کد خبر : 103405 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - 23:59
هشدار به مسئولان جان در تله آلودگی هوا اشاره: مردم تهران و کلان‌شهرها به ویژه اصفهان، اهواز، کرج و ... هفته گذشته را در اوج آلودگی هوا گذراندند تا آنجا که شاخص کنترل کیفیت هوا از عدد 150 که شاخص ناسالم هوا برای همه افراد است هم گذشت و به عدد 200 و بالاتر از آن‌که برای سلامت شهروندان بسیار خطرناک است رسید. در این شرایط برخی مناطق شهرها حتی از وضعیت قرمز عبور کردند و در وضعیت هشدار بنفش قرار گرفتند. صاحبان صنایع و نیروگاه‌ها انگشت اتهام را به سوی تردد خودروها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده نشانه رفته‌اند و برخی دیگر سوخت کارخانه‌ها را متهم اصلی آلودگی هوا می‌دانند. در این میان جان مردم است که در تله آلودگی هوا افتاده و بنا بر اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته روزانه 11 نفر و سالانه 40 هزار نفربر اثر آلودگی هوا فوت‌شده‌اند. در این شرایط بحرانی 18 دستگاه متولی آلودگی هوا پاسخگو نیستند و اقدام اساسی در کنترل آلودگی هوا هم انجام نداده‌اند. این در حالی است که هر سال کارشناسان بر ضرورت برقی شدن وسایل حمل‌ونقل عمومی تأکید کرده، اما به دلیل تحریم، مشکلات بانکی کشور با دنیا، نبود بودجه کافی و ناکارآمدی مدیران نه ماشین‌ها برقی شدند، نه حتی پالایه مناسب بر روی خودروهای فرسوده نصب شد همچنین نظارت مناسب بر کنترل سوخت کارخانه‌ها نیز انجام نمی‌شود. متخصصان سلامت هشدار داده‌اند که آلودگی هوا 10 تا 15 سال از عمر انسان می‌کاهد.

ستاره صبح-

رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که پلیس با تمام توان در بحث مقابله با آلودگی هوا در تهران پای کار آمده است. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از اقدامات پلیس توجه به سلامت مردم است. این توجه در موضوعات مختلفی نظیر محدودیت‌های کرونا، بحث دارو و ... وجود دارد و آلودگی هوا نیز یکی از این موارد است. وی بابیان اینکه پلیس با تمام توان در ایام آلودگی هوای تهرآن‌که به نظر می‌رسد متأسفانه امسال نسبت به سال قبل بیشتر هم شده پای کار آمده است، گفت: در این زمینه ما همکاری خوبی با ستاد معاینه فنی، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، تاکسیرانی و ... داریم و وظایف و اقدامات قانونی خود را نیز انجام می‌دهیم. فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اینکه آیا پلیس برخوردی هم با صنایع آلاینده و فعالیت‌های منجر به افزایش آلودگی هوا داشته یا خیر اظهار کرد: در مورد به ما چیزی ابلاغ نشده است که بخواهیم با آن برخورد کنیم، اما اگر لازم باشد و از ما بخواهند، پلیس به عنوان ضابط دستگاه قضایی آن را اجرا خواهد کرد و این آمادگی وجود دارد.

۱۷ هزار تاکسی فرسوده پایتخت 
در صف وام نوسازی
سید علی محتشمی پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران
در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تسهیلات بانکی نوسازی به مالکین تاکسی‌های فرسوده شهر تهران گفت: آورده مالی موردنیاز برای نوسازی تاکسی فرسوده به سمند پایه گازسوز ۱۱۸ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۰۴ میلیون تومان است، موضوعی که از ابتدای آبان ماه سال جاری با آخرین افزایش قیمت اعلامی از سوی ایران‌خودرو، موجب کاهش شدید توان مالی مالکین تاکسی‌های فرسوده برای نوسازی تاکسی شد. محتشمی پور در مورد برنامه‌های شهرداری تهران برای کمک به نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: در حال حاضر آنچه پیش روداریم ثبت‌نام بیش از ۱۷ هزار نفر از مالکین تاکسی‌های فرسوده برای نوسازی است که از نیمه دوم سال ۹۸ تاکنون در سامانه نوسازی ثبت‌شده است و تمامی تاکسی‌های مربوطه از مدل ۸۸ به پایین بوده که به دلیل انباشتگی درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی متقاضیان، ثبت‌نام‌های انجام‌شده به تدریج در صف تخصیص و پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرند. محتشمی پور با تأکید بر اینکه تمامی ابعاد نوسازی ناوگان تاکسی فرسوده به صورت روزانه در سازمان تاکسیرانی شهر تهران مورد کنترل و ارزیابی قرار می‌گیرد، افزود: در همین راستا پس از ارائه تحلیل از وضعیت درآمدی تاکسیرانان، روند ثبت‌نام‌ها و تقاضاهای واصله از سوی تاکسیرانان به سازمان، افزایش سقف تسهیلات نوسازی از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان با موافقت معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به صندوق کارآفرینی امید ابلاغ شد که طی ماه اخیر پرداخت ۴۰۰ فقره وام ۷۰ میلیون تومانی محقق شد که به امید خدا این روند تا پایان سال با شتاب روزافزون ادامه خواهد یافت.

