کد خبر : 103301 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - 00:30
خواست دولت از مجمع تشخیص مصلحت نظام FATF را تصویب کنید اشاره: اقتصاد کشور پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا در سال 97 و جلوگیری از فروش نفت ایران دچار بحران شد. متأسفانه تحریم‌ها در سال‌های 97، 98 و 99 ادامه یافت. علاوه بر تحریم‌ها قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی امکان تبادل پول بین بانک‌های ایران و دنیا را دشوار کرده است. برای نمونه ایران 7 میلیارد دلار از کره جنوبی طلب دارد اما این کشور از پرداخت آن خودداری می‌کند. همچنین عراق 6 میلیارد دلار به ایران بدهکار است و می‌گوید به دلیل تحریم‌ها و عدم تائید لوایح FATF نمی‌تواند این پول را به‌حساب بانک‌های ایرانی واریز کند. موضوعی که این روزها باعث چالش بین ایران و بغداد شده است. به همین دلایل سخنگوی دولت روز گذشته از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا FATF را در جهت منافع ملی تصویب کند.

ستاره صبح-

سخنگوی دولت بابیان اینکه FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تأثیر دارد، نسبت اتخاذ تصمیم منطبق با منافع ملی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد. به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که به‌صورت دورسخنی برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین مصوبات آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بود که در 11 ماده به تصویب هیئت دولت رسید. با توجه به‌عنوان قانون که برای رفع تحریم‌ها است و نظر نمایندگان محترم نیز معطوف به رفع تحریم‌ها بوده است، دولت هم در اجرای این قانون، حساسیت‌های زمانی، منافع ملی ایران و چگونگی و اجرای اثربخش برای رفع تحریم را با نگاهی به آینده کشور را مدنظر قرارداد.

اتخاذ تصمیم منطبق با منافع ملی
ربیعی تصریح کرد: اما درباره بحث FATF باید مجدداً تأکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تأثیر دارد. در پی حرفِ مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم تحریم و FATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. من به‌طور روشن و به شکل ترکیبی از تأثیر تحریم و FATF به‌طور توأمان، صحبت کردم.ربیعی بابیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، ادامه داد: خود برایان هوا که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتاً تأکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به‌طور مشخص هوا در ابتدا به‌دروغ مدعی می‌شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است. اما او در پاسخ به این‌که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می‌دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان برمی‌گردد. نمی‌خواهم به آن‌ها استناد کنم اما به‌طور واضح از FATF بهانه‌ای برای اهداف غیرانسانی خود می‌سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توأمان سوءاستفاده می‌کنند. من مشخصاً لفظ «بهانه» را به‌کاربرده و گفته بودم در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مسئله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.
ربیعی تصریح کرد: اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و ان‌شاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.

واگذاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان 
سهام به بانک ها
سخنگوی دولت بابیان اینکه دولت با واگذاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام به سه بانک موافقت کرد، افزود: ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از آن برای یارانه کمک معیشتی ناشی از کرونا و ۲۹ هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت دیون به بانک‌ها هست.

رسیدن ظرفیت پتروشیمی به 90 میلیون تن
وی با یادآوری اینکه دیروز روز صنعت پتروشیمی بود، تصریح کرد: با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به 83 مجتمع و ظرفیت تولید صنعت به سالانه ۱۰۰ میلیون تن، دقیقاً طبق اهداف برنامه ششم توسعه می‌رسد و درآمد این صنعت نیز تا پایان 1400 به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.وی خاطرنشان کرد: در سال 92، 46 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 56 میلیون تن فعال بود که هم‌اکنون تعداد مجتمع تا به 64 مجتمع با ظرفیت تولید سالانه 77 میلیون تن رسیده است. بهره‌برداری از 17 طرح پتروشیمی برای سال 99 به‌عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی‌شده است به‌طوری‌که ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از 90 میلیون تن در سال خواهد رسید.وی اضافه کرد: تاکنون 9 طرح به بهره‌برداری رسیده است برنامه‌ریزی برای توأم توسعه صنعت پتروشیمی در سال‌های آتی نیز انجام‌شده است به‌طوری‌که با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1404 ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به بیش از 133 میلیون تن با درآمد 37 میلیارد دلاری خواهد رسید.

باید سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم
سخنگوی دولت گفت: بودجه ۱۴۰۰ واقع‌بینانه و دقیق تدوین‌شده است. واقعیت امروز و تصویری قابل‌دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش‌بینی میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، اولاً این حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در اوپک دارد، حداقل ۲.۳۰۰ میلیون بشکه نفت به فروش برساند. طبیعی است که این حق باید در بودجه منعکس شود و دولت به‌عنوان حافظ منافع ملی باید زمینه تحقق آن را فراهم کند.ربیعی تأکید کرد: ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و اولین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم. ما همین حالا هم می‌توانیم ۲.۳۰۰ میلیون بشکه را تولید کنیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.وی ادامه داد: ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و آن‌چنان اقتصادی را بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود. ما باید رابطه نفت و بودجه جاری را قطع کنیم و همه تلاش ما بر این باشد که بودجه جاری از محل پویایی اقتصاد به دست بیاید نه نفت. معتقدیم که بودجه نه‌تنها غیرواقعی نیست، بلکه کاملاً مستند تدوین‌شده است. امیدواریم درنهایت بهترین تصمیم در راستای منافع ملی کشور اتخاذ شود.