کد خبر : 103239 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱ - 00:08
در روز پرستار عنوان شد جذب ۲۰ هزار پرستار تا پایان سال

ستاره صبح-

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال ۲۰ هزار نیروی پرستار را جذب می‌کنیم و اولویت با پرستارانی است که به عنوان شرکتی یا قراردادی در مجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زحمت‌کشیده یا در بخش‌های کرونا کارکرده‌اند. به گزارش ایرنا، سعید نمکی در سیزدهمین آیین پویش ره سلامت و گرامی داشت فرارسیدن پنجم جمادی‌الاول (۳۰ آذر) ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار افزود: یکی از بدترین ایام تاریخ این مملکت از نظر شرایط اقتصادی را اداره می‌کنیم. قحط‌سالی امسال را در تاریخ بعد از انقلاب نداشتیم. این تنگنا همراه با مشکلات تهیه نیازهای نظام سلامت شد. در این سال سخت تلاش کردیم بیش‌ترین افزایش سنواتی را برای کارکنان بهداشت و درمان رقم بزنیم. در تاریخ سال‌های گذشته افزایشی در این سطح برای حقوق و مزایای کارکنان نداشتیم. بر اساس آخرین ماه سال ۹۷ حدود صد درصد افزایش حقوق و مزایا اتفاق افتاده است.
فوق‌العاده ویژه برای پرستارانوزیر بهداشت بیان کرد: برای جامعه پرستاری از امروز ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه در احکام لحاظ می‌شود. به معاونان درمان و توسعه و پرستاری اعلام کردم که از اول سال برای پرستاران، علاوه بر کارانه، فوق‌العاده ویژه دیگری برای عزیزانی که در بخش‌های کرونا کار می‌کردند، به عنوان صعودت کار لحاظ کنیم.وی افزود: این قدردانی کوچکی از جامعه پرستاری کشور به‌پاس زحماتشان خواهد بود، اما باز هم کافی نیست و امیدواریم بتوانیم قدم‌هایی را برای قدردانی مادی و معنوی این قشر عزیز برداریم.
آموزش در دوره‌های عمومی افزایش یابد
وزیر بهداشت گفت: خیلی معتقد به توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور نیستم. اعتقاددارم باید با آموزش در دوره‌های عمومی، افراد چند ظرفیتی ماهر تربیت کنیم. بیش‌ترین تحصیلات تکمیلی راداریم و در رشته‌های عمومی، مهارت کافی را به افراد آموزش نمی‌دهیم. تقاضای من این است که برای رشته‌های کارشناسی پرستاری و پزشک عمومی و متخصص داخلی و متخصص کودکان و جراح عمومی، قابلیت بیشتری را در نظام آموزشی تدوین و تنظیم کنیم. باید آموزش‌های عمومی و مهارت‌های موردنیاز را در پزشک عمومی و پرستاری افزایش بدهیم. وی بیان کرد: شب یلدا را نیز به مردم این سرزمین تبریک می‌گویم که سال‌ها این سنت‌ها را پاس داشته‌اند، اما باز هم تقاضا می‌کنم که این شب یلدا را به عمر کوتاه عزیزانمان و پیشکسوتان و افراد سالمند تبدیل نکنیم.

لزوم امنیت شغلی برای پرستاران بخش کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: باید امنیت شغلی، به ویژه برای نیروهای شرکتی، قراردادی و ۸۹ روزه که خط مقدم مبارزه با کرونا بوده‌اند، فراهم شود.به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی، در مراسم گرامیداشت روز پرستار که در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد، ضمن تبریک روز پرستار و میلاد حضرت زینب (س) و شب یلدا، بیمارستان مسیح دانشوری را یکی از نقاط کانونی درمان کرونا دانست و گفت: بسیاری از مانورهای درمانی مطلوب ملی و بین‌المللی از منشا این بیمارستان است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به بهانه روز پرستار، کمبود نیروی پرستاری در کشور را زخم کهنه سه دهه‌ای خواند و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت پرستار به تخت ۰.۹ تا ۱ است که کافی نیست، لذا نیاز به تأمین مقتضی، مستمر، پیوسته و همراه با استراتژی حداقل ۵ ساله حس می‌شود.فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، معضل بعدی را خرید خدمت نیروهای پرستاری دانست که از شمولت بند "و" مستثنا هستند و افزود: در کشور ۱۴۵ هزار پرستار بالینی شاغل فعال داریم که ۶۰ هزار نفر آنها به علت مواجهه مستقیم، به کرونا مبتلا شدند، از این تعداد ۵۲ هزار نفر بهبودی کامل پیداکرده‌اند. همچنین با توجه به اینکه هر سال حدود ۵ هزار پرستار بازنشسته می‌شوند، کمبود نیرو به‌شدت چشمگیر است.وی عوارض طولانی مدت کرونا را نیز از دیگر نگرانی‌های نظام سلامت خواند و تأکید کرد: پرستارانی که به دنبال ابتلا به کوهید ۱۹، دچار عوارض بلندمدت می‌شوند و توان اجرایی خود را از دست می‌دهند، باید حمایت شوند.او در پایان از افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان به ویژه پرستاران، رشد ۵۰ درصدی آموزش نیروی دانشجویی پرستاری و ذخیره مرخصی کارکنان ازجمله پرستاران فعال در بخش‌های کرونایی خبر داد.