کد خبر : 103374 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - 00:02
ستاره صبح بررسی می‌کند نزول قیمت‌ها اشاره: کاهش قیمت دلار که از ابتدای هفته آغاز شد بر سایر بازارها نیز تاثیر گذاشت و قیمت‌ها در بازار طلا و سکه،‌ مسکن، خودرو،‌ تلفن همراه و ... را تحت تاثیر قرارداد. به‌گونه‌ای که قیمت‌ها روند نزولی پیداکرده‌اند. قیمت دلار از ابتدای سال جاری تا ۳۲ هزار تومان هم پیش رفت و باعث شد تا قیمت‌ دیگر کالاها نیز افزایش یابد. همچنین قیمت سکه تمام بهار آزادی در ماه مهر تا کانال ۱۶ میلیون تومان افزایش‌یافته بود. به عقیده کارشناسان علت کاهش قیمت‌ها باخبر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رفتن ترامپ و همچنین ساخت واکسن کرونا ارتباط دارد. تجربه نشان داده که وقتی قیمت دلار پایین می‌آید به‌تبع آن قیمت طلا و دیگر کالاها کاهش می‌یابد. چنانچه روند کاهشی قیمت دلار و سکه ادامه پیدا کند به‌تدریج قیمت‌ها به تعادل خواهد رسید. قیمت‌های موجود در بازارها کاذب هستند و تحت تاثیر فضای روانی ایجادشده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده چنانچه امریکا به برجام بازگردد، امکان فروش نفت ایران ممکن و پول‌های بلوکه ایران آزاد شود در آن صورت قیمت‌ها به تعادل خواهند رسید. روز گذشته تنها بازار بورس در مسیر صعود قرار گرفت.

ستاره صبح-

بورس نهاد ایجاد و حفظ تعادل در اقتصاد
حسن روحانی در یک‌صد و نود و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی تفصیلی و همه‌جانبه کارشناسان خبره دولت در خصوص الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه بر اساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم‌شده است. رئیس‌جمهور افزود: دولت همواره از نظرات مشورتی کارشناسان و فعالان اقتصادی استقبال کرده و همچنین پذیرای دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اصلاحی نمایندگان محترم در مجلس بوده اما دگرگون کردن شاکله و ساختار بودجه، مطمئناً غیرقابل‌قبول است. در ادامه این جلسه رئیس سازمان بورس گزارشی از وضعیت بازار سرمایه ارائه کرد و رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بازار بورس یک‌نهاد اصلی در ایجاد و حفظ تعادل در اقتصاد کشور است، اظهار داشت: بورس بستر معاملاتی شفاف است و دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار بورس بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده‌مندی و رعایت قانون در آن می‌داند.  روحانی بابیان اینکه بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد، تأکید کرد: سیاست‌گذاری‌های آن نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود. رئیس‌جمهور افزود: رسالت بورس، کشف قیمت واقعی محصولات بوده و سیاست اصولی دولت این است که قیمت‌گذاری کالاها بر اساس مکانیزه عرضه و تقاضا و قواعد بازار رقابتی صورت گیرد که این مسئله درنهایت به نفع بازار، تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی است. رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای کنترل و مقابله با افزایش بی‌دلیل قیمت‌ برخی کالاها، تصریح کرد: دولت همواره بر اساس سیاست‌های اصلی خود مبنی بر تقویت بازار سرمایه با محوریت بورس، تلاش دارد با تسهیل فعالیت‌ها و کاهش محدودیت‌ها و اعتماد به شرکت‌های باسابقه و خوش‌نام و مؤثر که باثبات رویه و با رعایت مقررات عمل کرده‌اند و همواره موجب رونق بازارهای داخلی و خارجی بوده‌اند، زمینه افزایش فعالیت و خریدوفروش در بورس کالا را فراهم کند.

دلار ۵۰ تومان ارزان شد
هر دلار دیروز در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به‌روز معاملاتی شنبه ۵۰ تومان ارزان‌تر است. به گزارش ایرنا، نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه دیروز (یکشنبه) ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش یک هزار و ۱۸۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۰ هزار و ۳۷۰ تومان رسید.
دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۴۷۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۹۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۶۳۸ تومان بود.
علاوه بر این نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۳۶۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۶۵۵ تومان اعلام شد.

بازگشت بورس به مدار صعودی
شاخص کل در بازار بورس روز یکشنبه ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید. به گزارش ایرنا، در معاملات دیروز بیش از ۱۰ میلیارد و ۱۲۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۰ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۸۴۳ واحد افزایش به ۴۶۶ هزار و ۶۵۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۴۷۸ واحد رشد به ۳۰۵ هزار و ۴۰۲ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۹ هزار و ۳۳۹ واحد و شاخص بازار دوم ۲۷ هزار و ۷۵۸ واحد افزایش داشتند.
شاخص فرابورس نیز حدود ۲۲۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۷۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۸۲۹ هزار برگه سهم به ارزش ۵۲ هزار و ۹۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

عقب‌نشینی سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان
در ابتدای روز گذشته قیمت سکه با افزایش قیمت مواجه شد اما در ادامه به ثبات رسید. تا آنجا که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۷۷۵ هزار تومان رسید. این ثبات قیمت در حالی اتفاق افتاده که به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر حباب سکه با توجه به قیمت‌های فعلی دلار و انس جهانی به حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیداکرده است. این در شرایطی است که حباب سکه در مهرماه سال جاری به حدود ۲ میلیون تومان نیز رسیده بود.

کاهش نرخ خودرو در بازار
آخرین آمارهای ارائه‌شده از نرخ خودرو، نشان‌دهنده کاهش پنج‌تا ۲۰ میلیونی تومانی قیمت‌ها در بازار است که روند نزولی در خریدوفروش‌ها در ادامه کاهش قیمت دلار رخ‌داده است. اکنون قیمت پراید ۱۳۱ در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۴۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۰۹ میلیون و پژو ۴۰۵ ۱۷۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. همچنین، سمند آل ایکس ۱۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی ۲۷۵ میلیون و پژو ۲۰۷ اتو مات ۳۹۵ میلیون تومان، سراتو ۷۹۰ میلیون تومان و جک اس فایو ۶۶۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

کاهش قیمت‌ تلفن همراه
قیمت تلفن همراه در چند روز گذشته به دلیل کاهش قیمت دلار در مسیر نزولی قرار گرفت و قیمت‌ها به پایین‌ترین حد در ۶ ماه اخیر رسید. بررسی بازار تلفن همراه نشان می‌دهد که بیشترین افت قیمت مربوط به آیفون پرو مکس ۲۵۶ است که باقیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شد، اما اکنون قیمت آن به ۴۳ میلیون تومان رسیده است. بر اساس قیمت‌ها ارائه‌شده از سوی رئیس گروه ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، گوشی آیفون ۱۲ با حافظه ۲۵۶ نسبت به یک ماه بین ۴ تا ۶ میلیون تومان کاهش پیداکرده است. همچنین نرخ گوشی نوت هشت ۱۲۸ شیائومی که حدود یک ماه قبل در بازار هفت میلیون تومان بود، از دوشنبه گذشته باقیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. شیائومی مدل نوت ۹ پرو که باقیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، به قیمت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. شیائومی پوکو x۳ که باقیمت ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسید الآن باقیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.