کد خبر : 103482 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۸ - 00:06
گزارش سایه سنگین آلودگی هوا بر سر شهرها اشاره: روز گذشته 4 استان با شاخص بیش از 150 در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت. استان اصفهان با شاخص 162، آذربایجان شرقی 157، خراسان شمالی 156، البرز 154 و تهران با شاخص 150 جزو استان‌های قرمز در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه بودند. بر اساس هشدار اداره کل سازمان هواشناسی استان تهران پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا روز پنجشنبه ۹ بهمن‌ماه ادامه دارد. شدت آلودگی هوا در ماه‌های آذر و دی باعث شد تا 12 نیروگاه در استان تهران و 6 نیروگاه در استان اصفهان تعطیل شوند. کارشناسان معتقدند که سوخت مازوت و گازوییلی که در کارخانه‌ها مصرف می‌شوند بسیار بیشتر از استاندارد جهانی گوگرد و آلاینده تولید می‌کنند. تعطیلی نیروگاه‌ها و افزایش مصرف گاز باعث شد تا روز گذشته شرکت برق برنامه‌ ی زمانبندی شده خاموشی شهر تهران را منتشر کند. از سوی دیگر به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق معابر تهران از ساعت 21 خاموش هستند. رئیس پلیس آگاهی ناجا روز گذشته هشدار داد و گفت: از ابتدای سال جاری میزان سرقت‌ها 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته و در ماه دی به دلیل خاموشی معابر میزان سرقت‌ها 18 درصد افزایش پیداکرده است. از سوی دیگر قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به موضوع آلودگی هوا ورود پیدا کرد و گفت: در تهران بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که تنها ۳۴ دستگاه از آنها معاینه فنی دارند. ضرورت دارد مسئولان فکری اساسی برای تأمین برق در شهرها داشته باشند زیرا قطعی برق شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای ازجمله اختلال در کسب‌وکار، آموزش مجازی، گرمایش منازل و ... روبرو کرده است.

ستاره صبح-

افزایش 18 درصدی سرقت در دی‌ماه
رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره ارتباط خاموشی معابر و بزرگراه‌ها با آمار جرائم گفت: خاموشی معابر و بزرگراه‌ها در افزایش سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خرد تأثیر دارد به نحوی که در دی‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سرقت‌ها ۱۸ درصد افزایش داشت.
به گزارش ایسنا، سردار محمد قنبری با اشاره به سهم ۹۲.۳ درصدی سرقت‌ها از کل جرائم اظهار کرد: از این سهم ۹۸ درصد سرقت عادی محسوب می‌شود و از این ۹۸ درصد سرقت‌ها؛ سهم سرقت‌های خرد ۴۸ درصد و سهم سرقت‌های مهم اعم از سرقت منزل، خودرو و مغازه و ... ۴۲ درصد است. جعل و کلاه‌برداری سهم ۷.۳ درصدی دارد (۵ درصد کلاه‌برداری و ۲.۳ درصد جعل)، جرائم جنایی نیز شامل سرقت‌های مسلحانه، قتل عمد، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف و ... در میان کل جرائم سهم ۴ دهم درصدی دارند. رئیس پلیس آگاهی ناجا بابیان اینکه با شیوه‌های علمی و بهره‌وری از تجهیزات نوین و به‌روز درصددیم که جرائم را کشف کنیم، خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری میزان کشفیات قتل‌ها ۹۷.۴ درصد و آدم‌ربایی ۱۰۰ درصد بوده است و به‌طورکلی باید بگویم در مجموع جرائم جنایی ۹۶.۹ درصد کشف جرم داشته‌ایم. رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارتباط خاموشی معابر و بزرگراه‌ها طی هفته‌های اخیر با افزایش سرقت‌ها، عنوان کرد: در دی‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سرقت‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته و این در حالی است که باید بگویم طی ۱۰ ماهه سال جاری میزان کل سرقت‌ها افزایش ۹ درصدی داشته است.
سردار قنبری ادامه داد: هرچند که خاموشی معابر و بزرگراه‌ها در افزایش سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خرد تأثیر دارد، اما از زمان اعمال محدودیت‌های کرولایی و با دستور فرمانده نیروی انتظامی تردد اکیپ‌های گشت آگاهی و انتظامی در سطح شهرها به ویژه از ساعت ۲۱ به بعد افزایش داشته است.
برنامه خاموشی‌های تهران اعلام شد
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد برخی از مشترکان برق پایتخت در تاریخ سه‌شنبه، ۷ بهمن‌ماه با خاموشی‌های احتمالی و پراکنده برق، مواجه خواهند شد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام این شرکت، «پیرو اعلام قبلی در خصوص بروز برخی محدودیت‌ها در تأمین انرژی مصرفی موردنیاز سوخت نیروگاه‌های کشور، برنامه احتمالی خاموشی‌های روز سه‌شنبه هفتم بهمن ۱٣٩٩ در سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بارگذاری گردید. مشترکان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت به آدرس WWW.TBTB.IR و یا از طریق اپلیکیشن برق من از برنامه خاموشی‌های احتمالی مطلع شوند. در همین راستا و به منظور آگاه‌سازی هم‌وطنان تهرانی از زمان قطعی برق و کاهش هرچه بیشتر تبعات منفی ناشی از این مسئله، در صورت نیاز به اعمال خاموشی، قطعی برق بر اساس برنامه تعیین‌شده ذیل، اطلاع‌رسانی خواهد شد. امیدواریم با همراهی مردم و صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف برق و گاز، نیاز به اعمال خاموشی وجود نداشته باشد.»

