کد خبر : 103384 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - 00:03
ستاره صبح در گفت‌وگو با دو اقتصاددان، چشم‌انداز آینده اقتصاد ایران را بررسی کرد ترک حباب قیمت‌ها اشاره: نرخ ارزهای خارجی به‌خصوص دلار در ایران ازآنجایی اهمیت دارد که افزایش و کاهش نرخ آن‌ها بر قیمت سایر بازارها مانند بورس، طلا، خودرو، مسکن، مواد اولیه، اقلام خوراکی، لوازم‌خانگی و بسیاری از مبادلات تأثیرگذار است. گزارش میدانی خبرنگاران ما نشان می‌دهد که در روزهای گذشته قیمت خودرو، موبایل، سکه، مسکن و دیگرکالاها متأثر از فضای جهانی و کاهش تهدیدها علیه ایران روند نزولی پیداکرده و حباب قیمت‌ها ترک‌خورده است. زیرا طی روزهای گذشته دلار به کمترین قیمت دو ماه اخیر رسید و به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشت. این رقم، پس از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و ساخت واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشورها که منجر به عادی‌شدن فعالیت‌های اقتصادی شده، کمترین نرخ در دوماه گذشته بوده است. کارشناسان معتقدند تنش سیاسی در آمریکا و یورش چهارشنبه گذشته به قلب قانون‌گذاری ایالات‌متحده توسط هواداران ترامپ که به‌زودی از کاخ سفید خواهدرفت، منجر به کاهش ارزش دلار در سراسر جهان ازجمله ایران شده است که این فرایند می‌تواند خبری خوش برای بازارهای کسب‌وکار و بازار سرمایه و ایرانیانی که در سال‌های گذشته قدرت خریدشان پایین‌آمده، باشد. دراین‌ارتباط عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از بهبود وضعیت بازار ارز تحت‌تأثیر افزایش صادرات و توافق‌ها برای آزادسازی برخی منابع بلوکه‌شده خبر داد. پرسش این است که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، روند قیمت ارز چه سمت‌وسویی خواهدداشت و متأثر از آن، قیمت کالاها و خدمات چگونه خواهد بود؟ دراین‌ارتباط ستاره صبح در گفت‌وگو با دو اقتصاددان، چشم‌انداز بازار ارز در آینده را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

دکتر سیدکمال طیبی، اقتصاددان با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز، در گفت‌وگو با ستاره صبح گفت: «بازارهای کشور، به‌ویژه بازار ارز در روزهای اخیر به‌شدت تحت تأثیر تنش‌های سیاسی قرار داشته‌اند. این تنش‌ها به‌علاوه شدت گرفتن تحریم‌ها یا مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا التهاباتی را در بازار ارز شدت بخشید. در حال حاضر با اعلام خبر تولید واکسن به نظر می‌رسد امید به بازارها برگشته است؛ ضمن آن‌که التهابی که به دلیل فشار حداکثری علیه ایران تا پیش از انتخابات آمریکا وجود داشت، تعدیل‌شده و حباب‌هایی که دربازارها شکل گرفت، در حال شکسته شدن است. اتفاقاتی که در کنگره آمریکا نیز رخ داد، نمایانگر این بود که طرفداران ترامپ هم نتوانستند کاری کنند و عملاً شکست خوردند. بنابراین با کاهش تنش‌ها در آمریکا، در آینده به‌تدریج آرامش نسبی به اقتصاد جهانی بازخواهد گشت، عرضه طلا بیشتر می‌شود و التهاب در بازارهای مختلف برای تقویت ارزش دلار به وجود نخواهد آمد؛ این موضوع در اقتصاد ایران هم بی‌تأثیر نیست.»

پیش‌بینی نوسان دلار
وی با اشاره به شرایط دنیای پساکرونا و آغاز ریاست‌جمهوری بایدن خاطرنشان کرد: «در آینده قابل‌انتظار است که سرمایه خارجی به کشور جذب شود و انگیزه‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند. صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور هم نشان می‌دهد که کشور به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. از طرفی قیمت‌ها در بازار نفت به دلیل کاهش تولید یک‌میلیون بشکه‌ای نفت عربستان افزایش پیدا کرد. مجموع این عوامل در شکستن حباب‌های بازارهای دارایی و به‌خصوص بازار سکه و ارز بدون تأثیر نخواهد بود. همچنین چشم‌انداز مثبتی مبنی برافزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ما وجود دارد. به‌همین‌دلیل اکنون دامنه نوسانات ارز کمی هموارتر شده و ضرب‌آهنگ تغییراتی که در قیمت‌ها اتفاق می‌افتد به‌صورت ملایم است.» طیبی با پیش‌بینی این‌که در بازه یک‌ماهه پیش‌رو، روند ملایم کاهشی را در نرخ ارز بین دامنه ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در پیش خواهیم داشت، افزود: «فراموش نکنیم که تورم همچنان در اقتصاد ما وجود دارد و پیش‌بینی هم این است که تورم تا شش ماه آینده، ۳۰ درصد باشد. ازآنجاکه تورم یک متغیر درون‌زاست، به رشد اقتصادی وابسته است و رشد اقتصادی هم به سرمایه‌گذاری بستگی دارد. اثر بازدهی سرمایه‌گذاری نیز بلندمدت است؛ بنابراین با توجه به چشم‌انداز تورم پیش رو و شرایط نامناسب رشد اقتصادی، در کوتاه و میان‌مدت شاهد ثبات قیمت دلار خواهیم بود و محتمل است که دلار در کانال ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

اقتصاد و سیاست
همچنین دکتر حسین محمودی، اقتصاددان نیز با اشاره به درهم‌آمیختگی شدید اقتصاد باسیاست، به خبرنگار ستاره صبح گفت: «در حوزه سیاسی انتخاب جو بایدن در آمریکا، به دلیل کاهش انتظارات تورمی و کاهش چالش‌های سیاسی جلوی رشد قیمت ارز را گرفت و باعث کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت دلار شد. در حوزه اقتصادی نیز عدم برگشت مناسب ارزهای صادراتی و کاهش صادرات غیرنفتی و نفتی به جهت تحریم‌ها و همچنین کاهش ارزآوری به جهت انتشار ویروس کرونا هم در التهابات اخیر تأثیر زیادی داشته است. درصورت عدم بروز تنش در روزهای باقی‌مانده تا پایان ریاست جمهوری ترامپ، با تحویل کلید کاخ سفید توسط بایدن احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در قیمت ارز نیز وجود دارد و کاهش بیشتر قیمت ارز می‌تواند در برگشت عملی آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها صورت گیرد. البته کاهش ابتلا به ویروس کرونا و همچنین تزریق گسترده واکسن مربوطه نیز می‌تواند به رشد درآمدهای غیرنفتی منجر شده و نیاز واقعی بازار به ارز را تأمین کند.»