کد خبر : 103485 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۸ - 00:06
وزیر نفت تشریح کرد موانع تولید و صادرات نفت اشاره: صنعت نفت ایران در طول 7 سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن دستاوردهای بزرگی داشته است. به این دلیل که کشور درگذشته واردکننده بنزین بود امروز علاوه بر بنزین یورو 4 و 5 بنزین صادر می‌کند و مازاد دارد. بیژن نامدار زنگنه که 8 سال در دولت اصلاحات سکان‌دار وزارت نفت بوده و بیش از 7 سال نیز سکان‌دار این وزارت خانه است در تازه‌ترین اظهار نظر در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو دستاوردهای صنعت نفت را تشریح کرد که در ادامه می خوانید.

ستاره صبح-

بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با اشاره به اینکه عده‌ای ۴۰ سال است تلاش کرده‌اند نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالاتر رود که الحمدالله موفق بوده‌اند، اظهار کرد: افرادی با مجلس و دستگاه‌های زیادی کارکردند و سعی کردند افراد زیادی را از هستی ساقط کنند تا نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر رود. به گزارش شانا، زنگنه گفت: من روزگاری را می‌بینم که تولید نفت ممنوع شود و بگویند هر تولیدکننده‌ای حدی برای ظرفیت تولید دارد و در صورت رعایت نکردن آن مراوداتتان با دنیا مختل می‌شود.

ایران و بازرگانی در نفت جهان
وزیر نفت بابیان اینکه ما در شرایطی سخت بودیم و هنوز این شرایط سخت برای ما جریان دارد، تصریح کرد: اکنون این بحث مطرح است که ممکن است تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که غیرقانونی است، برداشته شود. در سه سال گذشته ظرفیت عظیمی برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایجادشده است که به‌طور حتم از این ظرفیت، پس از دوران تحریم استفاده می‌کنیم. همیشه آرزو و هدفم این بود که ایران در بازرگانی نفت جهان نقش داشته باشد و برای آن هم تلاش کردم که هر بار به‌نوعی جلو آن گرفته شد.

مگر می‌شود کشوری ۱۲ درصد رشد 
مصرف داشته باشد؟
زنگنه در بخش دیگری از سخنانش به صنعت گاز پرداخت و بابیان اینکه کار بزرگی در این بخش انجام‌شده است، تصریح کرد: تولید گاز خام کشور هم‌اکنون از رقم هزار و ۳۰ میلیون مترمکعب عبور کرده، اما مصرف بسیار سریع‌تر جلو می‌رود. افزایش مصرف گاز در تهران امسال ۱۵ درصد و در کل کشور ۱۲ درصد بوده است. هیچ شرکت نفتی یا گازی نمی‌تواند پاسخ افزایش ۱۵ یا ۱۲ درصدی مصرف را بدهد، کم می‌آورد.
وزیر نفت ادامه داد: رشد تولید ناخالص داخلی یک تا ۱.۵ درصد و رشد مصرف انرژی ۱۲ تا ۱۳ درصد باشد، یعنی یک جای کار مشکل اساسی دارد.

سهم مساوی دولت و مجلس در کم‌رنگ شدن قانون رفع موانع تولید
وی به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و بابیان اینکه دولت و مجلس باهم این قانون را کم‌رنگ کردند، افزود: پرداخت به‌موقع یارانه‌ها سبب شد در عمل این قانون را در بخش بهینه‌سازی مصرف سوخت کنار بگذارند. در بخش روش‌های غیر قیمتی راهکارهای خوبی طراحی‌شده بود و ده‌ها میلیارد دلار طرح در شورای اقتصاد تصویب شد، اما تقریباً هیچ‌کدام از زمانی که تصمیم دولت و مجلس این شد که یارانه اصل مسئله است، جلو نرفت. زنگنه تصریح کرد: موضوع یارانه‌ها ضربات جبران‌ناپذیری به شرکت‌های بخش انرژی وارد کرد و شرکت‌های بخش انرژی بالاترین ضربات را به دلیل پرداخت یارانه در این دولت متحمل شدند. برای سال آینده هم طبق قانون بودجه همان‌طور است و هیچ فرقی نکرده است. همه این شرکت‌ها پای پرداخت یارانه قربانی می‌شوند. وی به کار مهم توسعه گازرسانی و اینکه بخش اصلی کار شرکت ملی گاز تا به اینجا انجام‌شده و در آینده مقداری توسعه در تقویت شبکه و لوله‌کشی را در دستور کار دارد، اشاره کرد و گفت: نزدیک ۹۵ درصد جمعیت ایران زیر پوشش شبکه گاز قرارگرفته‌اند که این کار هم اقتصادی بوده است؛ اجرای اقتصادی طرح‌های گازرسانی بی‌وسیله نرم‌افزارهای مربوطه کاملاً بررسی و رعایت شده است.

چرا خام فروشی نفت بد است، اما گاز نیست؟
وزیر نفت، موضوع امنیتی و راهبردی بودن صادرات گاز را برای کشور بااهمیت دانست و گفت: این پرسش را هیچ فردی پاسخ نمی‌دهد و همه از پاسخگویی به آن فرار می‌کنند. صادرات گاز خام‌فروشی است یا نیست؟ اگر خام‌فروشی است، پس چرا خام‌فروشی نفت بد است، اما خام‌فروشی صادرات گاز جزو اوجب واجبات! زنگنه با تأکید بر اینکه به جای صادرات گاز می‌توان آن را در داخل برای خوراک صنایع و مجتمع‌های پتروشیمی کشور مصرف کرد و معتقدم همانند نفت باید تولید و صادر کنیم، افزود: از نظر من هیچ‌کدام مطلق نیست، یعنی هر دو باید باشد و صادرات گاز هم بدانید که خام‌فروشی است، گرچه اهمیت امنیتی و راهبردی برای کشور دارد.

توانایی صادرات نفت از دریای عمان
وزیر نفت با اشاره به اینکه برای نخستین بار توانایی صادرات نفت کشور از دریای عمان ایجاد می‌شود، گفت: ساخت خط لوله هزار کیلومتری از گوره تا جاسک تا پایان امسال تکمیل می‌شود که با بهره‌برداری کامل از آن کار بزرگی انجام می‌شود.

باید با عالم نمایی مقابله کرد
وزیر نفت بابیان اینکه باید «فکر» تولید و با اندیشه‌های اشتباه مقابله کرد، گفت: عالم بسیار بد است. کم‌سوادی بدتر از بی‌سوادی است. کم‌سوادهایی داریم که عالم نمایی می‌کنند، این افراد برای توسعه کشور خطردارند. این افراد درعین‌حالی که توسعه کشور را متوقف می‌کنند مردم را هم گمراه می‌کنند. باید با عالم مقابله کرد. وی با اشاره به اینکه در پنجمین دوره کنگره نفت و نیرو دستیابی به ظرفیت تولید ۸ میلیون بشکه تولید نفت بررسی شد که عده‌ای پس‌ازآن توهین را آغاز کردند، گفت: ما برای تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت به تفکیک میدان برنامه داریم. ما هر چه برای افزایش تولید نفت زحمت کشیدم جلو آن را گرفتند، یک عده مقابل افزایش تولید نفت ایستادند، اما این ایستادگی هم اگرچه سخت است، تمام می‌شود.