آلودگی هواده سال از عمر متوسط انسان کم می‌کند
به گزارش شفقنا، یک فوق تخصص قلب درباره تأثیرات مخرب آلودگی هوا بر شریان‌های قلبی می‌گوید: وقتی آلودگی هوا ایجاد می‌شود در مورد بیماران قلبی هم اثرات درازمدت و هم اثرات کوتاه مدت دیده می‌شود، یعنی آلودگی هوا با مشکلات تنفسی موجب می‌شود کار قلب بیشتر شود و مرگ‌ومیر بالا می‌رود. باید برای آلودگی هوا فکری اساسی کرد در شهرهای بزرگی مثل شهر تهران باید فکر کرد و راه آن معلوم است باید بیشتر ماشین‌هایی که در تهران رفت‌وآمد می‌کنند برقی شوند.

افزایش بیماری‌های قلبی 
در آلودگی هوا
دکتر امیر سامی، در گفت‌وگو با شفقنا گفت: آلودگی هوا باعث بیماری‌های قلبی می‌شود و این مطالعه اثبات‌شده است. علت این است که ذرات آلودگی در هوا ریز هستند و از طریق تنفس وارد برونش و نایژه‌های هوایی می‌شوند و از آنها می‌گذرند و وارد عروق بدن می‌شوند و داخل شریان‌های بدن و شریان چه ها می‌شوند و مثل سوزن‌هایی ریز از داخل دیواره رگ‌ها رد می‌شوند و موجب آسیب دیدن رگ‌ها می‌شوند و موجب بیماری تصلب شریان و تنگی شر این می‌شوند. در شهرهای بزرگ کشورهایی چون آلمان و سوئد که واحدهای مخصوص بهداشت و آلودگی هوا وجود دارد، حتی دیده‌اند افرادی که در کنار خیابان‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند و در مسیر پرتردد زندگی می‌کنند نسبت به کسانی که در خیابان‌های کم تردد زندگی می‌کنند بیماری‌های قلبی بیشتری دارند. به خصوص آز پست لنت ترمز ماشین‌ها وقتی روی هوا پخش می‌شود موجب بیماری قلبی خواهد شد. دومین نکته‌ای که باید بدانیم این است که در ایران بیش‌ترین مرگ‌ومیر در حالت عادی در ماه‌های دی و بهمن و اسفند است و در تابستان در تیر و مرداد است یعنی در تهران در پیک گرما و سرما بیش‌ترین مرگ‌ومیر قلبی و عروقی راداریم. این به دلیل سکته‌های قلبی و آریتمی های قلبی است. در زمستان باعث اسپاسم شر این قلبی می‌شود و در تابستان چون قلب باید کار بیشتری بکند موجب آنژین ناپیادار و پاره شدن پلاک‌های تصلب شر این می‌شود.

ماشین‌های تهران را برقی کنید
وی افزود: اثراتی که سرما و آلودگی هوا با مشکلات تنفسی موجب می‌شود کار قلب بیشتر شود و مرگ‌ومیر بالا می‌رود. در شهرهای بزرگ مثل تهران باید بیشتر ماشین‌هایی که در تهران رفت‌وآمد می‌کنند برقی شوند. سه و نیم میلیون موتورسیکلت باید برقی شوند. باید آب و مایعات و مواد آنتی اکسیدان‌ که در سبزی‌ها و میوه‌ها بیشتر است را در برنامه تغذیه بگنجانید. باید در طول سال مسئولین شهر ازجمله شورای شهر و شهرداری و مجلس اقداماتی اساسی در خصوص رفع آلودگی از شهرها انجام بدهند. در دنیا ماشین‌های بنزینی به ماشین‌های هیبریدی و برقی تبدیل‌شده است. چند درصد از ماشین‌ها و موتورسیکلت‌های تهران هیبریدی شده است؟ دلیل بالا بودن سرطان‌ها در شهرهای بزرگ به آلودگی مزمن و به فلزات سنگین و سرطان‌زا برمی‌گردد که وارد بدن ما می‌شود. ازاین‌رو بیماری‌های سرطان و قلبی و عروقی زیاد است.

اثر درازمدت آلودگی هوا 
بر سلامت افراد
دکتر سامی در خصوص اینکه آیا افراد سالم هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند گفت: آلودگی هوا بر افراد سالم دو جور تأثیر دارد؛ تأثیر مزمن به‌طور مثال بچه‌ای در شهر بزرگ می‌شود و می‌بینیم در چهل‌سالگی به‌یک‌باره سکته کرد، یا اینکه بیماری قلبی پیدا می‌کند. چون چهل سال این هوا را تنفس کرده است و مواد سمی دائم وارد بدن او شده‌اند و اثر خود را بر ریه و دستگاه قلبی و عروقی این فرد گذاشته‌اند و به صورت سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و ریوی دیده خواهند شد. مسئله بعدی این است که وقتی آلودگی شدید می‌شود در این روزها افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی دارند وضعیت تشدید شده‌ای دارند و شاید سکته کنند و یا آنژین ناپایدار داشته باشد.این فوق تخصص قلب در مورد اینکه آیا آلودگی هوا از عمر متوسط افراد کم می‌کند؟ اظهار داشت: حدود ده تا پانزده سال کم می‌شود. اگر افراد در طول عمر خود با هوای پاک زندگی کنند زندگی سالم‌تر و بهتری خواهند داشت. در شهرها علت بیماری قلبی یکی کم‌تحرکی و چاقی و مصرف غذای فوری و سیگار و آلودگی هوا است.