کد خبر : 103335 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - 00:02
وزیر نفت دلایل استفاده از سوخت مازوت را تشریح کرد تحریم مانع صادرات مازوت اشاره: اعمال محدودیت‌هایی کرونایی در دنیا باعث شده تا تعداد روزها با هوای ناسالم و آلوده کاهش یابد. اما در ایران تعداد روزها با هوای آلوده نسبت به سال‌های قبل افزایش و تعداد روزهای سالم کاهش‌یافته است. این در حالی است که باوجود ممنوعیت تردد شبانه خودروها و کامیون‌ها میزان گاز سمی گوگرد در هوا افزایش‌یافته است. در این میان انگشت اتهام به سمت سوخت کارخانه‌هاست. درحالی‌که مسئولان تا هفته گذشته استفاده از سوخت مازوت در کارخانه‌ها را انکار می‌کردند، روز گذشته وزیر نفت گفت: در حال حاضر به دلیل عدم صادرات مازوت، چاره‌ای جز تحویل مازوت به کارخانه‌ها نداریم. واقعیت این است که پس از اعمال تحریم‌ها، کشور دیگر نمی‌تواند سوخت مازوت را که قبلاً به کشورهای دیگر می‌فروخت، اکنون صادر کند، به همین دلیل ‌سوخت مازوت در کارخانه‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر مصرف گاز و برق در کشور افزایش‌یافته به همین دلیل گاز موردنیاز کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها را نمی توان تأمین کرد. راهکار مقابله از آلودگی هوا به گفته وزیر نفت و متخصصان صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، چون متأسفانه ایرانی‌ها 2 تا 3 برابر دنیا گاز مصرف می‌کنند، اگر مصرف کاهش یابد کارخانه‌ها نیز می‌توانند از سوخت گاز استفاده کنند و هوا کمتر آلوده می شود. از سوی دیگر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: معاون دادستان کل کشور به استان‌ها بخشنامه کرده که شما برای سوزاندن نفت کوره در نیروگاه‌ها و صنایع مانع نشوید. یعنی نهادی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند، ازنظر امنیتی به این نتیجه رسیده که لازم است از مازوت استفاده شود. حال پرسش این است که اولین حق یک شهروند که استفاده از هوای پاک است چگونه باید تحقق یابد؟

ستاره صبح-

وزیر نفت گفت: ما مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره‌ای جز تحویل مازوت نداریم.
«بیژن زنگنه» روز گذشته در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور با اشاره به اینکه آنجا که چاره‌ای نیست، کاری جز مصرف مازوت نمی‌توانیم انجام دهیم، ادامه داد: گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.
وی افزود: در گازوئیل نیز بحث صادرات مطرح نیست و هر چه گازوئیل مازاد در کشور وجود دارد تحویل می‌دهیم،  بخشی نیز باید از مخازن نیروگاه‌ها استفاده شود تا اینکه بتوانیم مجموعه را مدیریت کنیم.
زنگنه تأکید کرد: یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی باز کردن پنجره‌ها با این تصور است که کرونا خارج می‌شود درصورتی‌که باید مردم هم‌دما را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند.
وی بابیان اینکه مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنا کنیم، گفت: در بحث سیمان قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند و امروز در هیئت دولت مصوب می‌کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی‌شان شود.وزیر نفت افزود: در بحث نفت‌کش‌ها هم نگرانی‌ها حل شد و ما لاستیک‌فروشی و روغن‌فروشی نداریم و تلاش کرده‌ایم در بحث حمل بار به نیروگاه‌ها مشکلی نداشته باشیم.
 زنگنه گفت: اگر مصرف برق کم شود مصرف مازوت هم کاهش می‌یابد و همه تجربه‌ها در بحث صرفه‌جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود.وی بر رعایت هر چه بیشتر مصرف بهینه انرژی در ادارات هم تأکید کرد و افزود: ما به‌هیچ‌وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و بیش از این امکان ندارد. زنگنه افزود: بر اساس اعلام استاندار تهران مصرف برق در استان ۱۵ درصد افزایش پیداکرده که دو درصد فقط به سبب اشتراک‌های جدید بوده است و ما باید مردم را بیش از این‌ها در بحث صرفه‌جویی توجیه کنیم.وزیر نفت گفت: مصرف گاز کشور معادل نزدیک متوسط ۴ و ۷ دهم میلیون بشکه نفت خام است و ما باید برایش راه‌حلی پیدا کنیم و فعلاً با همکاری سازمان‌ها، اعمال محدودیت‌ها و توجیه کردن مردم باید جلو برویم.

