ هزار و ۲۴۸ قرارداد اجاره به ثبت رسیده که افزایش ۲۱ درصد را نسبت به همین زمان در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.
خسروی بابیان اینکه معاملات در دو ماه اخیر با افت مواجه شده است گفت: دی‌ماه ۱۳۹۸ تعداد ۴۴۲۷ قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به ماه قبل ۴۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که در ماه مذکور ۱۵ هزار و ۳۹۸ قرارداد اجاره در پایتخت منعقدشده که از افزایش ۳۳ درصد و ۲۲ درصد به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.
وی اظهار کرد: در کل کشور نیز طی دی‌ماه ۱۳۹۹ تعداد ۴۱ هزار و ۱۷۱ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که افزایش ۲۲ درصد نسبت به آذرماه امسال و کاهش ۳۰ درصد در مقایسه با دی‌ماه پارسال را نشان می‌دهد.
قلی‌خسروی افزود: همچنین دی‌ماه امسال ۸۸ هزار و ۴۶۲ قرارداد اجاره در کل کشور منعقدشده که از رشد ۴۸ درصد و ۸۸ درصد به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

ثبات قیمت در بازار مسکن
خسروی در تشریح وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: بازار مسکن خوشبختانه به وضعیت باثباتی از نظر قیمت‌ها رسیده و تنها نگرانی ما بازگشت قیمت به آگهی‌های مجازی است. اگر مجدداً آگهی‌های تقلبی در سایت‌ها افزایش پیدا کند نرخ‌های کذایی منجر به تنش در بازار مسکن خواهد شد.

قیمت‌ها از آگهی‌ها برداشته شود
رئیس اتحادیه املاک با ذکر مثالی در این خصوص اظهار کرد: فرض کنید یک نفر که حتی ممکن است قصدی برای فروش آپارتمان خود نداشته باشد آن را با قیمتی بالاتر از عرف بازار، آگهی می‌کند. همسایه او که قصد فروش دارد با دیدن این آگهی قیمت را بالاتر از نفر اول درج می‌کند. به همین ترتیب بدون اینکه هیچ فعل‌وانفعالی صورت گرفته باشد نرخ‌ها بالا می‌رود. بر این اساس، وزیر راه و شهرسازی و بنده تقاضا داریم که قیمت‌ها مجدداً از آگهی‌ها برداشته شود تا بازار از وضعیت آرامش کنونی خارج نشود. وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو گفت: اگر از ناحیه اقتصاد کلان و نرخ ارز، شوکی به بازار مسکن داده نشود و فضای مجازی و آگهی‌های اینترنتی هم تنشی در بازار ایجاد نکنند انتظار داریم که آرامش بر بازار تا سه سال آینده حاکم باشد.

حباب سکه به ۲۰۰ هزار تومان رسید
طبق اعلام نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با نوسان نرخ ارز در بازار داخلی و افت بهای اونس جهانی طی یک هفته اخیر، قیمت سکه و طلا در داخل نیز با نوسانات محدودی همراه شده است، اما نکته مهم این است که همچنان حباب سکه در حال تخلیه شدن است؛ به‌گونه‌ای که هر قطعه سکه حدوداً ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد.
مسعود یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه در هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه و طلا متوسل به قیمت اونس جهانی طلا و نوسانات بازار ارز در طول هفته، با نوسان محدودی همراه بوده است اظهار کرد: علیرغم افت ۱۱ دلاری بهای جهانی طلا، با رشد قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت سکه و طلا نیز در بازار داخل روندی افزایشی در طول هفته به خود گرفت؛ به‌طور هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و سکه تمام بهار آزادی نیز با رشد ۳۸۰ هزارتومانی مواجه شد.
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از خروج سطح معاملات از رکود طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: با توجه به نزدیکی به‌روز مادر، رونق نسبی در بازار ایجادشده است؛ هرچند که میزان تقاضا همانند سال‌های گذشته نیست اما به صورت جزئی و عادی، خرید و فروش به سبب ایام پیشرو انجام می‌شود و حدوداً ۱۰ درصد سطح معاملات افزایش‌یافته است.
وی تأکید کرد: اما نکته مهم در معاملات طلا و سکه در این روزهای بازار این است که نوسان قیمت‌ها هیجانی نبوده، جهش خاصی دیده نمی‌شود و معامله‌گران با احتیاط وارد بازار می‌شوند که کاهش قابل‌توجه حباب سکه دلیل براین ادعاست. در حال حاضر حباب سکه به حدود ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار در آرامش خوبی به سر می‌برد. یزدانی در رابطه با تغییرات قیمتی در هفته‌ای که گذشت و آخرین قیمت‌های ثبت‌شده، اظهار کرد: همان‌طور که اشاره شد، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد ۳۸۰ هزارتومانی نسبت به ابتدای هفته ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند. همچنین در پایان هفته نیم‌سکه با افزایش ۳۰۰ هزارتومانی نسبت به ابتدای هفته، شش میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه با رشد ۲۵۰ هزارتومانی چهار میلیون تومان و سکه گرمی با افزایش ۵۰ هزارتومانی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.به گفته نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نسبت به ابتدای هفته بالغ بر ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و در حال حاضر یک‌میلیون و ۸۴ هزار تومان قیمت دارد. آخرین قیمت ثبت‌شده برای هر اونس جهانی طلا نیز ۱۸۵۱ دلار و ۱۲ سنت است.