کد خبر : 103275 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۷ - 00:15
در پی ریزش بهمن در ارتفاعات البرز اتفاق افتاد 8 کشته و 7 مفقودی اشاره: روز جمعه ۵ دی، سازمان اورژانس کشور از گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر در ایستگاه شماره هفت توچال خبر داد. متأسفانه 8 نفر در حادثه بهمن و بوران در ارتفاعات تهران درگذشتند که این افراد در توچال و کلکچال با گرفتار شدن در زیر بهمن فوت کرده‌اند. البته 7 نفر مفقودشده‌اند که تاکنون جست‌وجوها برای یافتن اثری از آن‌ها بی‌نتیجه مانده است. دراین‌ارتباط رئیس سازمان هواشناسی با انتقاد از عدم توجه کوهنوردان و مسئولان به هشدارهای سازمان هواشناسی گفت: از روز دوشنبه هفته گذشته چندین بار نسبت به خطرناک بودن شرایط صعود به کوهستان هشدار داده بودیم، اما گروه‌های کوهنوردی بدون توجه به این هشدارها روز جمعه به این ارتفاعات صعود کردند. پرسش این است که چرا وزارت ورزش مانع صعود گروه‌های کوهنوردان متخلف در شرایط خطرناک نمی‌شود؟

ستاره صبح-

کشف جسد هشت کوهنورد در شمال تهران
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از کشف هشت جسد در ارتفاعات شمال تهران خبر داد و گفت که عملیات جستجو به دلیل شرایط نامساعد جوی فعلاً متوقف‌شده است. مهدی ولی پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت جستجو برای یافتن کوهنوردان مفقودشده در ارتفاعات شمال تهران گفت: دقایقی پیش اجساد دو تن دیگر از مفقودشدگان نیز در ارتفاعات شمال تهران کشف شد و درمجموع تا به این لحظه متأسفانه هشت تن جان خود را ازدست‌داده‌اند که اجسادشان نیز کشف‌شده است.
وی بابیان اینکه ۱۴ نفر نیز نجات داده‌شده و سالم به پایین بازگردانده شدند، گفت: تعدادی از این نجات‌یافتگان جزو ۱۸ مورد مفقودی بودند که پیش‌ازاین به جمعیت هلال‌احمر گزارش‌شده بود.
وی افزود: به‌محض مساعد شدن شرایط جوی و فراهم شدن امکان جستجو، عملیات جستجو برای یافتن هفت مفقودی دیگر نیز آغاز خواهد شد.
ولی پور درباره اینکه آیا اجساد جان‌باختگان به پایین انتقال داده‌شده گفت: این اجساد به پایین انتقال داده‌شده و به پزشکی قانونی تحویل داده می‌شوند و هویت و علت قطعی مرگ این افراد از سوی پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