زنگ خطر آلودگی هوا برای 
نیمی از جمعیت ایران
کیفیت هوای تهران برای پنجمین روز پیاپی در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار دارد و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون یکه‌تاز در ایجاد آلودگی هستند. عمده آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی چون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز و حتی اراک، ناشی از احتراق ناقص خودروها و استفاده پرمصرف گاز منازل شهری و سوخت غیراستاندارد کارخانه‌ها و نیروگاه‌هاست. یکی از این فعالیت‌ها ترافیک و حمل‌ونقل درون‌شهری و دیگری فعالیت صنایع و کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هست. فعالیت‌هایی که سبب شده است هرساله به میزان بیشتری از روزهای آلوده هوا متضرر شویم. از ابتدای هفته گذشته ورود خودروهای دیزلی به تهران ممنوع شد اما برخلاف انتظارها هم‌زمان با ممنوعیت ورود دیزلی‌ها به تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد بازهم افزایش یافت. حسین شهید زاده – مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – در گفت‌وگویی با ایسنا درباره علت افزایش این آلاینده در تهران توضیح داده بود: با توجه به شرایط فعلی می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و… از سوخت غیراستانداردی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد، مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت. با تمامی این‌ها فرشید باباخانی – معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارتباط افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران با آلودگی هوا طی روزهای اخیر می‌گوید: استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در صنایع، علاوه برافزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد برافزایش غلظت ذرات معلق – به‌عنوان مهم‌ترین آلاینده تهران طی روزهای اخیر – نیز اثرگذار است بنابراین سوخت غیراستاندارد علاوه بر گوگرد سبب تولید آلاینده‌های دیگری ازجمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌شود.

ایران تنها کشوری که روزهای آلوده‌اش در دوران کرونا افزایش یافت
محمد درویش، فعال محیط‌زیست درباره آلودگی هوای تهران گفت: اینکه سازمان محیط‌زیست هرچند وقت یک‌بار بگوید که ما هشدار دادیم اما نشد، عدم نظارت درست را نشان می‌دهد و چنین توجیهی به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست. باوجوداینکه کاهش ترددها به خاطر همه‌گیری کرولا نوید کاهش روزهای آلوده تهران را می‌داد، اما اوضاع بدتر از همیشه هم شد. محمد درویش، فعال محیط‌زیست، با اشاره به افزایش روزهای آلوده و کاهش روزهای پاک تهران، از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متهم شماره یک این اتفاقات نام‌برده است. او به اعتماد آنلاین می‌گوید: سازمان محیط‌زیست باید بگوید کجا، چه زمانی و چند بار هشدار رسمی و قانونی به آن‌ها داده است. مگر می‌شود وزارت نفت این کشور بدون هماهنگی با ریاست‌جمهوری همچنان از مازوت استفاده کند؟ آیا آقای کلانتری این هشدار را داده است؟
درویش این گفت‌وگو را با اشاره به آمار روزهای آلوده و پاک در سال‌های اخیر آغاز کرد: از ابتدای سال درگیر باندمی کرولا بودیم و به همین دلیل تمامی مراکز پرتردد همچون سینماها، بازارچه‌ها و گالری‌ها یا تعطیل بودند یا میزان کمی تردد داشتند. از طرف دیگر مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها هم تعطیل بودند؛ همچنین اغلب رستوران‌ها و مراکز فرهنگی و حتی هتل‌ها. امسال کمترین میزان تردد ممکن در تمام دنیا اتفاق افتاد. به همین دلیل هم تعداد روزهای هوای پاک امسال نسبت به سال‌های گذشته در تمامی کشورهای جهان افزایش پیدا کرد. اما تنها استثنا در جهان ایران بود. وی اظهار کرد: در گزارشی که روز شنبه ۱۳ دی‌ماه پیروز حناچی شهردار تهران منتشر کرد مشخص شد که تعداد روزهای هوای پاک تهران تا ابتدای دی‌ماه تنها ۱۵ روز بوده است. درحالی‌که این رقم در سال قبل ۲۵ و در سال ۹۷ هم ۲۸ روز بوده است؛ یعنی به‌جای اینکه در شرایط همه‌گیری کرولا، تعطیلی‌ها و کاهش ترددها اوضاع بهتر شود، بدتر هم شد. از سوی دیگر اگر به تعداد روزهای هوای ناسالم تهران هم نگاه کنیم، باز آمار گویای خبر بدی است. در سال ۹۷، ۵۹ روز هوای ناسالم داشتیم و در سال گذشته هم ۶۱ روز. اما این رقم هم امسال با افزایش عجیب به ۸۴ روز رسید.

