کد خبر : 103444 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۴ - 00:07
گزارش آغاز نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» اشاره: بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران روز جمعه، سوم بهمن‌ماه با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت، جمعی از نمایندگان مجلس و سفیران کشورهای خارجی گشایش یافت. این نمایشگاه هرروز از ساعت ۹ تا ۱۷ دایر است و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه وزیر نفت گفت:‌ بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم‌ شکستیم و داغ این را که صادرات نفت به صفر برسد بر جگر دشمنان‌ گذاشتیم. بیژن نامدار زنگنه گفت: نگران احیای بازارهای ازدست‌رفته نفت ایران نیستیم و در صورت لغو تحریم‌ها، قدرتمندتر از گذشته به بازار نفت بازمی‌گردیم.

ستاره صبح-

چرخش کارخانه‌ها وزندگی مردم
به گزارش شانا، بیژن زنگنه در آیین گشایش رسمی بیست‌وپنج مین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کووید-۱۹ از اسفندماه پارسال، نمی‌توانستیم تولید نفت و گاز و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را متوقف کنیم، زیرا جریان زندگی مردم باید تداوم می‌یافت و اگر گاز، نفت و سوخت تولید نمی‌شد، چرخ‌ کارخانه‌ها وزندگی مردم از حرکت بازمی‌ایستاد. وی بابیان اینکه وزارت نفت در شرایط کرونا، اصل را بر این گذاشت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداکثر دغدغه برای سلامت کارکنان جریان تولید را متوقف نکند، افزود: از اسفندماه پارسال کارگروهی تشکیل شد و دستور عمل‌هایی را دقیق‌تر و مشخص‌تر برای صنعت نفت تدوین و ابلاغ کردیم و بر اجرای آن هم نظارت سختگیرانه داشتیم و واحدهای اچ‌اس‌ئی (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) شرکت‌های تابع مکلف به اجرای آن و نظارت بر اجرای آنها شدند که اثر بسیار مطلوب و موفقی داشت. وزیر نفت ادامه داد: طرح‌های صنعت نفت ۲۰ روز نخست شیوع ویروس کرونا، متوقف کردیم، اما با توجه به اینکه نمی‌شود جریان کار را در کشور متوقف کرد، بنابراین دوباره آنها با همین پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی کار را از سر گرفتند و الحمدالله موفق هم بودند.

شعار نمایشگاه هوشمندانه است
زنگنه با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت برای حمایت از تولید کالاها و خدمات مهندسی موردنیاز صنعت نفت، اظهار کرد: شعار نمایشگاه امسال هوشمندانه است؛ نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی. امسال در آستانه هفتادمین سالروز ملی شدن صنعت نفت هستیم و این ملی شدن جز با تکمیل توانمندی در ارکان اقتدار این صنعت تکمیل نمی‌شود.

تعریف ۲۰۰ موضوع فناورانه 
در بخش بالادستی نفت
وی گفت: امسال در لایحه بودجه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت از منابع داخلی شرکت‌های تابع نفت به منظور کمک به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر، حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال آفرین، تولید بار نخست و کمک‌های بلاعوض و وجوه اداره‌ شده و تسهیلات ارزی پیشنهاد کردیم که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. وزیر نفت افزود: البته شاید این ۸۰۰ میلیارد تومان هفت تا هشت برابر بتواند آثار مالی داشته باشد. وی افزود: بیش از ۲۰۰ موضوع فناورانه از کالا و خدمات در بخش بالادستی نفت برای واگذاری به شرکت‌های دانش تعریف و مشخص‌شده است.

بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه
وزیر نفت با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانشگاه و شتاب‌دهنده‌ها در صنعت نفت گفت: به این منظور، برای استفاده از این ظرفیت در دو طرح مهم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یکی طرح احیای چاه‌های کم بازده است که برای آن ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی‌شده و دیگری بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت که شتاب‌دهنده‌ها در این زمینه هم می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. زنگنه ادامه داد: بر آنیم تا یک محوطه نمایشگاه دائمی برای نفت ایجاد کنیم که به‌طور مرتب و در شاخه‌های موردنیاز صنعت نفت امکان ارتباط مستمر عرضه و تقاضا فراهم باشد.
وی به برنامه تضمین خرید از محل صندوق پژوهش و فناوری نفت هم به عنوان دیگر برنامه برای حمایت از سازندگان ایرانی اشاره کرد و افزود: اتفاق مهم دیگری که افتاده، صدور گواهی کیفیت برای نخستین بار توسط یک مرجع ایرانی تأییدشده از سوی سازمان استاندارد است.

برند سازی و صادرات مهم است
وزیر نفت درباره ساخت ماشین‌های دوار، کمپرسورها، توربین‌ها، الکتروموتورها و پمپ‌ها نیز به سفارش پمپ‌های موردنیاز طرح گوره جاسک به سه پمپ‌سازی ایرانی اشاره کرد و گفت: نخستین پمپ‌های ساخته‌شده از سوی این شرکت‌ها تا پایان سال‌تحویل طرح می‌شود. وزیر نفت با اشاره به کمبود جدی منابع برای سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به تأخیر افتاد، اما سعی کردیم با جذب منابع از بازار سرمایه حرکت خود را ادامه دهیم و ظرفیت‌های شرکت را حفظ کنیم. زنگنه تصریح کرد: دشمنان ما دنبال این بودند ما را نابود کنند که ما بمیریم و صادرات ما به صفر برسد، اما نه‌تنها صادرات نفت ما به صفر نرسید، بلکه با فداکاری همکارانمان بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم ثبت کردیم و داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند بر جگرشان گذاشتیم.

ما زنده‌ایم و با امید بیشتر
وی بابیان اینکه اکنون در موقعیتی نیستم که بگویم به چه عددهایی رسیدیم، یادآور شد: ترامپ و پمپئو مردند و خودشان و افکار جنایت‌کارانه‌شان به زباله‌دان تاریخ پیوست، اما ما زنده‌ایم و با امید بیشتر برای ساختن کشور تلاش خواهیم کرد. وزیر نفت در پایان خواستار صرفه‌جویی در مصرف گاز شد و گفت: بالاترین رقم‌های افزایش تولید گاز را در این سال‌ها داشته‌ایم؛ تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده و تولید روزانه گاز خام کشور از مرز هزار میلیون مترمکعب گذشته، اما رشد مصرف بیش از این‌ها بوده است و به همین دلیل، مصارف صنایع را محدود کرده‌ایم.

صادرات نفت ایران به‌شدت افزایش‌یافته است
بیژن زنگنه در حاشیه آیین گشایش بیست‌وپنج مین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها اظهار کرد: من نگران بازارهای ازدست‌رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. وی تأکید کرد: در صورت لغو تحریم‌ها قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید. وزیر نفت درباره سخنان اخیر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران در مدت اخیر افزایش‌یافته است، گفت: به‌شدت. زنگنه افزود: اگر صنعت نفت زنده نبود، شرکت‌ها در این نمایشگاه نمی‌توانستند کاری انجام دهند؛ وقتی شرکت‌های گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کنند، یعنی زنده هستند و برای کالاها و خدمات تقاضا می‌دهند، بنابراین این شرکت‌ها زنده هستند و البته تقاضا بیشتری برای کاردارند که ما هم قبول داریم. وی ادامه داد: صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است و این روند به منابع سرمایه‌ای نیاز دارد و همه باید در سطح نظام تلاش کنیم منابع موردنیاز را تأمین کنیم و از همه این ظرفیت عظیم مبارک که در کشور ایجادشده و یکی از ثروت‌های بزرگ کشور هست، صیانت کنیم و بتوانیم طرح‌های خود را با اتکا به تجهیزات، کالاها و مهندسی ایرانی پیش ببریم.