بی‌توجهی به هشدارهای سازمان هواشناسی
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با انتقاد از اینکه متأسفانه مردم توجهی به هشدارهای هواشناسی نکردند، گفت: از روزهای ابتدایی هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور چندین هشدار تأکید کرده بود که طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۴ و ۵ دی‌ماه) مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.
صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی طی هفته گذشته در چندین هشدار تأکید کرده بود که از فعالیت‌های کوهنوردی در مناطق مختلف کشور ازجمله شمال تهران طی روزهای پایانی هفته خودداری شود، اظهار کرد: ما در هشدار نارنجی روز دوشنبه (۱ دی) تصریح کرده بودیم که طی روزهای پنجشنبه و به‌ویژه جمعه (۴ و ۵ دی‌ماه) در برخی مناطق کشور ازجمله شمال تهران بارش برف، کولاک و مه آلودگی خواهیم داشت همچنین در هشدار شماره ۶۶ روز چهارشنبه (۳ دی) نیز مجدد بر این موضوع تأکید کرده و هشدار داده بودیم که صعود به ارتفاعات با توجه به شرایط جوی خطرناک است و باید از آن پرهیز شود.وی با انتقاد از اینکه متأسفانه مردم توجهی به هشدارهای هواشناسی نکردند و ما طی روز گذشته شاهد حضور جمعیت‌ زیادی در کوه‌های شمال تهران و به‌وفور پیوستن حوادث ناگوار برای تعدادی از آن‌ها بودیم، تصریح کرد: واقعاً جای تعجب و سؤال دارد که چرا مردم با توجه به آگاهی از شرایط جوی، جان خود را به خطر انداختند و به هشدارهای هواشناسی توجهی نکردند؟
وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که در چنین شرایطی وظیفه دستگاه‌های اجرایی چیست و آیا نباید آن‌ها وارد عمل شوند و محدودیت‌هایی را برای صعود به ارتفاعات اجرایی کنند، گفت: با توجه به گستردگی عرصه باید از دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط پرسید که آیا امکان ایجاد محدودیت در همه نقاط رادارند یا خیر؟ متأسفانه اتفاقی که روز جمعه رخ داد این بود که مردم از همه نقاط شمال تهران اقدام به کوهنوردی و حتی صعود کرده بودند.
ضیاییان در ادامه درباره پیش‌بینی وضعیت جوی کوهستان در کشور گفت: هواشناسی کوهستان جزو موارد جدیدی است که به پیش‌بینی‌ها افزوده‌شده است اما وضعیت جوی کوه‌ها طی دو روز گذشته آن‌قدر برای حفظ جان کوهنوردان اهمیت داشت که ما آن را در هشدارهای اصلی و عمومی خود آورده بودیم.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان بابیان اینکه پیش‌بینی وضعیت جوی کوه‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم باجان کوهنوردان در ارتباط باشد، گفت: در حال حاضر پیش‌بینی وضعیت جوی چند قله پرتردد کشور آغازشده است.
جزئیات حادثه سقوط بهمن در آهار
باشگاه کوهنوردی تهران با انتشار بیانیه‌ای به شرح حادثه بهمن در آهار و چگونگی مفقودی دکتر سید مصطفی فاطمی پرداخت.
 ارتفاعات تهران در روز جمعه وضعیت خوبی نداشت و باوجود هشدارهای گذشته شاهد حضور تعداد زیادی از هم‌وطنان و کوهنوردان بر روی قله‌ها بودیم.
باشگاه کوهنوردی تهران نیز در یک کوه‌پیمایی همراه با ۲۱ کوهنورد عازم قلعه دختر در آهار شدند که متاسفاته در مسیر این باشگاه بهمن رخ می‌دهد و باعث مفقودی دکتر سید مصطفی فاطمی دندان‌پزشک و سردبیر سابق ایسنا شده است.باشگاه کوهنوردی تهران با انتشار بیانیه به شرح حادثه پرداخته است: «روز جمعه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۹، بر اساس برنامه تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردی تهران صعود گروه ۲۱ نفرِ این باشگاه به قله قلعه دختر از روستای آهار آغاز می‌شود. متأسفانه در مسیر صعود حدود ساعت ۱۲: ۳۰ گرفتار بهمنی سهمگین می‌شود که با توجه به وسعت زیاد بهمن، تقریباً تمام گروه را درگیر می‌کند و منجر به مدفون شدن تعدادی از اعضای گروه در برف می‌شود. بلافاصله پس از ریزش بهمن یک نفر در بالادست به‌عنوان دیده بان جهت اطلاع‌رسانی از بهمن‌های احتمالی بعدی مستقر شد و سایر اعضای گروه که مدفون نشده و ازنظر جسمانی آسیبی ندیده بودند، با استفاده از دو عدد میل سونداژ و دو عدد بیل برف که همراه گروه بود و نیز با تون‌ها اقدام به جستجوی سایر اعضای گروه می‌کنند و می‌توانند چند تن از اعضای گروه را -که یکی از آن‌ها نیز از ناحیه کتف دچار آسیب جدی شده بود، نجات دهند.
گروه بااطلاع از این‌که آقای دکتر سید مصطفی فاطمی از اعضا و مربیان باشگاه کوهنوردی تهران همچنان در میان برف مفقود است، تا حدود ساعت ۱۴: ۳۰ سخت‌کوشانه به جستجو ادامه می‌دهد. همچنین با توجه به اینکه آن منطقه آنتن دهی موبایل نداشت، یک گروه سه نفرِ جهت اطلاع‌رسانی و تماس با گروه‌های امدادی به پایین عزیمت می‌کنند.

جانباختن دندان‌پزشک معروف اهالی رسانه
دکتر سید مصطفی فاطمی در پی وقوع بهمن در ارتفاعات آهار جان خود را از دست داد و پیکر او کشف شد. دکتر فاطمی استادیار دندانپزشکی و از اهالی رسانه که به همراه گروه‌های کوهنوردی صعودهای مختلفی را تجربه کرد در آخرین صعود خود ناکام ماند و دار فانی را وداع گفت. دکتر فاطمی آخرین مفقودی از سانحه دیدگان بهمن در ارتفاعات تهران بود که پیکر او توسط گروه جستجوی امداد و نجات کشف و شناسایی شد.منصور درجاتی - مدیرکل بحران استان تهران در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: همراهان دکتر فاطمی موقعیت فرد را می‌دانستند و قبل از آنکه آخرین برف ببارد، جنازه وی شناسایی‌شده است. اما پس‌ازآن با توجه به شرایط بحرانی منطقه، مجدداً پیکر وی مفقود می‌شود.
پیش‌ازاین کمال برمکی - مدیرعامل باشگاه کوهنوردی تهران که همراه ۲۱ کوهنورد این باشگاه عازم قلعه دختر در آهار بودند درباره آخرین وضعیت دکتر فاطمی که در این صعود دچار حادثه شد نیز به ایسنا گفته بود: ۲۱ کوهنورد عازم قلعه دختر در آهار شدیم که در مسیر رفت حادثه بهمن رخ می‌دهد. متأسفانه دکتر فاطمی تنها کوهنوردی است که زیر برف گرفتار شد.حدود ۷ نفر دیگر در حوادث بهمن و بوران روز جمعه در ارتفاعات تهران درگذشته‌اند که بیشتر این افراد در توچال و کلکچال با گرفتار شدن در زیر بهمن فوت کرده‌اند.دکتر فاطمی از اعضای برجسته جهاد دانشگاهی در اوایل دهه 80 در خبرگزاری ایسنا مشغول به فعالیت شد و از سردبیران این رسانه بود. او سابقه ریاست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و عضویت در هیئت‌مدیره انجمن دندانپزشکی ایران را در کارنامه‌اش داشت.دکتر سید مصطفی فاطمی ۴۷ ساله، متأهل و دارای دو فرزند بوده، به هنگام فوت، استادیار گروه زیست دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند.