کد خبر : 103292 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۹ - 00:07
به دلیل تداوم آلودگی هوا تهران و اصفهان در وضعیت ناسالم برای همه اشاره: سنجش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ وجود دارد که وضعیت هوای شهرها را مشخص می‌کند. اگر شاخص بین 1 تا 50 باشد هوا پاک و بین 50 تا 100 هوا سالم و وقتی شاخص بین 100 تا 150 باشد، هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است وزندگی برای افراد به خطر می‌افتد، بدتر اینکه وقتی شاخص هوا از 150 عبور می‌کند نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که زیست برای همه ساکنان شهر خطرناک شده است. اکنون چند هفته است که ساکنان کلان‌شهرها در محاصره آلودگی هوا هستند. شاخص شهرهای تهران و اصفهان دیروز از مرز 150 گذشت. این دو شهر صنعتی در محاصره انبوه کارخانه‌ها و خودروها و موتورسیکلت‌هایی قرار دارند که کنترلی بر تولید آلایندگی آن‌ها نیست و هرسال جان شهروندان زیادی براثر نبود اراده مدیران از بین می‌رود. پرسش این است که درحالی‌که وزارت نفت توانسته بنزین استاندارد یورو 4 و 5 تولید کند، چرا همچنان خودروهای آلاینده و بی‌کیفیت تولید می‌شود و چرا خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهرها همچنان تردد می‌کنند؟ برای حفظ جان و سلامت مردم لازم است مثل کشورهای دیگر خودرو و موتورسیکلت‌ برقی تولید شود تا آسمان شهرها نیلگون گردد.

ستاره صبح-

کیفیت هوا
هوای شهرهای اراک، اهواز، تهران و کرج به ترتیب با شاخص‌های ۱۱۱، ۱۱۳، ۱۳۹ و ۱۴۶ ناسالم برای گروه‌های حساس و اصفهان با شاخص ۱۵۹ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد. هوای تهران برای همه گروه‌های جامعه ناسالم است. در بعدازظهر روز دوشنبه کیفیت هوای شهر تهران با شاخص 154 در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفت. روز یکشنبه نیز هوای تهران با وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه به پایان رسید و پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه نیز کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم باشد.

11 ایستگاه پایتخت در وضعیت قرمز
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۱۱ ایستگاه سنجش در نقاط مختلف پایتخت کیفیت هوا را در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه افراد گزارش کرده‌اند. به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کیفیت هوا در ایستگاه‌های پیروزی (منطقه ۱۳)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۱۰ و شهرداری منطقه ۱۱ ناسالم برای همه افراد است. علاوه بر این کیفیت هوا در برخی ایستگاه‌های دیگر ازجمله شهرداری منطقه ۲۱، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، دانشگاه تهران (منطقه ۶) و شهرداری منطقه ۱۵ برای همه افراد ناسالم گزارش‌شده است. دراین‌بین اطلاعات ۱۵ ایستگاه کیفیت هوا ازجمله ایستگاه‌ اقدسیه (منطقه ۱)، پونک، ستاد بحران (منطقه ۷)، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲، شهرداری منطقه ۴، شهرداری منطقه ۲۲، گلبرگ (منطقه ۸)، مسعودیِ (منطقه ۱۵)، پارک رازی (منطقه ۱۱)، پارک قائم (منطقه ۱۸)، پاسداران (منطقه ۳)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، ژئوفیزیک (منطقه ۶) و فرمانداری شهرری (منطقه ۲۰) بیانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس هستند.بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آلودگی هوا در کلان‌شهرها ازجمله تهران، اراک، کرج و قم تا آخر هفته کماکان ادامه دارد. ازاین‌رو توصیه می‌شود که افراد از ترددهای غیرضروری خودداری کنند همچنین لازم است که مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان، کودکان وزنان باردار فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خود را کاهش دهند.

تداوم آلودگی هوا تا پایان هفته
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که کیفیت هوای تهران و کلان‌شهرهایی مانند کرج و اصفهان برای همه گروه‌ها ناسالم است.
عباس شاهسونی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره وضعیت آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها بیان کرد: میانگین شاخص کیفیت هوای تهران عدد ۱۴۸ و کیفیت هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است. کیفیت هوا در ۱۶ ایستگاه شهر تهران بالاتر از ۱۵۰ و در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها است. همچنین در سایر کلان‌شهرها مانند کرج و اصفهان نیز وضعیت هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است.
وی اظهار کرد: با توجه به پایداری هوا تا روز پنجشنبه و همچنین ارتباط افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به‌خصوص غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون و میزان ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹، از عموم مردم به‌خصوص گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلابه دیابت و آسم می‌خواهیم که تا حد امکان از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند. همچنین از مردم می‌خواهیم در این شرایط پنجره محل سکونت خود را هر یک ساعت، حداکثر پنج دقیقه جهت تهویه هوا باز و بسته کنند. شاهسونی گفت: همچنین از سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌خواهیم که بر منابع آلودگی هوا در کلان‌شهرها نظارت جدی داشته باشند.