راه‌حل 
دکتر احمد جلالیان، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: در برخی شهرها مثل اصفهان مسئله آلودگی ترافیکی بیشتر به اتوبوس‌هایی برمی‌گردد که از گازوئیل استفاده می‌کنند و آلودگی بالایی ایجاد می‌کنند. اخیراً هم گفته می‌شود پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها به‌جای گاز از مازوت استفاده می‌کنند که آلوده‌کننده است. مسئله قابل‌حل است ولی بر اساس نوع شهر و نوع آلودگی راه‌حل متفاوت است.
وی در خصوص اینکه چرا از مازوت استفاده می‌شود؟اظهار داشت:ظاهراً مقدار قابل‌ملاحظه‌ای مازوت صادر می‌شد که امروز در دسترس است و ارزان‌تر تمام می‌شود ولی گاز گران‌تر تمام می‌شود. بعلاوه اینکه در فصلی قرار داریم که مصرف گاز خانگی بالا است و شاید گاز کم بیاید و کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند. در بیشتر شهرها آلودگی از نوع صنعتی است. 

اتوبوس‌ها گازسوز شوند
این استاد دانشگاه در خصوص اینکه اگر تقسیم‌بندی داشته باشیم کدام‌یک از آلاینده‌ها بیشتر تولیدکننده آلودگی هوا هستند؟ گفت: ترافیک و بعد اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها. در درجه اول باید اتوبوس‌ها گازسوز شوند. در تهران دو میلیون موتورسیکلت وجود دارد و بیش از نصف این تعداد معاینه فنی ندارند. در سال ۱۹۵۲ لندن یکی از شهرهای بسیار آلوده بود که ظرف سه چهار روز دو سه هزار نفربر اثر آلودگی هوا از بین رفتند. ولی با برنامه‌ریزی کاری کردند که لندن امروز جزو شهرهای پاک محسوب می‌شود. می‌توان با بالا بردن کیفیت بنزین و عدم استفاده از مازوت و زغال‌سنگ مشکل را حل کرد.

مصرف گاز در ایران 
دو سه برابر دنیا است
وی درباره اینکه کیفیت بنزین باید بالا برود یا کیفیت خودروهای ایرانی افزود:  شبکه اتوبوس‌رانی و مترو باید در همه‌جای ایران گسترش پیدا کند. در لندن و پاریس در همه‌جا مترو است وکسی خودرو نمی‌آورد. باید به طریقی به قبل برگردیم که مازوت را حذف کرده بودیم و از گاز استفاده کنیم. اما مصرف گاز در ایران دو سه برابر دنیا است و همین خود آلایندگی ایجاد می‌کند.