خودکفایی ۷۰ درصدی در ساخت پالایشگاه‌های گاز و پتروشیمی
زنگنه ادامه داد: البته ما هنوز در بخش‌هایی ازجمله لوله‌های بدون درز و ماشین‌های دوار نیازمند کار بیشتری هستیم؛ نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد در ساخت پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی خودکفا شده‌ایم و تجهیزات دوار هم باید تلاش شود در ایران ساخته شود. زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان هم گفت: ما به زاهدان گازرسانی کردیم و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ شهر زابل هم به شبکه وصل می‌شود، اما به دلیل اولویت‌بخشی به طرح گوره - جاسک به عنوان ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله تاریخ ایران در تأمین خط لوله‌های خط ایرانشهر - چابهار کمی تأخیر شد، اما گازرسانی داخل شهرها و شبکه‌ها در جریان است.

نگران احیای بازارهای 
ازدست‌رفته نیستم
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو تحریم‌ها و اینکه چه اقدام‌هایی برای دستیابی به توان حداکثری تولید انجام‌شده است و چند ماه زمان می‌برد که به تولید حداکثری برسیم، گفت: ما بر اساس احتمال‌ها برنامه‌ریزی و کار می‌کنیم، اما اعلان عمومی نمی‌کنیم، زیرا تحریم‌ها هنوز برداشته نشده است، با این حال نگران احیای بازارهای ازدست‌رفته نیستم.
زنگنه ادامه داد: من فکر می‌کنم، اگر تحریم‌ها برداشته شود، بازار به سراغ ما می‌آید، زیرا خریداران نفت همیشه دنبال تنوع در فروشندگان هستند، بازار خیلی بزرگ است، اما ما در این سه سال در بازاریابی و انتقال پول و دریافت پول، قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته شدیم و در صورت رفع تحریم‌ها باقدرت وارد بازار می‌شویم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید حداکثری می‌رسیم.

آمار نمی‌دهم، جنگ هنوز 
تمام نشده است
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره آمار صادرات نفت گفت: اکنون نمی‌توانم آمار بدهم، زیرا جنگ تمام نشده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی وی از روی کار آمدن بایدن گفت: من پیشگو نیستم، ولی بستگی به آنها دارد و مقام‌های سیاسی ما پیام‌ها را به‌روشنی و صراحت گفته‌اند. وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تهاتر نفت درازای واکسن گفت: من چنین مذاکره‌ای انجام نداده‌ام.

تحریم مانع فعال شدن 
توافق با آذربایجان
زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های وزارت نفت برای همکاری با کشورهای حوزه خزر و توافق با آذربایجان گفت: ما با آذربایجان توافق‌ها و پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و توافق‌های روشنی انجام‌شده که تحریم‌ها آن را دچار اشکال کرده است و اگر برداشته شود، فعال می‌شود و منافع دو کشور را تأمین می‌کند. وی ادامه داد: اکنون می‌بینید که در شرایط تحریم درحالی‌که پول زیادی نداشتیم و در سه سال اخیر سرمایه‌گذاری صنعت نفت ۱۴ میلیارد دلار کاهش یافت، پروژه‌ها اجرایی شدند و ما هنوز زنده‌ایم و رشد کردیم؛ با مشاهده غرفه‌های نمایشگاه هم متوجه می‌شوید که در حال انقباض و از بین رفتن نیستند و این مایه افتخار است.

اگر مردم صرفه‌جویی کنند 
مشکلی نیست
وزیر نفت با اشاره به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور و تأکید بر صرفه‌جویی، گفت: هم‌اکنون گاز طبیعی با فشار بالایی که به وزارت نفت آمد تأمین می‌شود و جز در مقطع کوتاهی و در یک شب، باقی گازرسانی به نیروگاه‌ها اداره شد و از حالا هم اگر مردم صرفه‌جویی کنند مشکلی نیست.زنگنه یادآور شد: مسئله این بود که مصرف مردم غیرقابل‌پیش‌بینی بود و فقط در استان تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف داشتیم و این رقم بسیار بالایی است. اگر قرار باشد سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب به مصرف اضافه شود باید از کجا تأمین کنیم؟ مگر می‌توان سالانه ۳۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد، بدون اینکه تولید ملی بالا برود؟