کد خبر : 103348 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - 00:04
گزارش حلقه گمشده آلودگی هوا چیست؟ اشاره: آلودگی هوای کلانشهرها از نیمه ماه آذر شروع‌شده و تاکنون ادامه دارد. به گفته رئیس سازمان هواشناسی وارونگی هوا تا نیمه بهمن پایدار خواهد بود. عوامل آلودگی هوا از خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و دیزلی گرفته تا سوخت مازوت در کارخانه‌ها و افزایش مصرف گاز و ... همگی سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند. این در حالی است که 18دستگاه متولی تأمین هوای پاک نبود بودجه، ناهماهنگی مدیران، تحریم و ... عامل افزایش آلودگی هوا می‌دانند. این در حالی است که تقریباً شهرها به دلیل محدودیت‌های کرونایی در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد. ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز فرسوده است و نه‌تنها نمی‌تواند نیاز مردم را برطرف کند بلکه خود عامل آلودگی هواست. از سوی دیگر مردم به دلیل کرونا بیشتر در خانه هستند و مصرف گاز 12 درصد افزایش‌یافته این عمل باعث می‌شود که آلودگی سوخت خانگی نیز افزایش یابد و دود آن به چشم خود مردم برود. در این شرایط همه منتظر بارش باران یا وزش باد هستند.

ستاره صبح-

وزیر نفت در واکنش به برخی ادعاها مبنی برافزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها گفت: محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد و نه‌تنها در استان تهران، بلکه در نیروگاه‌های اصفهان، البرز و قم نیز مازوت مصرف نمی‌شود.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه روز دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در جمع خبرنگاران گفت: اینکه می‌گویند چون مازوت اضافه‌دارند، یا باید در بیابان بریزند یا در نیروگاه‌ها مصرف نکنند، حرف درستی نیست؛ ما نه در صادرات مازوت و نه در صادرات هیچ فرآورده‌ای مشکلی نداریم. وی با تأکید بر اینکه ایران در صادرات مازوت هیچ محدودیتی ندارد، کما اینکه در تابستان، تا حدودی همه مازوت تولیدی صادرشده است، افزود: آنچه قابل‌انتظار نبود، افزایش مصرف گاز است که احتمال دارد ناشی از رفتار مردم برای مقابله با کرونا باشد.وزیر نفت با اشاره به آمار شرکت ملی گاز ایران که از سوی استاندار تهران اعلام شد، گفت: بر مبنای این آمار، مصرف گاز استان تهران از ابتدای آذر تا ۱۲ دی‌ماه امسال حدود ۱۵ درصد و میانگین مصرف گاز کشور ۱۲ درصد افزایش‌یافته است.

نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم
زنگنه بابیان اینکه باز گذاشتن پنجره‌ها برای مقابله با کرونا می‌تواند از دلایل این افزایش مصرف باشد، ادامه داد: در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا این مسئله را یادآور شده‌ام که برای تغییر نگرش مردم دراین‌باره اطلاع‌رسانی شود. وزیر نفت گفت: ما نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم، بنابراین مجبوریم ارسال گاز به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا سوخت مایع مصرف کنند. زنگنه تصریح کرد: در دنیا روزانه بیش از ۴ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و این موضوع تنها اختراع ما نیست، هرچند هم‌اکنون نیز در تهران مازوت مصرف نمی‌شود.

مازوت‌سوزی در تهران نداریم
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفت: در شهر تهران و اطراف آن تا الآن مازوتی مصرف نشده، مگر مقدار کمی در فیروزکوه که ارتباطی با تهران ندارد. «محمد رستگاری» در گفت‌وگو با ایلنا درباره تأثیر اعمال تعطیلی بر آلودگی هوا در تهران، بیان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون هوای پاک در شرایط اضطرار یکسری محدودیت‌ها برقرار می‌شود که دو هدف دارد، یکی با این هدف که مردم کمتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیرند و مواجهه مردم با آلودگی کمتر شود و دوم هم به این موضوع برمی‌گردد که وقتی تعطیلی اتفاق می‌افتد، درست است که هوا بهتر نخواهد شد، اما به دلیل کاهش فعالیت در سطح شهر شدت افزایش آلودگی کاهش پیدا می‌کند. در شیوه نامه‌ایی که برای تعطیلی وجود دارد، باید شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ باشد. وی ادامه داد: از مهرماه سال جاری در این رابطه کارگروه‌هایی داشتیم و پیگیری‌های بسیاری کردیم تا این واحدها از گاز استفاده کنند، الآن واحدهای صنعتی بزرگ فعالیتشان را متوقف کردند، نیروگاه‌های داخل شهر گاز می‌سوزانند و نیروگاه‌های خارج از شهر هم گازوئیل می‌سوزانند.

کانال‌های زیاد آلودگی در شهر تهران
رستگاری با اشاره به اینکه پس چرا هنوز هوا آلوده است؟ بیان کرد: همچنان کانال‌های زیاد آلودگی در شهر تهران داریم، مثلاً همین کامیون‌هایی که در اتوبان‌ها تردد می‌کنند، هرکدام به‌اندازه یک کارخانه تولید آلودگی می‌کنند و بنابراین چون تعداد منابع آلاینده در شهر تهران زیاد است، باعث انباشت این آلاینده‌ها می‌شود. وی در مورد وارونگی دما و تأثیر آن بر آلودگی هوای تهران، افزود: وارونگی دما یک پدیده‌ی طبیعی و جغرافیایی است که تهران در سال حداقل ۱۵۰ روز با این وارونگی مواجه است و تنها کاری که می‌توان در این ایام انجام داد، این است که در زمان وارونگی دما بتوانیم منابع آلاینده را کنترل کنیم تا شدت آلودگی بالاتر نرود و این‌ها تصمیماتی است که در چند روز گذشته اتخاذشده است.  رستگاری در پایان گفت: در این دو الی سه سال اخیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکسری از اقداماتی که باید انجام می‌شد متأسفانه اجرا نشد، ازجمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کامیون‌ها و خودروهای دیزلی که نقش مهمی در این موضوع داشتند. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند کمک شایان توجهی به بهبود کیفیت هوای تهران داشته باشد.