کد خبر : 103373 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - 00:14
در هفته گذشته صورت گرفت آژیر آلودگی هوا به صدا در آمد اشاره: آلودگی هوا توسط سامانه کنترل کیفیت هوا سنجیده می‌شود و بر اساس عددی که به دست می‌آید وضعیت هوای شهرها مشخص می‌شود. دراین‌ارتباط رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد که در برخی مناطق تهران و کلان‌شهرهای قزوین، اصفهان و اراک شاخص آلودگی هوا از عدد 400 که وضعیت بسیار خطرناک را نشان می‌دهد نیز عبور کرده است. آلودگی هوا باعث شده تا تعداد ورودی به بیمارستان‌ها در بخش بیماری‌های تنفسی در طول هفته گذشته 15 درصد افزایش‌یافته است. بر اساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران خودروهای دیزلی شامل اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها حدود ۳۵ درصد در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون سهم دارد. بر اساس بررسی‌ها آلودگی سوخت مازوت از کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها 37 درصد عامل ایجاد آلودگی هوا هستند. خبر خوش اینکه معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته گفت: یک میلیارد دلار از محل منابع خارجی در اختیار شهرداری تهران برای توسعه حمل‌ونقل عمومی قرارگرفته است. پرسش این است که چه زمانی اتوبوس نو یا برقی بدون آلاینده وارد کشور خواهد شد؟ آیا عزم لازم برای توقف اتومبیل‌های فرسوده و موتورسیکلت‌های فرسوده که تعداد آن‌ها 11 میلیون است وجود دارد یا خیر؟

ستاره صبح-

یک میلیارد دلار برای واردات اتوبوس
معاون اول رئیس‌جمهوری بابیان این‌که شرایط برای واردات اتوبوس فراهم‌شده است، گفت: یک میلیارد دلار از محل منابع خارجی در اختیار شهرداری تهران برای توسعه حمل‌ونقل عمومی قرارگرفته است.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری با اشاره اینکه امسال نیز اوراق مشارکت موردنیاز شهرداری تهران را برای اجرای طرح‌های عمرانی طبق تعهدات قانونی در اختیار این نهاد قرار دهیم، گفت: متأسفانه به دلیل تحریم‌ها، فشار اقتصادی به بودجه کشور و شهرداری‌ها وارد شد و از طرف دیگر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی درآمد دولت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نظیر عوارض ناشی از واردات کالاها کاهش‌یافته است بااین‌وجود دولت در اولین سالی که تحریم‌ها برداشته شد ۲ میلیارد دلار از محل منابع چین به مترو کلان‌شهرها اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن متعلق به شهرداری تهران بود. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌ریزی برای خرید و ساخت بیش از ۹۵۰ واگن مترو گفت: وضعیت تراکم مردم در مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری وضعیت مناسبی نیست. وی افزود: خوشبختانه با تصویب ستاد کرونا مقرر شد که برای واردات اتوبوس ساخته و نیمه ساخته به کشور اقدامات لازم انجام شود.

 ورود تهران به وضعیت بسیار خطرناک
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص آلودگی هوای تهران و برخی کلان‌شهرها در وضعیت ناسالم برای همه است اما در روزهای گذشته در برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی به مرز بالای ۲۰۰ و حتی ۴۰۰ یعنی وضعیت بسیار خطرناک هم رسیده‌ایم.عباس شاهسونی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون شاخص آلودگی هوا در شهر تهران در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌هاست (شاخص بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰). ۱۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران شاخص بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ و ناسالم برای همه مردم را نشان می‌دهد. بالاترین و بدترین شاخص در شهرری و در ایستگاه پارک سلامت منطقه ۱۷ است که شاخص ۱۷۸ را نشان می‌دهد و در مقایسه با سال گذشته تعداد روزهای با شاخص ناسالم برای همه مردم و ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: متأسفانه در برخی روزها و ساعت‌ها شاخص آلودگی هوای شهر تهران در برخی ایستگاه‌ها به بالای ۲۰۰ یعنی شاخص بسیار ناسالم می‌رسد به‌عنوان‌مثال دیشب در ایستگاه میدان امام خمینی (ره) شاخص آلودگی هوا به عدد ۲۱۰ رسید و درواقع از رنگ قرمز هم عبور کرده و به رنگ بنفش رسیده است.

ادامه آلودگی هوا تا سه‌شنبه
شاهسونی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این وضعیت غلطت آلاینده‌ها و پایداری هوا تا سه‌شنبه این هفته ادامه دارد و میزان غلطت و آلایندگی هوا افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط توصیه اکید وزارت بهداشت این است که مردم به‌خصوص کودکان، زنان باردار، سالمندان، افرادی که بیماری تنفسی یا قلبی - عروقی دارند، افراد مبتلابه دیابت به‌هیچ‌وجه در فضای باز حضور پیدا نکنند و سایر افراد هم حضورشان را در فضای باز تا حد امکان به حداقل برسانند. حتی در این شرایط ورزش در فضای باز را انجام دهند زیرا در این وضعیت آلودگی اثرات منفی آن بیشتر است و به‌جای اینکه به‌سلامت آن‌ها کمک کند برای سلامت آن‌ها خطرناک است.

آلودگی هوا علائم کرونا را در مبتلایان تشدید می‌کند
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط کرونا و آلودگی هوا گفت: مطالعاتی که در دنیا انجام‌شده است، نشان می‌دهد که آلودگی هوا باعث تشدید علائم بیماری کوهید ۱۹ در بین مبتلایان می‌شود و چون ریه را درگیر می‌کند حتی می‌تواند باعث مرگ این بیماران شود.وی درباره تأثیر آلودگی هوا در آمار مبتلایان به کرونا گفت: معمولاً اثر آلودگی هوابر بیماری‌ها دو هفته و حتی بیشتر بعد از شروع آلودگی خود را نشان می‌دهد. برای آلودگی هوا ماسک‌های N۹۵ بهتر است اما چون این ماسک‌ها در دسترس مردم نیست همین ماسک‌های سه لایه پزشکی هم تا حدی کمک‌کننده است.

 تأثیر مازوت بر آلودگی هوا
شاهسونی درباره نوع آلاینده‌های هوا در شهر تهران و تأثیر سوخت مازوت گفت: عمده آلودگی تهران به علت منابع ثابت آلاینده یعنی کارخانه‌ها و صنایع اطراف تهران است. سوختی که در صنایع اطراف تهران و برخی شهرهای بزرگ مصرف می‌شود، مشکلاتی دارد. نسبت به سال‌های قبل میزان ترافیک و تردد با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر شده است.

شاخص بحرانی آلودگی هوا
شاهسونی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره میزان شاخص آلودگی در آبیک قزوین که در سایت آلودگی هوا شاخص ۵۰۰ (وضعیت فوق بحرانی) را نشان می‌داد گفت: بله متأسفانه در برخی ساعت‌ها در برخی ایستگاه‌ها چنین شاخص‌های بسیار خطرناکی هم داریم، به‌عنوان‌مثال در شهر تهران در هفته گذشته دریکی از ایستگاه‌ها، شاخص آلودگی بالای ۴۰۰ را نشان می‌داد. این وضعیت بحرانی است که در برخی ساعت‌ها تشخیص آن نیاز به دستگاه هم ندارد و اگر از خانه بیرون بروید با چشم هم می‌توانید این وضعیت خطرناک را متوجه شوید.
افزایش ۱۵ درصدی 
ورودی بیمارستان‌ها
وی ادامه داد: در روزهای گذشته و بعد از افزایش آلودگی هوا میزان ورودی بیمارستان‌ها از بین بیماران تنفسی و قلبی بر اساس اعلام اورژانس حدود ۱۵ درصد افزایش‌یافته و این وضعیت نه‌تنها در تهران و قزوین بلکه در برخی شهرهای دیگر مثل کرج، اراک و اصفهان هم مشاهده‌شده است. با توجه به وضعیت شدید آلودگی هوای کلان‌شهرها که با چشم هم قابل‌مشاهده است باید کالیبراسیون دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها هوا بررسی دقیق‌تری بشود.
 
 تأثیر پالایه دوده بر کاهش آلودگی هوا
یکی از راهکارها برای کاهش انتشار آلاینده‌ها نصب پالایه جاذب دوده روی اتوبوس‌ها بوده است اما شورای شهر تهران سال ۹۷ به خرید پالایه دوده از محل اوراق مشارکت روی نداد البته با تشدید آلودگی هوای پایتخت طی روزهای اخیر برخی از اعضای شورا بر ضرورت نصب پالایه دوده تأکید کرده‌اند. یک کارشناس آلودگی هوا نیز معتقد است: تردیدی درباره تأثیر نصب پالایه جاذب دوده بر کاهش آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی وجود ندارد اما لازم است دستگاه‌ها این طرح را به‌درستی اجرا کنند. بر اساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران خودروهای دیزلی شامل اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها حدود ۳۵ درصد در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون سهم دارد. از این سهم حدود ۲۰ درصد متعلق به اتوبوس‌های واحد، اتوبوس‌های سرویس و مینی‌بوس‌ها است که عدم نصب پالایه جاذب دوده روی اتوبوس‌ها به‌عنوان منابع آلاینده متحرک باعث می‌شود که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ‌گونه پالایشی وارد حلق مردم شود. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روزی ۱۱ مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا در تهران اتفاق می‌افتد. سید آرش حسینی میلانی- رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران- ضمن تأکید بر نقش اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون گفته است که قانون هوای پاک نصب پالایه دوده بر اتوبوس‌ها را الزامی کرده و مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز نصب پالایه دوده را راهکاری برشمرده که بیشترین بازدهی نسبت به هزینه‌ها را دارد.همچنین زهرا صدراعظم نوری - رئیس گروه سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران - با اشاره به فرسوده و دیزلی بودن عمده اتوبوس‌های تهران و نبود امکان نوسازی آن‌ها به دلایل متعددی ازجمله تحریم‌ها، بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای کاهش آلایندگی اتوبوس و مینی‌بوس‌ها تأکید کرد.
یوسف رشیدی - کارشناس آلودگی هوا- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأکید بر تأثیر پالایه دوده بر خودروهای دیزلی ازجمله اتوبوس‌ها در کاهش انتشار آلاینده‌ها گفت: علم و فناوری در دنیا نشان داده است که اصلاح و ارتقای سیستم‌های قدیمی با استفاده از ابزار و فناوری جدید درزمینه خودروها روشی مؤثر است؛ همان‌طور که تأثیر و نتیجه آن را در نصب پالایه جاذب دوده بر خودروهایی با استاندارد یورو ۲ شاهد بودیم.
به گفته وی، اگر بخواهیم بهترین گزینه را برای کاهش آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی به‌ویژه اتوبوس‌ها در نظر بگیریم باید خودروی دیزل یورو ۶ وارد کشور کنیم اما این اقدام به دلایل مشکلات اقتصادی و سایر عوامل امکان‌پذیر نیست بنابراین بهترین راه‌حل اصلاح ناوگان حمل‌ونقلی است که اکنون در حال فعالیت و تردد است. یکی از بهترین گزینه‌ها و راهکارها برای کاهش آلودگی هوا استفاده از پالایه جاذب دوده در اتوبوس‌هایی است که در سطح شهر تردد می‌کنند.