کد خبر : 103228 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۳۰ - 00:25
در آستانه شب یلدا و روز پرستار صورت گرفت پایان قرمزی شهرها اشاره: امشب شب یلدا، عید باستانی ایرانی‌هاست. شبی که طولانی‌ترین شب سال است و از قدیم ایرانی‌ها این شب را جشن می‌گرفتند. ایرانی‌ها این سنت ایرانی را هرسال زنده‌تر از سال قبل برگزار کرده‌اند. امسال به دلیل سایه ویروس کرونا بر سر ایرانی‌ها مردم نخواهند توانست این سنت دیرینه را به‌جا آوردند و افراد بر سر دوراهی حفظ جان یا برگزاری شب یلدا هستند. تمام متخصصان هشدار داده و می‌دهند که امسال «جمع نشویم تا کم نشویم»، یعنی اگر جمع‌شویم ممکن است به کرونا مبتلا شویم و بمیریم. پس بهتر است جمع نشویم تازنده بمانیم. ستاره صبح به همه ایرانیان جشن یلدا را تبریک می‌گوید و از همه ایرانیان می‌خواهد که جشن یلدا را در خانه خود برگزار کنند و از دورهمی های خانوادگی خودداری کنند.

ستاره صبح-

تعداد شهرهای قرمز کشور 
به صفر رسید
رئیس‌جمهوری بابیان اینکه تعداد شهرهای قرمز کشور به صفر رسیده است، ‌گفت: اتحاد و همدلی و اعتماد مردم به تخصص بهداشتی کشور ما را از این موج سهمگین نجات داد.به گزارش ایرنا، حسن روحانی ‌روز شنبه در چهل نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تبریک روز پرستار به پرستاران که در یک سال اخیر تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دادند، گفت: از مردم می‌خواهیم شب یلدا به خاطر مصادف بودن با روز پرستار، برای حمایت از پرستاران و حمایت از سلامت مردم، در مراسم یلدایی که همیشه بوده و اساس آن نیز احترام به بزرگ خانواده و صله‌رحم است، برای سلامتی بزرگان خانواده دیدوبازدیدها متوقف شود و از طریق تلفن و فضای مجازی این مراسم را بدون حضور انجام دهند.رئیس‌جمهوری با یادآوری شعار "جمع نشویم تا کم نشویم"، اظهار داشت: در دو ماه اخیر مردم، کسبه، اصناف، حمل‌ونقل عمومی و خانواده‌ها خیلی همکاری کردند. اول آذر خیلی نگران بودیم و ۱۶۰ شهر ما قرمز بود ولی الآن تعداد شهرهای قرمز ما صفر است و شهر قرمزی نداریم و این به دلیل همت و بزرگواری مردم عزیز است.
وی بابیان اینکه امروز هیچ شهری در کشور با وضعیت قرمز وجود ندارد، گفت: این‌که امروز در کشور شهری نداریم که وضعیت قرمز داشته باشد به معنای پایدار و دائمی بودن این شرایط نیست. اگر خدای‌ناکرده مراقبت و مواظبت نکنیم و به مقررات بهداشتی بی‌اعتنایی کنیم دوباره همان می‌شود. البته بعضی از امور به‌عنوان معروف جا افتاد. مثلاً ماسک به‌عنوان معروف جا افتاد و امروز همه مردم به این معروف توجه و در صورت استفاده نکردن یک نفر از ماسک، امربه‌معروف هم می‌کنند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اجتماعات و دور همی‌ها منکر است. این هم البته مقدار زیادی این موضوع عمل شده و مردم توجه می‌کنند اما بازهم باید جا بیفتد که عدم فاصله‌گذاری، اجتماعات و دور همی‌ها منکر است. مخصوصاً باید از افراد سالمند و افراد آسیب‌پذیر و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مراقبت شود. دور همی‌ها را باید تا پایان سال، تا سال آینده و تا زمانی که به ما گفته شود شرایط مناسب است، کنار بگذاریم.
وی افزود: افرادی که احساس می‌کنند علائمی از بیماری دارند حتی اگر فکر کنند سرما خوردند یا آنفلوانزا دارند، حتماً به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند تا دچار مشکل نشویم. تجمع‌ها و دور همی‌ها حتی دور همی‌های خانوادگی مشکل بزرگی است که باید به آن توجه داشته باشیم تا از این موج عبور کنیم و موج‌های دیگری هم نداشته باشیم‌.

کرونا جان ۱۷۵ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۷۵ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسید. به گزارش ایرنا، «سیما سادات لاری» روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۹ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۲۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۲ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون ۸۷۵ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۹۱ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.لاری اضافه کرد: تاکنون ۶ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۷۲۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.وی درباره وضعیت کرونا در شهرهای مختلف گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

برگزاری آزمون استخدامی 
جذب ۱۰۰ هزار نفر
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از برگزاری قطعی آزمون استخدامی برای جذب یکصدهزار نفر در دی‌ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا خبر داد. این آزمون تاکنون دو بار به تعویق افتاده است.
به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، برگزاری آزمون استخدامی بود که ۱۰۰ هزار نفر پس‌ازاین آزمون جذب می‌شوند. با توجه به آرامش نسبی ایجادشده و در نظر گرفتن ۲۷۰۰ حوزه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداقل جمعیت، مصوب شد که این آزمون برگزار شود.

