کارشناسان حوزه رسانه بر این باورند که هوش مصنوعی در حال متحول کردن روزنامهنگاری است و در کوتاهمدت موجب تغییری بنیادین در اکوسیستم رسانه و تولید محتواهای خبری میشود.
به گزارش ایرنا از «تک اکسپلور»، «دیوید کاسول» (David Caswell ) از کارکنان سابق «یاهو» و «بی بی سی نیوز لبز» بازوی نوآوری شبکه خبری انگلیسی بی بی سی، این مطلب را در حالی بیان کرد که رهبران صنعت رسانه در شهر «پروجیا» ایتالیا به منظور بحث درباره بزرگترین سوالات پیش روی کسب و کار خبر گردهم آمده اند.
وی در پاسخ به این سوال که روزنامهنگاری آینده را چگونه میبینید؟ گفت: نمیدانیم اما آنچه تلاش میکنیم، انجام دهیم این است که تمام احتمالات یا بخش زیادی از احتمالات موجود را بشناسیم.
کاسول افزود: به گمان من بعضی چیزها در حال روشنتر شدن هستند و یکی از این مسائل این است که احتمالا رسانههای بیشتری توسط ماشینها ایجاد خواهند شد؛ بنابراین ماشینها کار بیشتری در زمینه جمعآوری انجام خواهند داد و همچنین کار بیشتری در زمینه تولید محتوا اعم از صوتی و تصویری و متنی خواهند داشت.
این کارشناس خاطرنشان کرد: این مساله در اکوسیستم اطلاعات بطور کلی و در اکوسیستم خبر بطور خاص یک تغییر بسیار بنیادین است؛ این اکوسیستم نسبت به آن چیزی که الان درونش قرار داریم تفاوت ساختاری دارد. نمیدانیم این تغییر چه مدتی زمان خواهد برد؛ ممکن است دو ، چهار یا هفت سال باشد.
همه آن چیزهایی که در نسل قبلی هوش مصنوعی مانع به شمار میرفت اکنون به لطف هوش مصنوعی مولد، دیگر مانع به شمار نمیرود. این کارشناس گفت: یک کلاس از تحولات در ابزارهای جدیدی است که جریان کار هوش مصنوعی را ممکن میسازد؛ برای مثال روزنامه «جی پی پولیتیکن» در دانمارک تمرکز خود را بر این قرار داده که محصولات و فعالیتهای کنونی خود را کارآمدتر بسازد. اما این همچنین پایهای برای گذار محصولات آنها، نیروی کار آنها و فعالیت ها به درون این جهان جدید هوش مصنوعی است. همچنین «گوگل» در حال آزمایش یک ابزار با نام «جنسیس» (Genesis) برای ناشران است.