2021/12/06
۱۴۰۰ دوشنبه ۱۵ آذر
چه نوع موسیقی‌ برای بهتر خوابیدن مناسب است؟

چه نوع موسیقی‌ برای بهتر خوابیدن مناسب است؟

سینا لطیف‌پور- پژوهشگر و مدرس موسیقی

قابلیت شنیدن اصوات شامل مجموعه‌ای از مراحل است؛ ابتدا امواج صوتی وارد گوش و به سیگنال‌های الکتریکی در مغز تبدیل می‌شوند. مغز نیز این صداها را تفسیر می‌کند و مجموعه‌ای از اثرات فیزیکی و شیمیایی در بدن ایجاد می‌شود. بسیاری از این صداها می‌توانند مسائلی که در خواب اختلال ایجاد می‌کنند را کاهش ‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی مناسب به دلیل تأثیر آن بر تنظیم هورمون‌ها، می‌تواند روی کیفیت خواب اثرات مثبتی بگذارد. از نمونه‌های آن هورمون دوپامین است که در زمان ایجاد حس خوب ترشح می‌شود و هنگام گوش دادن به موسیقی معمولاً چنین اتفاقی در بدن می‌افتد. گوش دادن به موسیقی همچنین می‌تواند با آرامش بخشیدن به سیستم عصبی خودکار در آرامش فرد تأثیرگذار باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط «توماس دیکسون» دانشجوی دکترای رشته روانشناسی موسیقی دانشگاه نیو سالت ولز استرالیا گوش دادن به موسیقی می‌تواند تجربه بعضاً استرس‌زای تلاش برای خوابیدن را به تجربه‌ای خوشایند تغییر دهد و علاوه بر ایجاد آرامش و حالت خواب‌آلودگی، حواس را از افکار استرس‌زا دور کند. این محقق اشاره کرده است این اقدام باید به یک عادت تبدیل شود و اگر گوش کردن به موسیقی در پس‌زمینه برنامه شبانه قرار بگیرد اثرات مثبت آن بیشتر خواهد شد. ملودی‌های زیبا در موسیقی نه‌تنها می‌تواند فرد را آرام کند، بلکه تبدیل کردن آن به یک عادت همیشگی می‌تواند ذهن را شرطی کرده به‌طوری‌که شنیدن صدای آن قطعاتی از موسیقی که شما همیشه گوش می‌کنید باعث خواب‌آلودگی می‌شود و متوجه خواهید شد که بدون هیچ تلاش و تقلایی به خواب می‌روید، چراکه مغزتان را آموزش داده‌اید که با شنیدن آن موسیقی به بدنتان پیام بدهد که زمان خواب فرارسیده است.

دیکسون به همراه پروفسور «امری شوبرت» ویژگی‌های موسیقی‌هایی که به خواب کمک بیشتری می‌کنند را نیز بررسی کردند. موسیقی‌های آرامش‌بخش و مناسب برای خواب بسیار متنوع هستند، اما این مطالعه نشان داده موسیقی‌هایی که عموماً در فرکانس‌های پایین‌تر متمرکز بوده و بر صداهای باس تأکید بیشتری دارد (مانند بسیاری از موسیقی‌ها در سبک امبینت) به خوابیدن کمک بیشتری می‌کنند. همچنین این موسیقی‌ها دارای نت‌های آهسته، پایدار و ریتم‌های آرام و سبکی هستند. دیکسون به‌ویژه برای کسانی که اختلالات خواب دارند توصیه می‌کند که موسیقی را به روال قبل از خواب تبدیل کنند. او می‌گوید ایجاد عادت گوش دادن به موسیقی به مدت 45 دقیقه قبل از خواب به مدت حدود یک ماه بر الگوهای خواب تأثیر مثبتی خواهد داشت.

البته نباید این نکته را ازنظر دور داشت که همه انواع موسیقی برای خواب مناسب نیستند. دکتر «مایکل اسکولین» دانشیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلر آمریکا، مطالعه‌ای درباره اینکه گوش دادن به موسیقی با ترانه‌های ماندگار و معروف چه تأثیراتی بر ذهن و ازجمله الگوهای خواب می‌گذارند، انجام داده است.

وی در مورد پدیده‌ای که اصطلاحاً «کرم گوش» یا «چسبندگی گوش» نامیده می‌شود تحقیق کرده است. در این شرایط شعر و یا ملودی‌های پرتکرار در یک قطعه موسیقی بار‌ها و بار‌ها در ذهن فرد پخش می‌شود. این مسئله معمولاً مربوط به زمان بیداری است، اما گاهی در هنگام تلاش برای خوابیدن نیز اتفاق می‌افتد، به شکلی که مغز حتی در زمان خواب، همچنان به پردازش موسیقی ادامه می‌دهد که می‌تواند اختلال در خواب را در پی داشته باشد.

این مسئله اهمیت انتخاب نوع موسیقی در زمان خواب را نشان می‌دهد. اصولاً یکی از اهداف در موسیقی‌های پاپ امروزی همراه کردن مخاطب با شعر موسیقی و قابل پیش‌بینی بودن آن است، به‌طوری‌که شعر و ملودی در ذهن شنونده نقش بسته و بتواند با آن همراهی کند؛ اما در خصوص بهره‌گیری مثبت و مؤثر از این هنر و به عبارتی خوددرمانی با موسیقی، استفاده از موسیقی‌های مختلف متناسب با شرایط می‌تواند اثرگذاری مناسب خود را داشته باشد.

استفاده از موسیقی مناسب برای خواب به سلیقه موسیقیایی هم بستگی دارد، درعین‌حال باید یک سری از نکات موردتوجه واقع شود. می‌توان موسیقی‌های گوناگون طراحی شده برای خواب را امتحان کرد و البته باید توجه داشت که موسیقی‌های ملایم دارای ضرب 60 تا 80 در دقیقه ازجمله در سبک‌های امبینت، کلاسیک و جز که ساده و بدون پیچیدگی‌های ساختاری هستند، می‌توانند انتخاب‌ بهتری به‌حساب آیند.

 

لینک کوتاه: https://setaresobhonline.ir/content/346442/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.