اراده‌ای بر رفع معضل آلودگی هوا نیست؟
یک استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست درباره آلودگی هوا و تصمیمات و راهبردهای لازم برای کاهش آن اظهار داشت: تا اراده‌ای کلی در سطح کشور ایجاد نشود و نهضت ضد هوای آلوده ایجاد نشود و به تشکیلات و کارخانه‌ها فشار نیاورند این کار شدنی نیست. ما حواسمان نبود و توسعه غلط دادیم و کار به اینجا رسید و به‌جایی رسیدیم که گیر افتادیم.

کنترل کارخانه‌ها و اتومبیل‌ها
دکتر مهدی بصیری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با شفقنا در پاسخ به این سؤال که معضل آلودگی هوا هرسال در کلان‌شهرهای ایران وجود دارد و متوقف نشده است. اظهار داشت: مشکل اینجاست که نه‌تنها اقدامی انجام‌نشده بلکه به میزان زیادی اتومبیل تولید و وارد شهرها شده است. کارخانه‌ها اطراف شهرها توسعه پیداکرده و هیچ کنترلی بر خروجی کارخانه‌ها و اتومبیل‌ها نیست. کارخانه‌ها آلاینده زیادی اطراف شهرها داریم خصوصاً در اطراف شهری مثل اصفهان کارخانه‌ها فولاد و ذوب‌آهن و پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه برق که جایابی این‌ها واقعاً درست نبود و نزدیک به شهرها هستند. بیش آلایندگی شهرها از این مراکز است. این کارخانه‌ها بعضاً سوخت مازوت می‌گیرند و این فاجعه‌ای برای سلامت مردم است.

تجربه کشورها در کنترل آلودگی هوا
دکتر بصیری در خصوص تجربه کشورهای دیگر در حوزه محیط‌زیست و کاهش آلاینده‌ها تصریح کرد: در اروپا کارخانه‌هایی که داخل شهرها بودند تعطیل‌شده و بعضاً با فشار زیاد آن‌ها را مجبور به پالایه گذاری کرده‌اند که کاری بسیار پرهزینه است ولی سعی شده آلاینده‌ها کاهش پیدا کنند. قوانینی ازجمله خود اظهاری وجود دارد و مدیر کارخانه باید بگوید که در خروجی دودکش‌ها این مواد به این مقدار وجود دارد و اگر آن‌ها زیر استاندارد باشد قابل‌قبول است در غیر این صورت باید درست شود. اگر آزمودن شود و مشخص شود اظهار دروغ بوده مدیرعامل مستقیماً به زندان می‌رود. ولی در ایران دروغ‌گویی جرم نیست.

یک خودرو سواری بزرگ اکسیژن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را مصرف می‌کند
این استاد دانشگاه افزود: به‌جای توسعه گاز کشی و این‌همه ایجاد خطر باید به برق منتقل می‌شدیم و برای خانه‌ها وادارات و صنایع کوچک از برق استفاده می‌کردیم و آلودگی در شهرها کم می‌شد. گاز وقتی می‌سوزد co2 تولید می‌کند. یک خودرو سواری بزرگ اکسیژن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را مصرف می‌کند. در خیابانی که هزار اتومبیل در آن حرکت می‌کنند اکسیژنی باقی نمی‌ماند و فقط گازهای سمی هستند. اگر به‌طرف تولید خودروهای برقی پیش برویم خیلی مفید است. گفته می‌شود یک موتورسیکلت به‌اندازه دو تا چهارتا ماشین‌سواری آلودگی ایجاد می‌کند. موتورسیکلت‌ها باید برقی شوند. تأمین برق از طریق انرژی خورشیدی و باد میسر است. همچنین گازی که در خانه‌ها می‌سوزد می‌توانست وارد نیروگاه‌ها شود و برق تولید کند. کاربرد و کارایی برق بیشتر است و کمتر هدر رفت دارد. لوله‌کشی گاز در خانه‌ها و مجتمع‌ها و در شهر می‌تواند ایجاد انفجار کند که تاکنون تلفات زیادی داشته است، اما برق مزایای زیادی دارد و فقط باید تولید آن را ارزان کرد.