ورود قوه قضاییه به مسئله آلودگی هوا و صوتی
رضا مسعودی فر، قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که شهرداری اخیراً کمپینی تحت عنوان موتورسوار خوب را به منظور ارتقا فرهنگ موتورسواری اجرای کرده، آیا در این زمینه قوه قضائیه با شهرداری همکاری داشته یا خیر؟ گفت: از یک الی دو سال قبل برنامه‌ای تحت عنوان ساماندهی موتورسواران را اجرای کردیم که برنامه درازمدتی بود و کار سنگین و قابل‌توجهی را شامل می‌شد، چراکه با توجه به اطلاعات جمع‌آوری‌شده بالغ بر ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد، اما تعداد کسانی که گواهینامه رانندگی دارند، در حدود ۳ میلیون نفر است. او ادامه داد: نداشتن گواهینامه، عدم استفاده از کلاه ایمنی، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی از دیگر مشکلات مربوط به موتورسواران بود، از طرفی بخش قابل‌توجهی از تصادفات کشور ناشی از بی‌توجهی راکبیم موتورسیکلت‌ها است و در حدود ۲۵ درصد فوتی‌ها در تصادفات را شامل می‌شوند.  او در ادامه با اشاره به تردد موتورسیکلت‌ها در تهران گفت: هم‌اکنون در هسته مرکزی شهر تهران نابسامانی زیادی در این حوزه وجود دارد و موتورسیکلت‌ها از هر جهتی تردد می‌کنند و استرس و نگرانی از وقوع حادثه وجود دارد.

توجه به معاینه فنی موتورسیکلت‌ها
مسعودی فر در واکنش به این سؤال که در تهران بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که تنها ۳۴ مورد از آن‌ها معاینه فنی دارند، با توجه به نقش این وسایل نقلیه در آلودگی هوای تهران و بی‌توجهی به حق تنفس سایر شهروندان، آیا تدبیری برای اجرای اجباری شدن اخذ معاینه فنی و پیشگیری از حوادث ثانویه شده است یا خیر گفت: اگر طرح ساماندهی اتفاق بیفتد، همه این موضوعات در آن دیده‌شده و واحدی حل می‌شود. اگر موتورسیکلت فرسوده تردد نکند در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و در نظم‌بخشی به ترافیک شهری نیز اثرگذار است. وی افزود: هر یک از این موارد ازجمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی یا تحت عنوان تخلف رانندگی است و یا تحت عنوان جرم است، لذا زمانی که در این قالب مطرح می‌شود باید در قالب پیشگیری از وقوع این تخلفات و جرائم ورود کنیم و بتوانیم کارهای مؤثری را انجام دهیم.