کد خبر : 103258 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۳ - 00:14
گزارش خبری تحلیلی سخنان بی‌پرده ظریف درباره طالبان اشاره: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان گفت‌وگو کرد و به سؤالات مجری این شبکه در مورد روابط ایران و افغانستان و برخی دیگر از موضوعات مرتبط بین دو کشور پاسخ داد. ظریف در این گفت‌وگو بابیان این‌که ایران همواره با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالف بوده است، گفت: «در موضوع افغانستان نیز ما معتقد به خروج قانون‌مند و حساب‌شده‌ی نیروهای خارجی هستیم؛ براساس خواست مردم افغانستان و با تحویل مسئولانه‌ مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغانی نه به شکلی که آمریکایی‌ها خودشان بروند با طالبان مذاکره کنند.» وزیر خارجه همچنین با یادآوری واقعه شهادت هشت دیپلمات ایرانی در کنسولگری ایران در مزارشریف در سال 1377 به دست گروه تروریستی طالبان، گفت: «جنایات طالبان را نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم». گزیده‌ای از سخنان ظریف در این گفت‌وگو را در ادامه به نقل از انتخاب می‌خوانید.

ستاره صبح-

 (پاسخ به سؤالی درباره تعریف ظریف از طالبان) همان‌طور که شما اشاره کردید، طالبان قبل از این‌که کسی دیگر را کشته باشند- هشت نفر از همکاران من را کشتند و شهید کردند. لذا تعریف ما این است که طالبان اقدامات تروریستی زیادی کردند؛ اما این‌که ما بگوییم طالبان تروریست است، طالب بالاخره یک گروهی هست در داخل افغانستان که اقدامات تروریستی داشته و امروز هم ضروری است که طالبان به‌عنوان یک‌بخشی از راه‌حل آینده‌ی افغانستان باشد نه راه‌حل آینده‌ی افغانستان. طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. این‌که طالبان یک گروه تروریستی هست یا نه در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم.

طالبان یک واقعیت است
(سؤال مجری مبنی بر تروریستی بودن طالبان) همان‌طور که شورای امنیت ملل متحد تصمیم می‌گیرد، ما همان رفتار راداریم؛ اما معتقدیم که طالبان در آینده یک واقعیت است. من می‌خواهم دو تا واقعیت را اشاره بکنم. ببینید ما دو تا واقعیت در افغانستان داریم؛ طالبان یک واقعیت است؛ اما آنچه در ۱۹ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده، دستاوردهایی که مردم افغانستان دارند، دموکراسی، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان این‌ها هم واقعیت است. شاید هم کلان‌تر از طالبان. این‌که طالبان بگوید من این‌قدر خاک افغانستان را در اختیارم است، بنابراین باید آینده‌ی افغانستان را من تعیین کنم، طالبان نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن واقعیتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده است، ادعا کند که ۲۰ سال گذشته وجود نداشته است.

نه بخشش، نه فراموشی
(سؤال درباره انتقام از کشته شدن هشت دیپلمات ایرانی در مزار شریف) نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم؛ اما این‌که انتقام بخواهیم بگیریم، ما همان زمان تصمیم گرفتیم. شما یادتان هست که نیروهای ما در مرز مستقر شدند. امکان یک درگیری وجود داشت. دولت ایران تصمیم گرفت که این‌چنین درگیری حتماً به ضرر مردم افغانستان خواهد بود و فقط به ضرر طالبان نخواهد بود. لذا ما از درگیری صرف‌نظر کردیم و از انتقام‌گیری هم صرف‌نظر کردیم؛ اما این‌که ببخشیم یا فراموش کنیم، نه! یک دردی هست داریم و به‌خاطر مردم افغانستان تحمل کردیم. ما همان زمان اگر می‌خواستیم انتقام بگیریم باید اقدام نظامی می‌کردیم و آن اقدام نظامی را مضر برای مردم افغانستان می‌دانستیم و برای مردم ایران.

نزدیکی آمریکا و طالبان
(نزدیکی امریکا و طالب به ضرر ایران است؟) آن چیزی به ضرر ایران و افغانستان است که امریکا بنشیند با طالبان توافق امضا کند و بخواهد آن توافق بر مردم افغانستان تحمیل شود. موضع ما این است که امریکا باید تسهیل‌کننده‌ی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد نه به‌جای افغان‌ها با یک گروه تماس بگیرد و به توافق برسد و کار را به‌جایی برساند که آن گروه هیچ‌ مبنایی را جز توافق خودش را با امریکا به‌عنوان مبنا نپذیرد.

جنگ‌افزار نمی‌دهیم
(سؤال درباره دادن جنگ‌افزار به طالبان، آموزش و درمان زخمی‌های طالبان در ایران) ما حتماً هیچ‌یک از این سه کار را انجام نمی‌دهیم. جنگ‌افزار نمی‌دهیم، زخمی‌های طالبان را درمان نمی‌کنیم اما با طالبان گفت‌وگوی جدی داریم. من شخصاً با «ملا برادر» در تهران ملاقات کردم. کما این‌که دیگر مقامات بین‌المللی یا در دوحه یا در پایتخت‌های خودشان با هیئت طالبان دیدار کرده‌اند. ما بالاخره در مناطقی بزرگی از مرز مشترک ایران و افغانستان، متأسفانه دولت افغانستان استقرار ندارد و ما موظفیم که از مردم خودمان دفاع بکنیم. ما تمامی تبادلاتمان (با طالبان) را و گفت‌وگوهایمان را با طالبان به اطلاع دولت افغانستان رساندیم. در بسیاری مواردی که دولت افغانستان با آن‌ها نیاز داشتند؛ کمک کنیم، کمک کردیم. در سفر اخیر آقای دکتر عراقچی، کاملاً تشریح کردیم آنچه را که انجام‌شده است. مثلاً خواسته‌هایی دولت افغانستان از ما داشت. آن‌ها را منتقل کردیم به طالبان. میانجی نیستیم. ما یک همسایه‌ایم که برای ما افغانستان مهم است. آینده‌ی افغانستان مهم است و آینده‌ی افغانستان را با همین شکلی که گفتم می‌خواهیم.