کد خبر : 103365 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - 00:15
روحانی: واکسن می‌خریم اشاره: بیماری کرونا ضربه سهمگینی به مردم دنیا و ایران وارد کرده است. همه کشورها برای مهار کرونا هزینه‌های هنگفتی کرده و می‌کنند تا روند امور به حالت عادی بازگردد. اعمال محدودیت‌ها که از اول آذرماه آغاز شد باعث شد تا تعداد بستری بیماران ۸۰ درصد و تعداد فوتی‌ها 70 درصد کاهش یابد. این در حالی است که پیش از آن تخت های بستری پرشده بودند و تعداد فوتی‌ها در 24 ساعت نزدیک به 500 نفر رسیده بود. راه دیگر مقابله با ویروس کشنده کرونا استفاده از واکسن و داروهای مؤثر است که خوشبختانه برخی کشورها موفق به ساخت واکسن کرونا شده‌اند. رئیس‌جمهور روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خرید واکسن تائید شده سازمان جهانی بهداشت برای کشور در اولویت است، مردم مطمئن باشند وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت. این درحالی‌ است که بسیاری از کشورهای همسایه ایران واکسن کرونا را خریده‌اند و تزریق آن را نیز شروع‌ کرده اند، اما در ایران هنوز نه واکسن تولیدشده و نه واکسن خریداری‌شده است. اینکه رئیس‌جمهور گفته واکسن می‌خریم خبر خوبی است اما ایشان نگفته که فرایند خرید چگونه و چه زمانی خواهد بود.

ستاره صبح-

نتیجه اعمال محدودیت‌های کرونایی
رئیس‌جمهوری از تصویب وضعیت جدید آبی برای شهرهای کشور خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، شهرهایی که تعداد کرونای مثبت آن دو در صد هزار بوده و شرایط کرونا در آن‌ها نزولی باشد، آبی خواهند بود. در این شهرها همه کسب‌وکارها فعالیت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در پنجاه و یکمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد تلاش انجام‌گرفته در آذرماه شرایط مناسب‌تری به وجود آورده و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش‌یافته است. وی ادامه داد: وقتی ناچاریم محدودیت‌های شدید را اعمال کنیم، مشکلات فراوانی در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد می‌شود. باید کاری کنیم زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری با همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

تأمین واکسن مورداطمینان
روحانی در ادامه گفت: یکی از مطالبات مردم این است که سریع‌تر بتوانیم واکسن مورداطمینان را در اختیار مردم قرار دهیم.
رئیس دولت دوازدهم بابیان اینکه مرجع ما در واکسن سازمان بهداشت و درمان جهانی است، گفت: به دنبال این هستیم که در داخل هرچه سریع‌تر واکسن را به نتیجه برسانیم در خارج هم علیرغم همه محدودیت‌ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم. روحانی بابیان اینکه برای خرید واکسن بیش از ۴۰ روز ما گرفتار نقل‌وانتقال پول بودیم، گفت: یکی از موارد و مثال‌های روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، در تهیه واکسن کرونا بود. برای جابه‌جایی پول برای اینکه بتوانیم درزمانی که نوبت ما می‌شود واکسن‌ را از کواکس خریداری و وارد کشور کنیم، مشکلات زیادی ایجاد کردند. اما دولت با همه این مشکلات اقدامات لازم را انجام داد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: برای ساخت و یا خرید واکسن هر ارزی و هر ریالی نیاز باشد، بلافاصله به هر قیمتی علیرغم مشکلات تأمین خواهیم کرد. اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، نیاز به یک سند و مقرراتی داشتیم که چگونه از آن استفاده کنیم.

چهار فاز تأمین واکسن
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به سندی که در این زمینه تدوین و در حال تکمیل است، ‌گفت: در این سند چهار فاز مدنظر قرارگرفته است؛ وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، در فاز اول واکسیناسیون برای حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود که متشکل از کادر درمان و افراد پرخطر هستند که در سرای سالمندان بوده یا جزو معلولین و جانبازان هستند. در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت که سن آن‌ها بالاست یا بیماری زمینه‌ای دارند یا هر دو در اولویت خواهند بود. روحانی بابیان اینکه فاز سوم و چهارم حدود ۱۹ میلیون نفر را در برمی‌گیرد، یادآور شد: تلاش ما این است که فازها کوتاه شود و در حداکثر زمان آن را اجرا کنیم و امیدواریم امسال و سال آینده این کار انجام شود.

مردم وسیله آزمایش شرکت‌های سازنده واکسن نیستند
رئیس دولت دوازدهم بابیان اینکه زودتر از این هم می‌توانستیم واکسن وارد کنیم، ‌ تصریح کرد: واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به مردم ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت و درمان به‌حق نپذیرفت و قبول نکرد. البته برخی کشورها قبول کردند؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آن‌ها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت. روحانی ادامه داد: خرید واکسن و تهیه آن جزو اولویت‌هایی است که انجام می‌شود و ان‌شاءالله در زمان آن با شرایطی که اعلام می‌شود، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
تهران و البرز در وضعیت زرد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، دکتر علیرضا رئیسی اظهار کرد: استان تهران و البرز بعد از هفته‌ها در وضعیت زرد قرار گرفتند. ضمن این‌که مردم واقعاً باید رعایت کنند، مشاغلی که در گروه نارنجی بودند، در وضعیت زرد می‌توانند فعال باشند. تردد بین‌شهری و استانی آزاد است، اما تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ ممنوع است.

مازندران، گلستان 
و گیلان نارنجی است
دبیر کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا از تغییر وضعیت تهران و ۲۱۲ شهر دیگر به رنگ زرد خبر داد و گفت: تردد خودروها از مبدأ به مقصد شهرهای زرد منعی ندارد و وضعیت سه استان شمالی مازندران، گلستان و گیلان نارنجی است و در اولویت ممنوعیت هستند. قاسمی اضافه کرد: ۲۳ شهر نارنجی داریم که ۱۸ شهر آن مربوط به استان مازندران است. وضعیت سه استان شمالی کشور مازندران، گلستان و گیلان نارنجی است و این سه استان در اولویت ممنوعیت قرار دارد. وی تصریح کرد: اگر فردی با خودروی پلاک غیربومی وارد شهرهای قرمز یا نارنجی شود، جریمه می‌شود. انتظار این است سفرها فقط با دلایل ضروری انجام شود و این دلایل جزو استثنائات است که با اخذ برگه از فرمانداری می‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی شوند. او بابیان اینکه ۲۱۲ شهرستان زرد شده‌اند، گفت: تردد خودروها در شهرهای زرد به شهرهای زرد منعی ندارد اما تردد خودروهای شخصی در وضعیت زرد به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع و همچنین ورود خودروهای شخصی از شهرهای نارنجی و قرمز به شهرهای زرد هم ممنوع است. وی با اشاره به ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) ادامه داد: به‌رغم همه عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت و به‌ویژه حضرت زهرا (س)، خواهش می‌کنم مراسم‌ها غیرحضوری برگزار شود و هر خانه برای مراسم شهادت حضرت زهرا (س) به یک هیئت تبدیل شود.