کد خبر : 103344 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - 00:02
آغاز فرایند تزریق گاز در فردو اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF۶ تولید شد

ستاره صبح-

سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: فرآیند تزریق گاز شروع‌شده و اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF۶ به دست خواهد آمد.
«علی ربیعی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: هفته گذشته رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به معاون اول خود در خصوص تأمین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است. ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است. وی بابیان اینکه مواضع دولت در خصوص این قانون به‌صراحت اعلام‌شده است، تأکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند. رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۳ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی از نامه ایران به آژانس درباره تولید سوخت ۲۰ درصد خبر داد و گفت: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین‌نامه‌ای در خصوص چگونگی اجرای آن ابلاغ کرده و بعدازآن رئیس‌جمهوری باید دستور اقدام صادر کند. «علی‌اکبر صالحی» در این برنامه در خصوص آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد گفت: نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس شود و بازرسان بیایند فک پلمپ کنند.

 خطر بروز جنگ در خاورمیانه
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از آتلانتیک؛ این موضوع همچنان در ذهن شمار زیادی از دموکرات‌ها وجود دارد که دونالد ترامپ در پی ایجاد هرج‌ومرج و بی‌نظمی، پیش از خروج از کاخ سفید است. نوعی هرج‌ومرج و بی‌نظمی پیش‌بینی‌نشده‌ی و ناگهانی که ممکن است با یک جنگ ناگهانی به دست آید، و البته شاید هم با روش‌های دیگری قابل حصول باشد. نویسنده یادداشت آتلانتیک اما خطر بروز جنگ را محتمل‌تر می‌داند. برای همین هم درست بعد از اعلام هشدار درباره تمایل ترامپ برای ایجاد هرج‌ومرج می‌پرسد: آیا به این امکان فکر کرده‌اید که بخواهد جو بایدن را درگیر یک جنگ دیگر در خاورمیانه کند؟ به‌خصوص که می‌دانیم هنوز هم به حمله علیه جمهوری اسلامی ایران فکر می‌کند.
ترامپ پیش از باخت در انتخابات ریاست جمهوری، در ماه نوامبر از مشاورانش درباره استفاده از گزینه‌ نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران پرس‌وجو کرده بود. ایده‌ای بی‌پروایانِ که به همین دلیل هم مشاورین ترامپ آن را از دستور کار خارج کردند. اما این باعث نشده ترامپ تمامیت آن ایده را کناری بنهد. بعدازآن، بمب‌افکن‌های بی – ۵۲ آمریکا ۳۰ ساعت پرواز کرده و خود را از داکوتای شمالی به خلیج‌فارس رسانده‌اند تا مثلاً در حوالی اولین سالگرد ترور ژنرال سلیمانی این پیام را به جمهوری اسلامی ایران برسانند که امریکا آماده و جدی است و در صورت رسیدن آسیبی به اهداف و علاقه‌مندی‌هایش واکنش نشان خواهد داد.
ایالات‌متحده اعلام کرده که بمب‌افکن‌هایش را باهدف بازدارندگی به منطقه می‌فرستد. یعنی برای جلوگیری از حمله جمهوری اسلامی ایران به منافع آمریکا و متحدان آن کشور. در شرایطی که بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد انتقام خون ژنرال سلیمانی را از آمریکا بگیرد- و ایالات‌متحده باید آماده نشان دادن عکس‌العمل در مقابل چنین اقدامی باشد؛ اما بااین‌وجود، بسیاری این را هم میراثی می‌دانند که دونالد ترامپ برای جو بایدن به‌جای گذاشته است. درست است که برخی از سیاستمداران، کارشناسان سیاسی و حتی دیپلمات‌های آمریکایی موافق ترور ژنرال سلیمانی بودند اما رفتار‌های نابخردانه بعدی ترامپ و مسائلی مانند تهدید ایران به نابود ساختن بنا‌های فرهنگی آن کشور کاری کردند که این میراث پردردسر بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید روزگار بایدن را دشوار خواهد ساخت. مثل رفتارهای نابخردانه دیگر ترامپ، ازجمله خروجش از توافق هسته‌ای موسوم به برجم، که گره کور این بحران هسته‌ای را کورتر کرد.
در ادامه روند ماجراها، در روزهای اخیر بیشتر مقامات دفاعی دولت دونالد ترامپ از بازدارندگی گفته‌اند. خود ترامپ اما در قبال این گفته‌ها سکوت کرده است، اما با توجه به رفتارهای دمدمی و پیش‌بینی‌ناپذیر رئیس‌جمهور آمریکا در چهار سال اخیر خطر بروز یک عملکرد بحران‌ساز هنوز وجود دارد. به عبارت بهتر به گفته مقامات دولت ترامپ بعید نیست که سکوت ترامپ برای منحرف کردن افکار عمومی پیش از صدور دستور حمله باشد. چراکه فارغ از این‌که آیا آمریکا قدرت و توان و جرئت و البته ریسک‌پذیری کافی برای انجام حمله علیه جمهوری اسلامی ایران را دارد یا نه؛ کتمان نمی‌توان کرد که خود دونالد ترامپ این ویژگی‌ها را دارد و آن‌قدر بی‌پروا و نابخرد و بی‌فکر هست که بخواهد برای دستیابی به خواسته‌ای کوچک منطقه‌ای بزرگ را به آشوب بکشد.
اصل دوم قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا حکایت از این می‌کند که باخت در انتخابات ازنظر حقوقی صلاحیت و قدرت رئیس‌جمهوری امریکا را محدود نمی‌کند و این یعنی که ترامپ هنوز تا ۲۰ ژانویه (حدود دو هفته دیگر) قدرت و اختیار صدور فرمان حمله نظامی را دارد؛ البته اگر به فکرش برسد که چنین کاری می‌تواند به نفعش تمام شود- که در آن صورت دست به این کار خواهد زد، حتی اگر ازنظر بسیاری از کارشناسان و استراتژیست‌های نظامی امریکا صدور چنین فرمانی غیرقانونی و غیرمنطقی و حتی ابلهانه باشد. این اصلی‌ترین دلیلی است که می‌گوید خطر صدور فرمان جنگ از سوی دونالد ترامپ جدی است. یعنی اگر ترامپ فکر کند یک جنگ می‌تواند به او کمک کند و درواقع به نفعش خواهد بود، او بی‌شک دست به این کار خواهد زد. دونالد ترامپ به‌شدت عاشق ایفای نقش فرمانده قواست که بارها، از احداث دیوار مرزی تا نوع مدیریت بحران کرونا، با ایفای این نقش بوروکراسی امریکا را در محذوریت و تنگنا قرار داده است.
در این زمینه باید به نکته دیگری نیز توجه کرد. به گفته نویسنده آتلانتیک؛ جنگ با جمهوری اسلامی ایران اگرچه ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور ابقا نخواهد کرد، اما بااین‌وجود، چون‌که می‌تواند تندروهایی مانند مایکل فرین را از دونالد ترامپ راضی نگه دارد؛ مانع بزرگی بر سر راه جو بایدن در عمل به وعده‌هایش است و عملا شهروندانی را که در انتخابات به او رأی ندادند، تنبیه می‌کند.
نویسنده آتلانتیک در پایان تصریح می‌کند که «برای همین هم هست که باید هشیار بود»: شاید کسی نتواند ترامپ را از صدور دستور حمله نظامی بازدارد، اما آیا نمی‌شود حداقل نگران و مراقب نشانه‌های معمول خطر بروز جنگ بود؟