کد خبر : 103251 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۳ - 00:14
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران سال آینده به۳,۱۲+ درصد خواهد رسید

ستاره صبح-در دو سال اخیر، تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا و البته شیوع ویروس کرونا، اقتصاد ایران روزهای دشواری را پشت سر گذاشته است. دشواری‌های نفس‌گیری که بسیاری عقیده دارند به‌زودی به پایان خواهد رسید.
به گزارش شفقنا از فاینانشال تریبیون؛ سال ۲۰۲۱ سال پایان رکود اقتصادی ایران خواهد بود. این نشریه اقتصادی در این زمینه به پیش‎بینی صندوق بین‌المللی پول اشاره‌کرده که می‌گوید رشد اقتصادی ایران که در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵.۹۸- درصد بود، در سال ۲۰۲۱ با شرایط بهتری مواجه شده و به رشد اقتصادی ۳.۱۲+ درصد خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص ملی ایران را هم ۳.۲% پیش‌بینی کرده است.
گزارش فاینانشال تریبیون چنین آغاز می‌شود: صندوق بین‌المللی پول عقیده دارد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ دوباره به وادی رشد ورود خواهد کرد. این نهاد اقتصادی در جدیدترین گزارش سه‌ماهه خود که تحت عنوان «گزارش پیش‌بینی اقتصاد جهان» منتشرشده، رشد تولید ناخالص ملی ایران هم ۳.۲% پیش‌بینی‌شده است. این سازمان بین‌المللی که دفتر مرکزی‌اش در واشینگتن قرار دارد، رشد اقتصادی جهان در سال جاری را هم -۵% تخمین زده است.
طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ معادل ۶.۵% منقبض‌شده است. کلیت اقتصاد ایران نیز در سال ۲۰۱۹ با -۷.۶ کاهش مواجه شده بود.چشم‌انداز قبلی اقتصاد جهان از نگاه صندوق بین‌المللی پول حکایت از این پیش‌بینی می‌کرد که تولید ناخالص داخلی واقعی سال آینده، رشد ۳.۱ درصدی را پس از انقباض شش‌درصدی سال ۲۰۲۰ به ثبت خواهد رساند. در آن گزارش آمده بود: «تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا، سراسر جهان متحمل تلفات و هزینه‌های انسانی و مالی زیاد و فزاینده‌ای شد. برای محافظت از جان افراد و ایجاد آمادگی و افزایش توانایی دستگاه‌های بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا، دنیا نیاز به پذیرش قرنطینه، قفل اقتصادی و تعطیلی گسترده داشت تا بتواند سرعت انتشار و گسترش ویروس را کاهش دهد. و ازنظر اقتصادی نیز مثل همیشه بحران سلامتی تأثیراتی جدی بر فعالیت‌های اقتصادی داشت».درباره‌ تأثیرات اقتصادی کرونا پیش‌بینی می‌شد که درنتیجه همه‌گیری اقتصاد جهان با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، ازجمله همین‌که تخمین زده می‌شود که در پایان سال ۲۰۲۰ اقتصاد دنیا با ۳% انقباض روبرو شود- که بسیار بدتر از بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۹ است.در سناریوی اول درباره کرونا که فرض بر این بود که همه‌گیری کرونا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ کمرنگ شده و تلاش برای مهار کرونا درنهایت به از بین رفتن تدریجی آن خواهد انجامید، پیش‌بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۱ با عادی شدن فعالیت‌های اقتصادی در اثر حمایت‌های سیاسی، اقتصاد جهان ۵.۸% رشد خواهد کرد.گزارش صندوق بین‌المللی پول با اشاره به بی‌ثباتی و عدم اطمینان شدید در مورد پیش‌بینی رشد جهانی اعلام می‌کند که «سقوط اقتصادی به برگ خریدهایی بستگی دارد که با مسائلی سروکار دارند که پیش‌بینی‌شان دشوار است، ازجمله مسیرهای همه‌گیری، میزان شدت و جدیت و اثرگذاری تلاش‌های نجات و مهار، گستره و میزان اختلالات، عواقب ناشی از تشدید یا انقباض چشمگیر شرایط بازار مالی جهانی، تغییر در الگوی هزینه‌بردار، تغییرات رفتاری (مانند افرادی که از مراکز خرید و حمل‌ونقل عمومی اجتناب می‌کنند).»در بخش دیگری از گزارش نیز آمده: «بسیاری از کشورها در حال حاضر با یک بحران چندلایه شامل شوک سلامتی و بهداشتی، اختلالات اقتصادی داخلی، افت و کاهش شدید تقاضای خارجی، برگشت جریان سرمایه و سقوط قیمت کالاها مواجه هستند. سال ۲۰۲۱ اما فرق خواهد داشت.»