مراقب سرما باشیم
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در دنیا، موج سهمگینی در اروپا و آمریکا با سرد شدن هوا آغازشده است. این سرد شدن هوا می‌تواند عامل مهمی برای خیز جدید بیماری در هر نقطه از جهان باشد. در کشور ما خبرهای خوبی وجود دارد و در ۳۰ استان روند بیماری نزولی شده و تنها در استان مازندران هنوز روند نزولی آغاز نشده است، این روند نزولی بیماری نیازمند مراقبت است و باید از ساده‌انگاری در مورد این بیماری جلوگیری کنیم. اگر غفلت شود، موج جدید بیماری در فصل سرما آغاز می‌شود.وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل بیماری در این فصل، دور همی‌های خانوادگی است و اکیداً توصیه می‌شود از دورهمی خانوادگی در شب یلدا پرهیز کنیم، اگر این دور همی‌ها ادامه یابد، بیماری قطعاً دو هفته دیگر صعودی می‌شود.معاون وزیر بهداشت گفت: میزان بستری هم بیش از ۴۰ درصد کاهش‌یافته و در اکثر استان‌ها روند نزولی را طی می‌کنیم.

پروتکل شب یلدا پرهیز 
از دورهمی است
رئیسی اظهار داشت: برخی می‌گویند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شب یلدا برگزار می‌کنیم، اما پروتکل شب یلدا این است که دورهم جمع نشویم. بقیه صحبت‌ها که رعایت می‌کنیم و از هم فاصله می‌گیریم، قطعاً مؤثر نیست.

4 شهر در شرایط ویژه
رئیسی افزود: چهار شهر نیازمند توجه ویژه هستند که امروز هم به استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید شد. کردکوی گلستان، بافق در کرمان، آمل و گلوگاه در مازندران نیازمند توجه ویژه هستند. این شهرها قرمز نیستند، اما در آستانه قرمز شدن قرار دارند و اگر رعایت شود به شهرهای زرد تبدیل می‌شوند.

احتمال اوج‌گیری مجدد 
کرونا پس از یلدا
یک فوق تخصص بیماران عفونی گفت: باوجود توصیه‌ها به خانه ماندن در شب یلدا حتماً عده زیادی از مردم رعایت نمی‌کنند و همین تعداد به‌طورقطع باعث می‌شوند که بعد از شب یلدا با اوج‌گیری مجدد اپیدمی کرونا در کشور مواجه شویم.
محبوبه حاج عبد الباقی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کاهش نسبی موارد ابتلا و بستری کرونا در هفته‌های اخیر البته از قبل از اعمال محدودیت دوهفته‌ای شروع‌شده بود اما کاهش ساعت فعالیت اصناف و مشاغل و محدودیت‌های تردد نیز تأثیر داشته است و اگر این محدودیت‌ها به‌طورجدی ادامه پیدا کند می‌تواند تأثیرگذار باشد اما اگر به‌صورت موقتی باشد و مانند گذشته بعد از مدتی که آمار پایین آمد، دوباره فعالیت‌ها و ترددها به حالت عادی برگردد، دوباره شاهد اوج گرفتن آمار و افزایش موارد ابتلا، بستری و بعدازآن مرگ‌های کرونا خواهیم بود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به ورود به فصل زمستان و سرمای هوا با توجه به اینکه تجمعات و حضور مردم در فضاهای بسته بیشتر می‌شود و احتمالاً پنجره‌ها نیز بازنخواهد بود و تهویه انجام نمی‌شود، حتماً با پیک و اوج دوباره کرونا در زمستان مواجه می‌شویم و موارد ابتلا و پس‌ازآن افزایش مرگ‌ها در زمستان در پیش است. صد درصد عده زیادی از مردم توصیه یلدای مجازی را جدی نمی‌گیرند و دیدارها و مهمانی‌های حضوری در خیلی جاها برگزار می‌شود و قطعاً باید انتظار افزایش موارد کرونا را در دو یا سه هفته آتی داشته باشیم.
وی گفت: چند قلم دارویی هم که تا حدی برای بهبود علائم کمک‌کننده هستند فقط در صورتی می‌توانند مؤثر باشند که استفاده از آن‌ها زود شروع شود و اگر در مراحل شدید بیماری مورداستفاده قرار گیرند، کارایی چندانی ندارند.
فوق تخصص عفونی ادامه داد: مشکل مهمی که روند درمان بیماران را در ایران دچار مشکل کرده این است که بسیاری از مردم از رفتن به بیمارستان ترس دارند و می‌گویند اگر به بیمارستان برویم بیشتر مریض می‌شویم واقعاً معلوم نیست این حرف‌ها را چه کسانی درست می‌کنند و در فضای مجازی پخش می‌کنند، مسئله مهمی که باعث شده عده زیادی از بیماران جانشان را براثر کرونا از دست بدهند همین ترس آن‌ها از مراجعه به‌موقع به پزشک و بیمارستان است. این افراد زمانی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که بیماری شدید شده و اثربخشی اقدامات درمانی بسیار کم می‌شود به همین علت احتمال مرگ این افراد به‌مراتب بیشتر می‌شود.