کد خبر : 103453 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۵ - 00:01
گزارش افت بازارها در دی ماه اشاره: بازدهی بازارها در دی ماه منفی شد. بازار سرمایه زیان ده‌ترین بازار در ماه گذشته بود. در بازار ارز، قیمت دلار طی یک ماه ۱۶.۵ و یورو ۱۶.۸ درصد کاهش یافت. به همین ترتیب قیمت‌ها در بازار طلا هم افت کرد؛ بازدهی طلا در این مدت به منفی ۱۴ و سکه منفی ۱۴.۲ درصد رسید. شاخص بورس هم در ماه گذشته ۲۰ درصد سقوط کرد. دلار در اولین روز هفته جاری در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به‌روز معاملاتی کاری پنجشنبه ۲۲۰ تومان کاهش داشت. هرچند قیمت دلار در هفته گذشته تا 20 هزار تومان هم رسیده بود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته با کاهش ۱۷۷ هزارتومانی نسبت به‌روز پنجشنبه ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان معامله شد. البته قیمت سکه در هفته گذشته به کانال 9 میلیون تومان هم سقوط کرده بود. از سوی دیگر در بازار بورس که شاخص در هفته گذشته به حدود یک‌میلیون سقوط کرده بود، روز گذشته شاخص با ۳۸ هزار و ۹۲ واحد رشد به عدد یک‌میلیون و ۲۲۲ هزار واحد رسید. یک فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد بحث احتمال پیوستن ایران به FATF به بازار بورس رونق می‌بخشد.

ستاره صبح-

کاهش ۲۲۰ تومانی نرخ دلار
هر دلار روز شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به‌روز معاملاتی کاری گذشته (پنجشنبه) ۲۲۰ تومان کاهش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۷ هزار و ۳۵۹ تومان رسید.
به گزارش ایرنا، روند نزولی نرخ دلار از اوایل هفته گذشته شتاب گرفت، به طوری که از کانال ۲۶ هزارتومانی به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت کرد. بر این اساس، نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی در ساعت ۱۳ و ۳۵ دقیقه دیروز (چهارم بهمن‌ماه) ۲۲ هزار و ۴۳۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۹۳۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد،  همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۹۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۲ هزار و ۳۱۵ تومان بود. علاوه به راین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۸۴۸ تومان اعلام شد.

کاهش ۱۷۷ هزارتومانی قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه با کاهش ۱۷۷ هزارتومانی نسبت به‌روز پنجشنبه (دوم بهمن) ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان معامله شد. به گزارش ایرنا، ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه روز چهارم بهمن‌ماه ارزش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک‌میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۴۲۰ هزارتومان رسید. انس جهانی طلا نیز دیروز یک هزار و ۸۵۶ دلار و ۵۰ سنت فروخته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا مؤثر بود. همچنین افزایش قیمت انس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر انس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ریسک‌های بین‌المللی پس از پذیرش شکست دونالد ترامپ و معرفی جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی آینده آمریکا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است. علاوه به راین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

صعود شاخص بورس به کانال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد
شاخص کل در بازار بورس روز شنبه ۳۸ هزار و ۹۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک‌میلیون و ۲۲۲ هزار واحد رسید.به گزارش ایرنا، بر اساس معاملات روز بیش از پنج میلیارد و ۶۱۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۱ هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با هفت هزار و ۲۵۲ واحد افزایش به ۴۴۰ هزار و ۳۸۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۷۴۳ واحد رشد به ۲۸۸ هزار و ۲۱ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۴ هزار و ۵۴۹ واحد و شاخص بازار دوم ۵۳ هزار و ۷۳۵ واحد افزایش داشتند.

وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۳۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۴۴۷ واحد ثابت ماند، همچنین در این بازار دو میلیارد و ۹۴۴ هزار برگه سهم به ارزش ۴۷ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

پیوستن به FATF باعث تسهیل مراودات مالی و تقویت بورس می‌شود
مهدی رباطی، تحلیلگر امور اقتصادی و کارشناس سیاست عمومی در اقتصاد، به ایرنا گفت: در حال حاضر کشور ما مجبور است عمده مبادلات اقتصادی و تجاری خود را به صورت مخفیانه انجام دهد تا به اصطلاح بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. همین موضوع، دلیلی شده است برای مخالفین که ادعا کنند در این شرایط پیوستن ایران به FATF فوایدی برای کشور ندارد یا حتی می‌تواند مانعی برای انجام همین مراودات مخفیانه باشد. درحالی‌که معتقدم این استدلال‌ها بعضاً غلط است و پیوستن ایران به FATF فواید بیشتری برای کشور دارد. این کارشناس اقتصادی با اشاره به هزینه‌های بسیار سنگین قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، گفت: در این شرایط فارغ از مسئله تحریم‌ها، ما نمی‌توانیم هیچ مبادله شفاف و مستقیم تجاری را انجام دهیم و مجبور هستیم این مبادلات را با هزینه‌ها و ریسک‌های بالا طی فرایندی انجام دهیم که در بلندمدت اقتصاد ما را تحت فشار قرار داده و لطمات زیادی وارد می‌سازد. به‌عنوان‌مثال ما در حال حاضر حدود ۸۰ میلیارد دلار تجارت خارجی در قالب صادرات و واردات داریم، که به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تمامی این مبادلات به‌ناچار به صورت مخفیانه انجام می‌شود که حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد هزینه‌های مبادله را برای ما بالا می‌برد، یعنی چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار که رقم سنگینی محسوب می‌شود. در همین شرایط تحریمی برخی بانک‌ها و تجار در برخی کشورها مانند عراق و چین، برای انجام معامله با طرف‌های ایرانی آمادگی داشتند، اما قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF باعث شد که این افراد هم از انجام مبادلات مستقیم با ایران پرهیزکرده و یا کلاً از معامله با ایران منصرف شوند یا به روش‌های غیرمستقیم روی بیاورند. روشی که سود آن متعلق به واسطه‌ها و دلالانی است که در این فرایند مبادلات مخفیانه دخالت می‌کنند. رباطی با تأکید بر این‌که همواره واکنش بازار به تحولات، صحیح‌ترین سیگنال‌ها را در اختیار سیاست‌گذاران اقتصادی می‌دهد، ادامه داد: در همین ایام اخیر مشاهده کرده‌ایم که بازارهای کشور به عنوان عناصر هوشمند اقتصادی، در خصوص مسائل مربوط به FATF چگونه واکنشی داشته‌اند. این پدیده که در زمان انتشار اخبار مثبت درباره پیوستن به FATF، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند و در حالت بالعکس، قیمت‌ها افزایش میابد، یک سیگنال است که فعالان بازار به تحلیلگران اقتصادی و سیاست‌گذاران می‌دهند. بازار با این حرکت هوشمندانه خود می‌گوید تسهیل نقل و انتقال مالی که در اثر پیوستن به FATF ایجاد خواهد شد، منجر به تقویت ریال می‌شود و مطمئناً تصمیم گیران کلان اقتصادی کشور، اگر به این سیگنال‌ها توجه کنند، می‌توانند در انتخاب‌های خود بهتر و دقیق‌تر عمل کنند.